به نام خداوند هنرمند زیبا و دوست دار زیبایی ها
سلامی چو بوی خوش آشنایی *** بدان مـــردم دیده ی روشنایی
دانلود آواز و تصنیف سنتی با صدای علی اصغر غلامی (مدیر وبلاگ)
برای دانلود ، به ادامه مطلب بروید
دل من ز تابناکی به شراب ناب ماند نکند ســیاهکاری ،که به آفـــتاب ماند
نه ز پای می نشیند نه قــرار می پذیرد دل آتشــین من بین،که به موج آب ماند
شعر:رهی معیری
سنتور:استاد صابر پوشیان
آواز: علی اصغر غلامی
ضبط:استودیو امیــــر
...........................................................
برای دانلود (دریافت)،به ادامه مطلب بروید
با سلام اهنگ جدید خودمو با نوازندگی(سنتور) استاد عزیز اقای پوشیانو برای دانلود گذاشتم امیدوارم لذت کافیو از این کار ببرید
گرچه مجنونم و صحرای جنون جای من است
لیک دیوانهتر از من دل شیدای من است
آخر از راه دل و دیده سر آرد بیرون
نیش آن خار که از دست تو در پای من است
رخت بر بست ز دل شادی و هنگام وداع
با غمت گفت که یا جای تو یا جای من است
جامهای را که به خون رنگ نمودم امروز
بر جفا کاری تو شاهد فردای من است
چیزهایی که نبایست ببیند بس دید
به خدا قاتل من دیده ی بینای من است
سر تسلیم به چرخ آن که نیاورد فرود
با همه جور و ستم همت والای من است
دل تماشایی تو دیده تماشایی دل
من به فکر دل و خلقی به تماشای من است
آن که در راه طلب خسته نگردد هرگز
پای پر آبله ی بادیه پیمای من است
********************
شناسنامه کــــار:
نام اثر:مجنون بادیه پیما
با صدای : علی اصغر غلامی
شاعر:فرخی یزدی
آهنگساز و سرپرست : صمدی فر
سنتور : استاد صابر پوشیان
نی : فاضل
تنبک : یاسر پوشیان
بم تار : مهدی عمادی
....................................................
برای دانلود،به ادامه مطلب بروید.
دستگاه در موسیقی ایرانی، عبارت است از یک توالی از
پردههای مختلف موسیقی ایرانی که انتخاب آن توالی حس و
شور خاصی را به شنونده انتقال میدهد.
موسیقی سنتی ایران از دستگاهها، ملحقات (متعلقات) و
گوشههای موسیقی تشکیل شده است. دستگاه از دو واژهٔ
«دست» و «گاه» تشکیل شده و مانند واژهٔ پهلوی «دستان»
در موسیقی دوران ساسانی، به نوعی موسیقی که با دست
اجرا میشود، اشاره میکند.[۱]
دستگاه را میتوان به «راژمان» (سیستم، نظام) تعبیر کرد.
نظام دستگاهی موسیقی ایرانی شبیه به سیستماتلیون[۲]
یونانی (به معنای سیستم کامل) است. موسیقی قدیم یونان
از دستگاههای دورین، فریژین، لیدین و ملحقات آنها مانند
هیپودورین و هیپوفریژین تشکیل میشد.[۱]
یک دستگاه موسیقی از نظر قالب، قطعهای کامل است و
مانند سونات و سمفونی دارای قواعد و قسمتهای مختلفی
است که با ساز و آواز اجرا میشود. در موسیقی غربی،
معمولآ قطعاتی که به وسیله ساز یا ارکستر نواخته میشود
با موسیقی آوازی فرق دارد. اما در دستگاه موسیقی ایرانی،
آواز قسمت اصلی و مرکزی موسیقی است و قسمتهای پیشین آواز (پیش درآمد و چهار مضراب) و قسمتهای بعدی
آواز(تصنیف و رِنگ) در حقیقت به طور مقدمه یا خاتمه
موسیقی، به آن بستگی دارد.[۳]
هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل
شدهاست. معمولاً اجرا از درآمد دستگاه آغاز شده، به چهار مضراب و گوشه اوج یا مخالف دستگاه میرسد و سپس با
فرود به گوشههای پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگ به پایان
میرسد.[۱]
موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه است و پنج یا
شش آواز از متعلقات آنها به شمار میروند:[۱]