loading...
قدرت الهي
محسن بابايي زاده بازدید : 905 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (0)
به بیان فنی می‌توان گفت امور محال یا ممتنع را می‌توان به سه دسته تقسیم كرد:
1-    محال ذاتی
  امری است كه در ذات خویش بدون آنكه پای امر دیگری در میان باشد محال و ناشدنی است مانند اجتماع یا ارتقاع نقیضین كه از روشن‌ترین مصادیق محال ذاتی است.
2-    محال وقوعی
  امری است كه فی حد نفسه و با نظر به ذات آن محال نیست ولی وقع آن مستلزم محال ذاتی است مانند وجود معلول بدون علت كه محال وقوعی است، زیرا تحقق آن مستلزم تناقض خواهد بود چون باید در یك آن، یك شیء (معلول) هم به علت  نیاز داشته باشد (چون معلول است) و هم نیاز نداشته باشد (بنابر فرض) و اجتماع نیاز و عدم نیاز، اجتماع نقیضین است. محال ذاتی و محال وقوعی را «محال عقلی» نیز می‌گویند.
   3- محال عادی
  امری است كه وقوع آن با نظر به قوانین شناخته شده طبیعت ناممكن است لیكن تحقق آن نه ذاتاً ممتنع است و نه مستلزم محال ذاتی است
با توجه به تعاریف فوق تمام مواردی كه در تقریرهای مختلف این شبهه وارد شده از جمله محالات وقوعی‌اند. برای مثال شریك داشتن خداوند از محالات وقوعی است، زیرا فرض دوواجب الوجود پس از تحلیل به تناقض می‌انجامد زیرا لازم می‌آید كه دو واجب الوجود مفروض در همان حال كه واجب الوجودند واجب الوجود نباشند وقوع مورد دوم یعنی قرار گرفتن جهان درون یك تخم مرغ نیز لازمه‌اش اینستكه جهان در همان حال كه بزرگ است، بزرگ نباشد چون درون تخم مرغ جای گرفته است و....
 
نكته مهم

   عدم تعلق قدرت خداوند به محالات ذاتی و وقوعی، در واقع هیچ گونه محدودیتی برای قدرت الهی به شمار نمی‌آیند زیرا این امور اصولا قابلیت ایجاد ندارندو لذا مادون مرتبه‌ای قرار دارند كه قدرت به آن تعلق می‌پذیرد. پس فاعلیت خداوند تام است اما قابل كه محالات ذاتی و وقوعی‌اند قابلیت پذیرش فعل (یعنی ایجاد شدن) را ندارن مانند كوزه‌گری كه در عین بالاترین مهارت از آب كوزه سازد یا خیاطی از هوا لباس تهیه كند.

نویسنده :  سيد ايوب هاشمي ,  جابر توحيدي اقدم
پژوشكده باقرالعلوم (ع)
محسن بابايي زاده بازدید : 22 جمعه 22 آذر 1392 نظرات (0)
  اعتقاد به این كه قدرت خداوند نامحدود و بی­انتها است موجب گشته تا در این باره پرسش‌ها و شبهاتی مطرح شود؛ مانند این كه:
آیا خداوند می‌تواند موجودی مانند خود بسازد؟
آیا می‌تواند جهان هستی را در تخم مرغی جای دهد بدون اینكه جهان را كوچك و یا تخم مرغ را بزرگ كند؟
آیا خداوند می‌تواند موجودی را خلق كند كه نتواند آن را نابود سازد؟
آیا خداوند می‌تواند سنگی بیافریند كه خود نتواند آن را بلند كند؟ اگر پاسخ به این پرسش‌ها منفی باشد آیا دلیل بر این نیست كه خداوند بر هر كاری توانا نیست و قدرت الهی محدود است؟
 
پاسخ
كارهایی كه انسان با آن برخورد می‌كند برای آن چند فرض تصور می‌شود:
1-  كارهایی كه انجام آن برای بشر با شرایط كنونی ممكن است مانند ساختن ماشین و هواپیما و...
2-  كارهایی كه با شرایط كنونی بشر انجام آن امكانی ندارد، ولی ممكن است با گذشت زمان و فراهم آوردن شرایط مخصوص انجام آن ممكن شود؛ مانند زندگی در كرامت آسمانی.
ادامه در بخش 2 ...
محسن بابايي زاده بازدید : 27 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

از دیرباز پرسش‏هایی معمّاگونه در باره قدرت خداوند مطرح کرده‏اند. پرسش‏ها را به گونه‏ای ساخته‏اند که هرگونه پاسخ مثبت و منفی به آنها، موجب انکار قدرت مطلق خداوند شود؛ مثلا اینکه آیا خدا می‏تواند سنگی بیافریند که نتواند آن را بردارد، یا آیا می‏تواند موجودی بیافریند که نتواند نابودش کند. 
امّا پاسخی که متکلّمان به این معمّاها داده‏اند، این است که قدرت خدا محدودیّت ندارد؛ ولی آن فرض‌ها نیز محال عقلی‏اند و شدنی نیستند. تحقّق چنین فرض‏هایی مستلزم اجتماع نقیضین است؛ مثلا تحقّق اینکه خالق نتواند مخلوق را از میان بردارد، مستلزم این است که هم خالق باشد و هم نباشد؛ زیرا علّت بر همه شئون معلول سلطه دارد. [1] 
در روایتی آمده است که کسی از امام علی (علیه السلام) پرسید: «آیا پروردگار تو می‏تواند جهان را در تخم مرغی جای دهد بی آنکه جهان کوچک شود یا تخم مرغ فراخ گردد؟» امام پاسخ داد: «خداوند عجز و ناتوانی ندارد؛ ولی آنچه تو خواستی، شدنی نیست.» [2] 

 

[1] المیزان، ج۱۲، ص۳۰۵.

[2] التوحید، باب ۹، ح۹

منبع

کتاب فرهنگ شيعه، تاليف شده توسط جمعى از نويسندگان، ص۳۷۵-۳۷۶.. 

 

 

محسن بابايي زاده بازدید : 21 پنجشنبه 07 آذر 1392 نظرات (0)

خداوند متعال در آیات 49 تا 51 سوره اسرا می فرماید:«وَ قالُوا أَ إِذا كُنَّا عِظاماً وَ رُفاتاً أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقاً جَديداً (49)قُلْ كُونُوا حِجارَةً أَوْ حَديداً (50)أَوْ خَلْقاً مِمَّا يَكْبُرُ في‏ صُدُورِكُمْ فَسَيَقُولُونَ مَنْ يُعيدُنا قُلِ الَّذي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ... الخ(51» در این آیات خداوند در مقابل شبهه منکرین معاد و کسانی که به خاطر پودر شدن و خاکستر شدن بدن انسان، به انکار معاد می پرداختند، می فرماید همان کسی که شما را اولین بار خلق کرد میتواند همین کار را دوباره انجام دهد.

درباره ما
محسن بابايي زاده دانشكده امام علي (ع) موضوع: قدرت الهي انديشه اسلامي 1 استاد قيوم زاده
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 211
  • بازدید کلی : 1,622