loading...
قــــــرآن و عترت

11111

B.Dli بازدید : 0 سه شنبه 15 بهمن 1392 نظرات (0)

در میان ما قاریان قرآن از جمله افرادی هستند که احترام بدان ها را بر خود واجب دانسته و در هر زمان از آنها به نیکی یاد می‌کنیم و دلیل بر این کارمان انس و الفت قاری قرآن با قرآن است و از آنجایی که به قرآن احترام می گذاریم ، قاری آن را نیز محترم می شمریم.


با این حال آیا تمامی قاریان قرآن شایسته این احترام هستند؟ آیا همه آنها حق تلاوت را به جا می آورند؟ قاری قرآن می تواند منافق باشد؟

نفاق

قاری و قرائت یا مسئولیت

هر کاری برای خود مسئولیت به همراه می آورد، قاریان قرآن نیز از این مقوله خارج نیستند و عدم توجه به مسئولیتشان زیان هایی گاه جبران نشدنی برایشان به همراه دارد...


موضوع مرتبط: سوالات و شبهات، نکته های قرآنی
ادامه مطلب

دوشنبه بیست و پنجم شهریور 1392 .:. .:. محمد حسن ذاکری
B.Dli بازدید : 2 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

سهم کودکان از نرم‌افزارهای قرآنی؛ کمی بیش‌تر از صفر/ تولید اثر ویژه کودکان کسر شأن نیست

%d8%b3%d9%87%d9%85-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c%d8%9b-%da%a9%d9%85%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%b4%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%b5%d9%81%d8%b1-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d9%88%db%8c%da%98%d9%87-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%b3%d8%b1-%d8%b4%d8%a3%d9%86-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%aa

گروه فضای مجازی: ضعف تولید‌ نرم‌افزارهای قرآنی ویژه کودکان در کشور بسیار مشهود است؛ شاید بتوان گفت که فعالیت در این زمینه صفر بوده است و نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی جدید دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قرآن کریم پیام روشن الهی است که همه انسان‌ها را به راستی‌ و رستگاری دعوت می‌کند از صدر اسلام تاکنون، آموزش این پیام جاودانه الهی از مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان بوده است.

در کشور ما نیز به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید.
آموزش عمومی قرآن یا همان سواد قرآنی از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر میزان و عمق‌ دین‌شناسی و دینداری مردم را بنابر میزان آشنایی و انس و ارتباط آن‌ها با قرآن کریم و معرفت خاندان پاک پیامبر اسلام(ص) بنسجیم، راه درستی پیموده‌ایم.
در این میان نقش و جایگاه آموزش قرآن به کودکان و آمیختگی آن با زندگی، آنان راهی مهم و باارزش‌ است که می‌تواند در شکل‌گیری آینده شخصیت کودکان و نوجوانان به فردی قرآن‌مدار بسیار کمک کند.

اگر عموم کودکان و دانش‌آموزان به حداقل قابل قبولی از دانش‌، مهارت و نگرش نسبت به قرآن کریم دست پیدا کنند،‌ این توانایی و انس بر همه‌ ارکان ایمان و دین‌باوری آنها تأثیر مطلوب خواهد داشت.

پرورش کودکان قرآنی رنگ کمی در بین جامعه دارد

حال که ابزار جدید علم و فناوری مانند فضای مجازی و نرم‌افزارها، امکانات بسیاری را همچون، در اختیار داشتن انبوهی از مطالب، ارتباط برخط با یکدیگر از فاصله‌های بسیار دور با قابلیت انتقال پیام، تصویر، صوت و فیلم میسر کرده است باید از این قابلیت برای پرورش کودکان قرآنی و گسترش قرآن استفاده کرد که متأسفانه این مقوله پر اهمیت، رنگ کمی در بین خانواده‌ها، تولید‌کنندگان نرم‌افزارهای قرآنی، مؤسسات و مسئولان این امر دارد.

نگاهی جدید به آموزش معارف اسلامی در حوزه کودکان

همین کم‌رنگی و بی‌اهمیتی نسبت به آموزش قرآن از طریق نرم‌افزاری و مجازی برای کودکان، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری‌ابهری، کارشناس قرآن و نویسنده کتاب کودک و نوجوان داشته باشیم.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا خواستار آن شد که هرچه زودتر، نگاهی نو به آموزش معارف اسلامی در مقوله کودک شود و تا زمانی که اهمیت لازم برای آموزش معارف اسلامی و قرآنی به کودکان داده ‌نشود و کودکان در این حوزه نادیده گرفته‌ شوند درنتیجه محصول باکیفیت و متناسب با نیاز کودکان تولید نخواهد شد.

تولید آثار ویژه کودکان برای فرهیختگان کسر شأن نیست

این کارشناس قرآن و نویسنده کتاب کودک و نوجوان، آموزش معارف اسلامی برای کودکان آن هم در فضای مجازی را نیازمند این دانست که اندیشمندان قرآنی و دینی وارد حوزه کودک شوند تا بتوان هرچه بهتر این موارد را به کودکان آموزش داد. از نگاه حیدری‌ابهری انگار که اندیشمندان قرآنی و آگاه به معارف اسلامی کسر شأن خود می‌دانند که در حوزه کودک فعالیت کرده و وقت بگذارند؛ همان‌طور که شهید مطهری با وجود آنکه کتب حدیثی و فلسفی را مطالعه می‌کرد و به نگارش درمی‌آورد و به بررسی تاریخ اسلام می‌پرداخت؛ اما نوشتن کتاب «داستان راستان» را از قلم نینداخت.

حمایت، باز هم حمایت؛ ضرورت تولید اثر برای کودکان و نوجوانان

حیدری‌ابهری بر موضوع حمایت از تولید آثار برای کودکان بسیار تأکید کرد؛ چرا که وی معتقد است تولیدکنندگان برای ورود به این حیطه دست به عصا راه می‌روند. حمایت از تولیدکنندگان و خود کودکان در حوزه معارف لازم است بیش از پیش انجام شود. اگر حمایت باشد در کنار آن هم حرکت به وجود می‌آید و حرکت هم باعث تولید می‌شود. پس تولید باکیفیت و مطلوب و هرگونه فعالیت در حوزه کودکان نیازمند حمایت مسئولان است.
اما باید گفت که ضعف تولید نرم‌افزار در حوزه کودک و نوجوان به عنوان مساله‌ای مهم است که مستلزم تلاش بیشتر همه دست‌اندرکاران حوزه قرآن و کودک‌ است تا مفاهیم قرآنی و دینی به بهترین نحو در اختیار گروه کودک و نوجوان قرار گیرد.  اما اینکه چگونه کودکان را با قرآن از طریق نرم‌‌افزار‌ی آشنا و علاقه‌مند کنیم، مسئله مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود به همین بهانه مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم داشتیم.

نرم‌فزارهای کودکان باید سرشار از رنگ و شادی باشد

راستگو که سال‌هاست مستقیم به امر آموزش معارف اسلامی به کودکان فعالیت می‌کند و هیچ‌گاه حضور در این حیطه را کسر شأن برای خود ندانسته و با افتخار از آن یاد می‌کند، به تجربیات گسترده‌ای خویش اشاره کرد و گفت: کودکان در دنیای تخیل زندگی می‌کنند و بیشتر مسائل را به صورت ذهنی، خیالی و رویایی می‌بینند. بیشتر نرم‌فزارهایی که برای آنها تولید می‌شود باید به صورت رنگی، مالتی‌مدیا و یا چند‌رسانه‌ای باشد تا بتواند آنها را به خود جلب کند.

کودک باید دنیای درون نرم‌افزارش را زنده و مهربان ببیند

این محقق و پژوهشگر قرآنی با اشاره به مواردی که باید در نرم‌افزارهای قرآنی و مذهبی کودکان لحاظ شود تأکید کرد که کودک باید هنگامی که از یک نرم‌افزار استفاده می‌کند، احساس کند با یک گروه و تشکیلات زنده و مهربان روبه‌رو است. آنها نباید احساس کنند که ارتباط یک‌طرفه است و تنها با یک دستگاه، مرتبط هستند. هیچ دستگاهی نمی‌تواند از خود عاطفه و احساس نشان دهد.

وی راه مستحکم‌تر شدن پایه‌های قرآنی در نرم‌افزارهای کودکان را در آن دانست که مطالب مهم و آموزنده به ‌گونه‌ای در نرم‌افزار تعبیه شود که کودک با جستجوی خود به آن دست یابد و در برابر این جستجو پاداش بگیرد.

انتقال درست مفاهیم؛ شیوه انتقال اصولی و اثرگذار باشد

موسی سلطانی، مدیر بخش کودک و نوجوان مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: وظیفه کارشناسان این امر این است که بتوانند به کمک فضای مجازی مفاهیم قرآنی را به صورت درست به کودکان انتقال دهند.
وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی برای کودکان  گفت: کودکان ما در حوزه تشخیص نیستند که ما آنها را به گروه‌های خوب و یا بد تقسیم کنیم. اصل کار ما باید حوزه انتقال مفهوم باشد، اگر ما پایه کار، ریشه مطالب و مفهوم را درست انتقال دهیم دیگر نیاز نداریم که کودکان را به چالش بکشیم و تحلیل کنیم، چرا که کودکان در این رده سنی نمی‌توانند تحلیل درستی داشته باشند. پس وظیفه ما است که بتوانیم مفاهیم را به صورت درست به آنان انتقال دهیم و این اصل کار ما است.

وی انتقال مفاهیم دینی به کودکان یکی از رسالت‌های مهم همه ملت ایران دانست و گفت: اگر بتوانیم معارف اسلامی و مفاهیم دینی را در فضای مجازی انتقال دهیم یکی از اصول خود را انجام داده‌ایم.
حال که بحث انتقال و آموزش مفاهیم قرآن از طریق نرم‌افزاری مطرح می‌شود نقش آموزش و پرورش در این میان کاملا مشهود خواهد بود. آموزش پرورش درست است که فعال‌ترین حوزه در قبال تربیت علمی کودکان است اما آموزش قرآن و پرداختن بیش از پیش به آن در این وزارت‌خانه برای کودکان امری است که باید در رابطه با آن تأمل شود.

نرم‌افزارهای قرآنی باید نیاز‌های هر گروه را برآورده کند
محمد‌رضا مسیب‌زاده، معاون قرآن و عترت دفتر گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش معتقد است، ضرورت تولید نرم‌افزار قرآنی به تناسب گروه‌های مختلف مخاطب، باید صورت گیرد. نرم‌افزارهای قرآنی باید به نوعی عرضه شود که هر گروهی موارد مورد نیاز خود را برداشت کند.

محصولات هدفدار نیست
وی اضافه کرد: حوزه معارفی که در نرم‌افزارهای علوم قرآنی ما مطرح می‌شود، بسیار گسترده است، این از یک جهت خیلی ارزشمند است اما از سوی دیگر محصولات ما در این زمینه هدفدار نیست؛ همچنین بحث هدفمند کردن آموزش در این نرم‌افزارها نادیده گرفته شده است .
مسیب‌زاده ادامه داد: در مسائل آموزشی باید نرم‌افزارهای قرآنی را طبق طبقه‌بندی تولید کرد، در این نرم‌افزارها باید بخش آموزش پررنگ‌تر باشد، چنین نرم‌افزارهایی را در بخش‌های قرآنی کمتر داشته‌ایم.

مرکزی برای مدیریت امر تولید نرم‌افزار قرآنی در کشور تولید شود

معاون قرآن و عترت دفتر گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حدود یک دهه از تولید نرم‌افزارهای قرآنی خاص کودک در کشور می‌گذرد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر ضرورت وجود مرکزی برای مدیریت امر تولید نرم‌افزار قرآنی در کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها از مهجوریت قرآن در آموش و پرورش و به تبع آن در جامعه سخن گفته‌اند، بنابراین باید هدف‌گذاری ما در زمینه‌های قرآنی جمیع جهات را در نظر بگیرد.
وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در راستای تحقق سخنان مقام معظم رهبری می‌تواند تولید نرم‌افزارهای قرآنی کودک و نوجوان باشد؛ ما باید هدف خود را از آموزش قرآنی مشخص کنیم. وقتی می‌گوییم نرم‌افزار قرآنی کودک، یعنی مدنظر ما بحث آموزش به کودک و نوجوان است.
گفته‌های کارشناسان و مسئولان همه نشان‌دهنده مهجوریت قرآن در بین کودکان و نوجوانان کشور است مهجوریتی که امید می‌رفت با روی‌کار آمدن ابزارهای علم و فناوری همچون نرم‌افزارها و دنیای مجازی بتوان از آن کم کرد.

نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در شرایط سخت اقتصادی محصولات جدید نرم‌ا‌‌فزاری عرضه شود
محمد خراسانی‌زاده، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی و نرم‌افزاری هنر ناب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بالای تولید نرم‌افزارهای قرآنی را یکی از دلایلی دانست که مؤسسات نرم‌افزاری به دنبال تولید آن نمی‌روند و گفت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در شرایط اقتصادی محصولات جدید نرم‌ا‌‌فزاری عرضه شود. اگر روال به همین منوال پیش رود تعداد مؤسسات فرهنگی که وجود دارند تبدیل به مؤسسات تبلیغاتی خواهند شد و با تبلیغات تجاری و مانند آن مجموعه خودشان را اداره خواهند کرد و در نهایت از غنا، کیفیت و کمیت محصولات فرهنگی بیش از این کاستی‌ها، کم خواهد شد. باید کسانی که ذی‌ربط در این موضوع هستند و مسئول رسیدگی به این مسائل هستند فکری در این رابطه داشته باشند که آینده تولیدات در عرصه فرهنگی با این اوضاع بسیار نگران‌کننده و وخیم خواهد بود.

نرم‌افزارهای قرآنی کودکان را دولت از مؤسسات خریداری کند

این تولیدکننده محصولات فرهنگی نرم‌افزاری افزود: در عرصه فرهنگ زمانی که تولیدکننده انتظار معمولی هم از خرید محصولش توسط مردم دارد، با توجه به وضعیت اقتصادی، افت چشمگیر داشته است و دولت هم خرید‌های تعداد بالای خودش را تقریبا محدود و یا به کلی حذف کرده است. مشاهده نشده است که اخیرا دولت محصولات نرم‌افزاری مؤسسه‌ای را خریداری کند.
براساس این گزارش باید گفت که همه باید برای داشتن جامعه‌ای قرآنی تلاش کنیم. کودکان ما آینده‌‌سازان جامعه ما هستند پس باید حافظان قرآن، مؤسسات فرهنگی-نرم‌افزاری، ‌مسئولان آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان کمیسیون‌های آموزش و فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حوزه‌های علمیه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تمامی دست‌اندرکاران در این راه فعالیت بیش از پیش از خود نشان دهند.
باید یک بررسی و آسیب‌شناسی جدید در زمینه فعالیت قرآنی کودکان و نوجوانان صورت گیرد و با جمع‌بندی نظرات، انتقادات، راهکارها و پیشنهادات، این جمع‌بندی‌ها در اختیار مسئولان قرار گیرد و در نهایت منجر به ارتقای فعالیت تخصصی نرم‌افزاری در حوزه‌های  قرآنی کودکان شود.

B.Dli بازدید : 1 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

آیت‌الله العظمی جوادی آملی تشریح کرد؛

چرا خداوند در قرآن کافران را مردگان خطاب می‌کند؟

%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%86%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d9%85%d8%b1%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%b7%d8%a7%d8%a8-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d8%af%d8%9f

گروه حوزه‌های علمیه: انسان یا زنده است یا مرده، انسان زنده یا مومن است یا کافر. خلاصه این تقسیم این است که انسان یا زنده است یا کافر و زمانی که زنده را در مقابل کافر استفاده می‌کند معلوم می‌شود که کافر مرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله ‌العظمی جوادی آملی دوشنبه، 14بهمن ماه، در تفسیر آیات 65 تا 74 سوره مبارکه یاسین بیان کرد: در این سوره بعد از اینکه مسئله معاد را تا حدودی به پایان رساند در آیات 69 به بعد درباه قرآن سخن می‌گوید. چون در مورد قرآن افراد مختلف در زمان‌های مختلف اهانت‌های فراوانی کرده‌اند.

تشریح پاسخ شبهات در مورد قرآن
وی ادامه داد: برخی گفتند شعر است، برخی گفتند کهانت(تسخیر جن) است، برخی گفتند سحر است، بعضی در مورد شخص پیامبر (ص) گفتند ساحر است، کاهن است، شاعر است و معاذ الله مجنون است که در قرآن همه اینها پاسخ داده شد. در آیه 69 سوره یاسین خداوند می‌فرماید: «مَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا یَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِینٌ» ما اصلا به او شعر یاد ندادیم و او اصلا نمی‌تواند شعر بگوید مثل اینکه در سوره عنکبوت فرمود او نمی‌تواند بنویسد، نوشتن عیب نیست اما او اصلا اهل نوشتن نیست اگر او اهل نوشتن بود شما تهمت می‌زدید و می‌گفتید این‌ آیات را خودش نوشته است او اصلا اهل شعر نیست ما یادش ندادیم برای اینکه مبادا شما بگویید او اهل ذوق است و اهل سرایندگی است بنابراین این آیات را نیز خودش گفته است و از ذوق خودش بیان کرده است.
علت تاکید خداوند بر شاعر نبودن پیامبر(ص)
این مرجع تقلید عنوان کرد: این آیات سوره یاسین در صدد این نیست که بیان کند شعر چیز بدی است چرا که در آیه 48 سوره عنکبوت فرمود: «وَمَا کُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ؛ و تو پیش از نزول قرآن کتابى نمى‌خواندى و با دست خود چیزى نمى‌نوشتى، که اگر چنین بود، آنان که نادرستى قرآن را ادعا مى‌کنند خود نیز در صحت آن و الهى بودنش تردید مى‌کردند» سواد داشتن و خواندن کتاب عیب نیست، نویسندگی عیب نیست، خطاط بودن عیب نیست. اینکه خداوند به پیامبر علم خواندن و نوشتن را یاد نداد به این سبب بود که اگر این‌ها را می‌دانست متهم می‌شد که این آیات را از کتاب تورات و انجیل آورده است. اما اگر چه خواندن و نوشتن نمی‌دانست از راه علم غیب ما پیامبر (ص) را با خبر کردیم.
آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: بنابراین آیه 48 سوره عنکبوت هرگز در مقام این نیست که بگوید خواندن و نوشتن بد و نقص است بلکه ناظر به پیامبر (ص) است که پیامبر به دلایلی این وصف را نداشت. در جریان شعر در سوره یاسین هم همین طور است خداوند نمی‌خواهد بگوید شعر بد است بلکه پیامبر اکرم شعر می‌گفت آن‌ها شک می‌کردند بنابراین ما به پیامبر یاد ندادیم و شعر گفتن نیز در شان پیامبر نیست. لذا اگر در آیات پایانی سوره شعرا سخن از مذمت است این مذمت در حقیقت مذمت شاعران است نه خود شعر.
مذمت برخی از شاعران در قرآن کریم
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: آیات پایانی سوره شعرا که فرمود: «أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ؛ مگر ندیده‌اى که شاعران در هر وادیى گام مى‌نهند و براى سخنان خود هیچ مرزى نمى‌شناسند؟ و چیزهایى مى‌گویند که خود انجام نمى‌دهند» شاعران را مذمت می‌کند نه خود شعر به دلیل اینکه در همان بخش پایانی شاعرانی که به حرف‌هاشان عمل می‌کنند به نیکی یاد می‌کند «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ؛ جز آن شاعرانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آن که به وسیله هجو مشرکان مورد ستم قرار گرفته‌اند، با زبان شعر انتقام خود را از آنان گرفته‌اند. و کسانى که ستم کرده‌اند به زودى خواهند دانست که به چه جایگاهى باز خواهند گشت».
وی بیان کرد: اگر شعر بد هست شعر خوب هم هست همچنان که اگر شاعر بد هم هست، شاعر خوب هم هست آنچنان که در آیات پایانی سوره شعرا و این آیات سوره یاسین شعر مذمت نشده است شاعر غیر مهذب و شاعر بد مذمت شده است و ندانستن شعر از سنخ ندانستن خواندن و نوشتن است که گاهی همین ندانستن کمال می‌شود یعنی جلوی تهمت و افتراء را می‌گیرد.
قرآن بارها کافران را به عنوان مرده خطاب کرده است
این مفسر قرآن اظهار کرد: در ادامه خداوند می‌فرماید: «لِیُنْذِرَ مَنْ کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ؛ ما قرآن را بر او نازل کردیم تا به کسانى که زنده‌اند و حق را درمى‌یابند هشدار دهد و آن سخن ما که گفته‌ایم دوزخ را از شیطان و همه پیروانش پر مى‌کنیم، درباره کافران محقق شود» اینجا سخن از انذار است انذار کسی که زنده است. انسان یا زنده است یا مرده، انسان زنده یا مومن است یا کافر. در بین این امور چهارگانه خداوند دو قسم آن را ذکر می‌کند یکی زنده و دیگری کافر را. خلاصه این تقسیم این است که انسان یا زنده است یا کافر و زمانی که زنده را در مقابل کافر استفاده می‌کند معلوم می‌شود که کافر مرده است. بنابراین آنکه زنده است از قرآن استفاده می‌کند و آنکه کافر است از قرآن استفاده نمی‌کند لذا معلوم می‌شود که در فرهنگ قرآن کافران مرده‌‌اند. قرآن بارها کافران را به عنوان مرده خطاب کرده است.
کافران حیات الهی ندارند/ حیات گیاهی و حیوانی کافران
آیت‌الله جوادی تصریح کرد: بنابراین کافران و کسانی که دین ندارند، حیات الهی ندارند، حیات گیاهی و حیوانی دارد و تمام تلاش و کوشش این فرد این است که خوب بخورد و خوب بپوشد و خوب آرایش کند، این حیات گیاهی دارد و یا بخشی از عواطف هم نصیب او شده است حیات حیوانی دارد و زمانی که حیات انسانی نداشت سخنان الهی در او اثر نمی‌کند. بنابراین وقت آیات الهی را به آنان عرضه می‌کنیم هدایت نمی‌شوند و می‌فرماید: «أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَیْدِینَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِکُونَ؛ آیا انسان‌ها براى پى بردن به یکتایى خدا و ربوبیت او در جهان هستى نیاندیشیده و ندانسته‌اند که ما دام‌هایى را که دست‌هایمان آنها را ساخته و در خلقتشان شریکى نداشته‌ایم براى آنان آفریده و در اختیارشان نهاده‌ایم و اینک آنان مالک آنها هستند؟!» ‌بهره‌بری انسان از حیوانات و خلقت آنها برای انسان در اینجا به صورت اجمال بیان شده است که به صورت تفصیل در سوره نحل بیان شده است.
انسان؛ تنها موجودی که به طور مستقیم به وسیله خداوند خلق می‌شود
این مرجع تقلید عنوان کرد: مسئله دیگری که در این آیه بیان شده است استفاده خداوند از لفظ «أَیْدِینَا» است که به معنای خلقت حیوانات توسط مدبرات و نیروهای خداوند است. تنها آفرینش انسان است که خداوند آن را به طور مستقیم به خودش اسناد می‌دهد و به شیطان می‌فرماید: «چرا برای کسی که آن را با دو دست بی دست خودم ساختم سجده نکردی؟» این دست خداوند یعنی با جمال و جلال، با قبض و بسط، با قهر و مهر و اوصافی که من دارم جامعیتی را اعمال کردم تا انسان خلق شود اما در مورد حیوان «ایدینا» است که نشانه از نیروهای خداوندی و مدبرات خداوند دارد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 2
  • بازدید کلی : 23