دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 29 صفحه
موضوع: پیشرفته ترین سلاح ها و هواپیماهای جهان دبیر محترم:جناب آقای سلطانی تهیه کنندگان: تیموری-بهمنی-اسماعیل و ابراهیم ارقیانی-اسماعیل پور تهیه شده در سال تحصیلی 84-85 تفنگها تفنگ ژ-3 مشخصات جنگ افزاری است خودكار (مسلسل) كه به وسیله برگه ناظم آتش" به حالت نیمه خودكار وظامن در می آید.
با فشار مستقیم گاز باروت مسلح می گردد وبا خشاب بیست فشنگی تغذیه می شود.
با هوا خنك شده وبوسیله نفر حمل می گردد.
دستگاه نشانه روی ، روی آن به راحتی قابل تنظیم است وعمل این تفنگ با عقب نشینی همراه است.
مختصات الف- برد موثر 1200 متر، برد مفید 400 مترالی 600 متر وبرد نهایی 3750 متر.
ب- تعداد خان ، 4 عدد وگردش آن از چپ به راست سرعت اولیه گلوله 800 متر در ثانیه می باشد.
ج- طول اسلحه بدون سرنیزه : 5/102 سانتی متر.
ز- طول گام: 5/30 سانتی متر، تعداد گام 5/1.
و- كالیبر (قطر گلوله): 62/7 میلی متر.
انواع تفنگ ژ-3 تفنگ ژ-3 با روپوش وقنداق پلاستیكی برای تیر اندازی در حالت مختلف.
تفنگ ژ-3 با قنداق آهنی تاشونده برای عملیات تهاجمی سخت وعملیات چریكی.
تفنگ ژ-3 مجهز به دستگاه دو پایه برای تیراندازی در حالت درازكش.
تفنگ ژ-3 مجهزبه دوربین مادون قرمز برای تیر اندازی در شب.
قطعات تفنگ ژ-3 از هشت قسمت اصلی زیر تشكیل می شود: 1- قنداق متعلقات 2- بند متعلقات 3- دستگاه چكاننده وقبضه طپانچه ای 4- آلات متحرك و متعلقات 5- روپوش 6- خشاب 7- لوله 8- شعله پوش تفنگ كلاشینكف مشخصات با دو نیرو عمل می كند: الف) نیروی گاز ب) نیروی فنر برگرداننده 2- با استفاده از ضامن درد ووضعیت تك تیر ومسلسلی تیر-اندازی می نماید.
3- با خشاب 30 فشنگی و50 فشنگی تغزیه می شود.
4- كالیبر فشنگ مورد استفاده 62/7 میلیمتر می باشد.
مختصات الف: وزن وطول وزن تفنگ بدون سرنیزه با خشاب پر 300/4كیلوگرم وزن تفنگ بدون سرنیزه با خشاب خالی 800/3 كیلوگرم وزن سرنیزه با غلاف 370 گرم وزن سرنیزه بدون غلاف 270 گرم وزن خشاب خالی 330 گرم وزن خشاب پر 820 گرم وزن فشنگ 2/16 گرم وزن گلوله عادی 9/7 گرم وزن باروت داخل گلوله 6/1 گرم طول تفنگ با سرنیزه 107 سانتیمتر طول تفنگ بدون سرنیزه 87 سانتیمتر طول تفنگ با قنداق فلزی تا شو 5/64 سانتیمتر طول لوله 5/41 سانتیمتر طول قسمت خان دار لوله 9/36 سانتیمتر طول فاصله دو قسمت نشانه روی (روزنه دید ومگسك) 8/37 سانتیمتر طول تیغه سر نیزه 20 سانتیمتر ب- مسافات وسرعت اولیه ومیانگین های تیر اندازی : مسافات برد نهایی 3600 متر برد موثر 1500 متر برد مفید 400 متر درجه بندی ستون درجه تا 800 متر ( نوعی از آن تا 1000 متر) برد تیر اندازی در حالت نشسته 800 متر سرعت اولیه 710 متر درثانیه میانگین تیر اندازی بدون نشانه روی (هجومی) 600 تیر در دقیقه میانگین تیر اندازی با نسانه روی (رگبار) 100 تیر در دقیقه میانگین تیر اندازی با نشانه روی (تك تیر) 40 تیر در دقیقه عمر لوله در یك تیر اندازی بدون وقفه 1500 تیر فشار گاز بر لوله 2700 كیلو گرم بر سانتیمتر مربع تعداد خان ( شیارهای داخل ...
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 4 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 2 صفحه
پروژه سد متحرک ((دلتا)) مقدمه : بزرگترین سیلی که در سال 1953 میلادی در هلند پدید آمد ، مهندسین و طراحان هلندی را بر آن داشت تا با استفاده از ابتکار و فن آوری نوین سدی متحرک در این کشور احداث نمایند تا از انرژی بسیار زیاد سیلها در هنگام بروز استفاده شود و همچنین متحرک بودن سد ، امکان حمل و نقل دریایی را از بین نبرد .
پروژه ی سد متحرک دلتا ، از بسیاری جهات در دنیا بی نظیر می باشد .
ساختمان سد در محل اتصال رودخانه به دریا احداث گردیده است .
طرح اولیه : طراحی اولیه سد ، با توجه به مشکلات و مسائل ترافیکی منطقه بسیار دشوار به نظر می رسد .
مهندسان هلندی تنها با طرح یک آب بند مواجه نبودند بلکه سازه باید طوری طراحی می شد که از ورود حجم زیاد آب به خلیج جلوگیری کند و در عین حال رفت و آمد کشتی ها را مختلف نکند .
پس طرح ((سد بطور کامل متحرک )) از پنج طرحی که پیشنهاد شده بود توسط پنج پیمانکار بزرگ هلندی پذیرفته شد .
ساخت سد : ساخت سد ، با کارگذاشتن پایه های بتنی برای تثبیت و استحکام متناسب با اندازه سد ، شروع شد .
ابتدا عقیده بر این بود که پایه های بتنی در یک ساختار محکم سنگی قرار دهند و 62 دروازه متحرک بین آنها تعبیه نمایند ، با این کار جذر و مد به طور چشمگیری تاثیر خود را از دست می دهد و آب در خلیج ها آرام باقی می ماند .
ساختمان سد و مقایسه آن با برج ایفل : بالاخره سد در سال 1997 با ساختار سفید و با عظمتی که از کیلومترها دورتر دیده می شد به اتمام رسید .
بازوهای قوی آن توانایی بستن آبراهی به پهنای 350 متر ، با ارتفاع 3 متر بالاتر از سطح دریا را داشتند ، این تنها سد موج شکن دنیا با دو قسمت متحرک همسان می باشد بلندی هر یک از دروازه های آن به اندازه برج ایفل می باشد ، در صورتی که مقدار فولاد به کار رفته در هر کدام از دروازه ها نصف فولاد به کار رفته در برج ایفل می باشد .
بستر حرکت دریچه ها : این بستر از تعداد 64 عدد بلوک بتنی بسیار سنگین که هر کدام 630 تن وزن دارند تشکیل شده است این بلوکها بر روی لایه هایی از سنگ و ماسه قرار گرفته اند .
اتصالات توپی : وزن هر یک از این اتصالات 680 تن میباشد .
این اتصالات دارای یک هسته فلزی می باشد که اجزای تشکیل دهنده کروی شکل به آن متصل شده اند این گلوله در 8 عضو مقعر که به پایه بتنی متصل شده اند حرکت می کنند .
خرپا : خرپا وظیفه اتصال دیوارها را به اتصال توپی ایفا می کند .
هر خرپا دارای 237 متر طول و شامل سه لوله قطور می باشد .
پایه اتصال توپی : نیرویی که به دیواره های دریچه وارد می شود توسط سازه موجود و اتصال توپی به یک بلوک سه گوش بتنی که دارای وزنی معادل 52000 تن می باشد و به عنوان پایه اتصال ایفای نقش می کند منتقل می شود .
این پایه می تواند نیروی معادل 70000 تن را تحمل کند .
نتیجه : با توجه به سیل خیز بودن کشورمان و صدماتی که هر ساله به بعضی از ساکنین کشورمان وارد می شود در صورت بررسی دقیق و مقرون به صرفه بودن و هم چنین بررسی لزوم احداث این بنا به کارگیری این تکنولوژی برتر می تواند از رخ دادن حوادث فجیع جلوگیری نماید .
دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 652 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 19 صفحه
بوجود آمدن(شكل ) ترافیك ترافیك از هر CPE می تواند بوجود آید.
البته از طریق الگوریتمهایی كه در جریان هستند و این باعث میشود كراپراتور برای قانونمندی خدمات برپایه CPE در ترافیك،نیازهای مشتری و غیره اقدام نماید.
میزان Peak در ترافیك برپایه یك روش پیوسته اندازه گیری می شود و در هر CPE روش آن مشخص می گردد.
اگر میزان تقاضای CPE از نرخ اختصاص داده به آن بیشتر شود عرضه به تأخیر می افتد بنابراین كنترل مؤثر انتقال داده از CPE صورت می گیرد خدمات مختلف بدین منظور پیشنهاد می گردند اپراتور می تواند داده های مختلف را برای روشهای مختلف آماده كند و بر آن اساس جریان را راهاندازی می كند.
مشتركین مربوطه به Peak بالاتری احتیاج دارند تا بتوانند بصورت پویا و آماری فرمدهی نمایند.
تشخیص داخلی برپایه مدل مرجع كلی ما از این مدل در تصویر 15-20 استفاده خواهیم نمود در این تصویر نقاط مرجع 1 تا 8 I-V I I I اشاره دارد به تشخیص ویژه و یا عملكردهای ویژه ما هر یك از روشها را در زیر توصیف كرده ایم.
روش اول: ارتباط مشترك بی سیم.
روش دوم: واحد داخلی PHY/MAC روش سوم: استفاده از رابط رادیویی I F/RF – این رابط یك كابل فیزیكی باردار است كه IF را حمل می كند همچنین اطلاعات كنترل دیجیتالی و جریان مستقیم برای ODU را نیز حمل می كند.
روش چهارم: رابط هوایی RF- این رابط بربالای آنتن RF قرار گرفته است و یك باند فركانس MMDC دارد (GH2 2690-2500 و GH22162 –2150 ) انرژی منشعب شده از آنتن براساس قوانین و اصول FCC قانونبندی می شود (بخش 21).
توضیحات بالا در مورد رابط های 1 تا 3 سیستمهای CISCO می باشد كه با روش خاصی محصول میدهند این محصولات بر پایه ایستگاه شبكه داخلی توصیف شده است و از طریق مقایسه چهارم قابل توصیف است اما رابط ها تركیبات و خدمات CPE جدید و مختلفی دارند.
روش پنجم: بر پایه ایستگاهRF/I F است این رابط برپایه ایستگاه یك كابل فیزیكی است كه فركانس متوسط (I F) را به جریانئ می اندازد همچنین اطلاعات كنترل دیجیتالی و نیروی جریان مستقیم برای واحد بیرونی (ODU) را نیز تحت كنترل دارد (به جریان می اندازد).
روش ششم: برپایه ایستگاه داخلی PHY/MAC است این رابطی برای CISCO داخلی است.
روش هفتم: رابط اتصالی شبكه انبار لوازم بی سیم دسترسی به تجهیزات بی سیم برپایه سیستمی است كه تعدادی از سیستم های مشترك را در بر میگیرد البته این نوعی طراحی نقطه به نقطه است كه در آن باند كامل جریان به سمت بالا و پائین در میان تمام مشتركین توزیع می شود.
تكمیل این انبار لوازم برای ایجاد تمام این كار برپایه استانداردهای DOCSIS است كه توسط كابل ائتلافی labs توسعه یافته است.
جریان ایجاد شده توسط Cisco شامل یك پایانه ایستگاه است (یعنی 200UBR) پایانه اشتراك در سری 3600 یا 900 است.
این پایانه ایستگاه و پایانه اشتراك به عنوان عوامل پیش رونده عمل می كنند و همچنین به عنوان سیستم های پایانی نیز عمل می كنند.
این سیستمها،به عنوان عوامل پیش رونده میتوانند در وجه یك routing عمل كنند.
عملكرد اصلی سیستم بی سیم انتقال به IP است كه میان ایستگاه پایه و محل اشتراك توزیع می شود (برقرار می شود) همچنین عملكردهای مدیریتی ویژه
دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 36 صفحه
ایمنی وبهداشت شغلی 1ـ عناصر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی: 1ـ1ـ الزامات كلی : سازمان باید یك سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی ایجاد نموده و برقرار نگهدارد كه الزامات آن در كل بند 4 تشریح می شود .
باید توجه داشت كه هدف از استقرار سیستم ایمنی و بهداشت شغلی همانگونه كه در ویژگیهای OHSAS 18001 درج شده است ، بهبود عملكرد سازمان در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی است .
نكته مهم اینست كه پیاده سازی یك سیستم مدیریت به خودی خود برای سازمان مفید نیست بلكه هنگامی این امر پسندیده است كه بتواند موجب بهبود عملكرد سازمان در زمینه ای شود كه سیستم مدیریت برای آن طراحی و اجراشده است.
ویژگیهای مندرج در OHSAS 18001 نیز همگی بر این پایه استوارند كه سازمان به طور مداوم سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی خود را بررسی ، ارزیابی و بازنگری می كند تا فرصتهای بهبود را شناسایی كند و آنها را به كار گیرد .
در نهایت بهبود در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سازمان باید موجب بهبود در عملكرد ایمنی و بهداشت شغلی سازمان شود .
تنها در این صورت است كه می توان انتظار داشت پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی موجب افزایش ارزش افزوده برای فعالیتهای سازمان شود .
پیامد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ، ایجاد فرایندی منسجم برای دستیابی به بهبود مستمر است كه میزان و دامنه این فرایند ، با توجه به جنبه های اقتصادی و سایر شرایط ، توسط سازمان تعیین می شود .
1ـ2ـ خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی ( OH & S Policy ) : مدیریت ارشد باید خط مشی بهداشت شغلی و ایمنی سازمان را كه در آن اهداف و تعهد به بهبود عملكرد بهداشتی ـ ایمنی به روشنی مورد تاكید قرار گرفته است ، تعریف و مدون نماید .
مدیریت مذكور باید اطمینان یابد كه خط مشی تدوین شده متضمن موارد ذیل باشد : الف ) متناسب با ماهیت و گستردگی و میزان ریسكهای بهداشتی ـ ایمنی سازمان باشد .
ب ) شامل تعهد به بهبود مستمر باشد .
ج ) حداقل شامل تعهد به تبعیت از قوانین بهداشت شغلی و ایمنی مرتبط و نیز الزامات دیگری كه سازمان آنها را تقبل نموده است ، باشد .
د ) مدون ، اجرا و برقرار نگهداشته شود .
ه ) به كلیه كاركنان ابلاغ گرد تا ایشان را از الزامات بهداشتی ـ ایمنی خود آگاه نماید .
و ) برای عموم و افراد علاقه مند ( جهت هرگونه پیشنهاد یا انتقاد ) قابل دسترسی باشد .
ز ) به طور متناوب مورد بازنگری قرار گیرد تا از ارتباط و تناسب آن با سازمان اطمینان حاصل شود .
خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی عبارت است از اصول هدایت كننده اجرا و بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سازمان به گونه ای كه بتواند عملكرد ایمنی و بهداشت خود را برقرار نگهدارد و امكان بهبود آن را فراهم كند .
خط مشی ، اهداف كلی را در سطحی از عملكرد كه مورد نیاز سازمان است بیان می كند و سایر فعالیتهای سازمان باید در طول خط مشی و در همان راستا و نشات گرفته از آن باشد.
در حقیقت خط مشی ، ساختاری را بنا می نهد كه سازمان بر روی آن ، طرحهای ایمنی و بهداشت شغلی خویش را استوار می سازد .
به همین دلیل در خط مشی بایستی تعهد مدیریت رده بالا به تبعیت از قوانین ذیربط و بهبود مستمر بازتاب یافته باشد .
در خط مشی ایمنی و ب
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 143 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 96 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 3
فصل اول: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن 8
آشنایی با مفهوم سیستم 8
سیستم های باز و كاركردهای آن 9
سیستم های بسته و كاركردهای آن 10
آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن 10
شناسایی سبكها مدیریتی 12
فصل دوم: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و كاركردهای آن
شناسایی مفهوم آموزش و انواع آن 18
آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته 19
ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای 20
نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزشی كشور 21
مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن 22
جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای 23
اصول مدیریت آموزش و كاركردهای آن 23
فصل سوم: توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات كارآموزی
ویژگیها، قوانین و مقررات تاسیس
28
فرآیند اخذ مجوز تأسیس آموزشگاهها 29
اصول اجرای مقررات و آین نامه های تأسیس آموزشگاهها 32
آشنایی با مسایل و مسئولیتهای حقوقی مدیریت آموزشگاه 31
فصل چهارم: توانایی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها 36
شناسایی دوره های آموزشی قابل اجرا در آموزشگاهها 36
شناسایی اصول تشخیص و انتخاب كادر آموزشی آموزشگاه 37
شناسایی فرآیند برنامه ریزی آموزشی استاندارد مهارت 37
شناسایی اصول تدوین اهداف كلی و جزیی دورة آموزش 39
شناسایی اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی 40
شناسایی اصول تأمین امكانات آموزشی 41
شناسایی اصول مدیریت بر اجرای دوره های آموزشی 41
فصل پنجم: توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی 44
شناسایی مفهوم ارزشیابی آموزشی و روش های آن 45
شناسایی اصول ارزشیابی جامع و فراگیر 46
شناسایی اصول ارزشیابی در اثر بخش آموزشی 49
فصل ششم: توانایی تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاه 52
شناسایی پایة اساسی آیین نگارش 52
شناسایی مقررات مكاتبات اداری 54
شناسایی اصول استناد به قوانین و مقررات در مكاتبات اداری 55
شناسایی اصول تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاهها 56
فصل هفتم : توانایی برقراری روابط انسانی 60
شناسایی مفهوم ارتباط و عوامل تشكیل دهندة آن 60
شناسایی عوامل مؤثر ارتباطی 61
شناسایی موانع ارتباطی 63
آشنایی با اصول روانشناسی عمومی 64
آشنایی با جامعه شناسی عمومی 65
شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 67
شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 70
فصل هشتم: توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه 70
آشنایی با اصول مقدمات حسابداری عمومی 70
آشنایی با مراكز مالی و اداری مرتبط با آموزشگاه 73
شناسایی تعرفه های آموزشی آموزشگاهها 74
شناسایی درآمد و هزینه های آموزشگاه 74
فصل نهم: توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نكات ایمنی و بهداشت كار 78
آشنایی با حوادث شغلی، علل بروز آن بهداشت محیط كار 78
اشنایی با وسایل ایمنی و بهداشت كار و كاربرد آنها 80
شناسایی اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نكات ایمنی و حفاظتی و بهداشت كار 82
آشنایی با عوارض جانی و اصول انجام كمكهای اولیه 83
اشنایی با آتش سوزی و اصول انجام آتش نشان 84
مقدمه
قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تكنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در كشورهای مختلف جهان بود. به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب كشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید. از این روع صاحبنظران و كارورزان مدیریت آموزشی ، به مطالعه و توضیح واقعیتهای سازمانهای آموزشی پرداختند. آنها برای پاسخگویی به مسایل و مشكلات این سازمانهاع ابتدا به دانشها، مهارتها و تجربه های مدیریت در سازمانهای دیگر متوسل شدند؛ روشها و قواعد كار و فعالیت آنها را اقتباس كردند، مفاهیم ، اصول و نظریه های عموی مدیریت را مورد استفاده قرار دادند، و سپس بر اثر گسترش هدفها و وظایف نظامهای آموزشی و پیچیده تر شدن مدیریت آنها از راه مطالعة واقعیتها و رویدادهای ویژه محیطهای آموزشی ، به مفهوم آفرینی و نظریه پردازی در قلمرو خاص مدیریت آموزشی پرداختند.
فصل اول
توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن:
- آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و كاركردهای آن
- آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و كاركردهای سازمان های رسمی و غیر رسمی
- شناسایی سبك های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و كاربرد
مفهوم مدیریت
مدیریت فن هنر قدیمی است كه در گذشته های دور، عمدتاً به وسیله سلاطین ، وزیران، روحانیون و فرماندهان نظامی، و در گذشته های نزدیك ، توسط مدیران تجاری و دولتی به كار می آمد. ولی امروزه، تقریباً در همة امور زندگی اجتماعی به كار می آید. چون هر كسی ، در برخی از مراحل زندگی روزمرة خود مدیریت می كند چیزی دربارة مدیریت می داند، ولی غالباً آن را به درستی به كار نمی بندد. برای شروع بحث دربارة مدیریت یعنی ، قلمرویی كه هر یك از ما ، حداقل به عنوان یك غیرحرفه ای با آن سروكار داریم، لازم است آن را تعریف كنیم. ولی تعریفی از مدیریت كه قابل قبول آن باشد در دست نیست صاحبنظران با هدفها و سوگیریهای مختلف ، تعریف های گوناگونی ارائه كرده اند.
* هنر انجام دادن كار به وسیله دیگران (فالت 1924)
* فراگردهماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی برای تحقق هدفهای گروهی (دافلی و همكاران ، 1971)
*ایجاد محیطی مؤثر برای افرادی كه در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می كنند (كنترواودانل ، 1972)
*كاركردن با و به وسیله افراد و گروهها، برای تحقق و هدفهای سازمانی (هرسی و بلانچارد، 1972)
* هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها (كاست و رزنزویگ ، 1974)
* فراگرد تصمیم گیری و برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و كنترل منابع انسانی ، مالی ، مادی و
مفهوم سیستم:
اصولاً ، در ارتباط با پدیده ای دو نوع نگرش وجود دارد:
الف) نگرش تجزیه گرایا مكانیسمی
این نگرش مطابق لا اندیشه فلاسفه یونان باستان است. به این صورت كه هر پدیده ای را به زیر مجموعه های آن و اجزاء خرد تقسیم نموده تا با مطالعه رفتاری هر قسمت، رفتار پدیده ای اصلی مورد بررسی قرر گیرد. رنه دكارت از بنیانگذاران این نظریه می باشد و اصول كلی مورد تأیید وی برای برخورد با هر پدیده ای بدین شرح است:
* تنها مواردی قابل پذیرش است كه حقیقت آن مشخص شده باشد.
* روند بررسی اجزا و زیر مجموعه ها، از ساده ترین عناصر تا پیچیده تر آن می باشد.
* در تمام مراحل بررسی و مطالعه، نظم در پرداختن به آن اهمیت دارد.
* حتی الامكان هر مسئله ای به اجزاء و عناصر كوچكتر تجزیه گردد.
ب) نگرش كل گرا یا سیستمی: این نوع نگرش نیز واجد ریشه باستانی می باشد و غالباً در ممالك چین ، یونان و ایران باستان مطرح بوده است. به طور كلی ویژگی این نوع نگرش بر عكس نگرش قبلی است. به طوریكه رفتار كلی مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به اینكه هر جزء آن دارای ماهیت و وظیفه ای مشخص در مجموعه می باشد، اثر گذاری و اثر پذیری هر یك بررسی می شود.
آمادگی ذهنی و انعطاف پذیری فكری از جمله پارامترهای اصلی نگرش سیستمی است. به این صورت كه در چارچوب تفكر سیستمی، عدم محوریت عادات و اندیشه های آشنا و انعطاف پذیری در برابر اندیشه های جدید و توجه روابط متقابل اجزاء سیستم ، دارای اهمیت زیادی می باشد
واژة متقابل ، ریشه یونانی داشته و عبارت است از منظومه ای از عناصر و اجزایی كه با هم ارتباط و كنش و واكنش متقابل داشته، كل واحدی را به وجود می آورد. این تعریف ، پدیده های بی شماری از جهان هستی را فرا می گیرد. هر سیستمی دارای حد و مرزی است كه آن را از محیط یا پیرامونش متمایز و با آن مرتبط می سازد. می توان گفت حد و مرز سیستم، نقاطی است كه فراتر از آن ویژگیهای خاص سیستم ، دیگر قابل تشخیص نیستند. حدود یك ساعت مچی یا هر سیستم مكانیكی دیگر مشخص است، پوست بدن ، حد و مرز آن با محیط است، ولی حدود سیستمهایی مثل یك گروه اجتماعی یا یك سازمان ، نا محسوس است. تعریف حد و مرز سیستم، از لحاظ تشخیص و شناسایی آن اهمیت دارد. حدود بعضی سیستمها، نسبتاً نفوذپذیر و برخی دیگر ، نفوذ ناپذیر است. بر مبنای این خاصیت ، می توان آن را به سیستمهای نسبتاً باز و بسته تقسیم كرد.
سیستم های باز و كاركرد آنها
سیستمهای باز دارای ویژگیهای برعكس سیستم بسته می باشند و شرایط رشد، تبادلات مستمر بین اجزاء درونی و محیط بیرونی ، میل به وقوع نظم و هماهنگی و پیچیدگی های روابط از مشخصه های مهم این سیستم است. معمولاً در سیستمهای باز، داده های ورودی تغییر شكل می یابند و به خارج سیستم جریان می یابند مجموع مراحل تغییر شكل را فرآیند می گویند. غالباً در سیستمهای باز، موارد خروجی سیستم مجدداً با ویژگی های متفاوتی وارد سیستم (ورودی) می شوند. این تبادلات و رفت و برگشت را كه به تعادل سیستمی منتهی می شود را چرخه سیستمی می نامند.
سیستم های بسته و كاركرد آنها
ویژگی اصلی این سیستم ، عدم وجود ارتباط پیوند با محیط پیرامونش است. در این سیستم، كلیه فعالیتها به روابط متقابل اجزاء آن مربوط می شود و در واقع مشخصه سیستم بسته ، گرایش به تعادل ایستا و ركود نسبت به محیط بیرون است. البته این پارامترها از لحاظ نظری واجد توجیه است. زیرا نمی توان نبود هیچ گونه تأثیر و نفوذ عوامل خارجی و تبادلات متقابل با آن را در محیط های واقعی متصور بود به دلیل میزان ناچیز و موردی آن منظور نمی شود. سیستم بسته فاقد قابلیت رشد است و در طول فعالیت درونی بین اعضاء و اجزای خود به مرور به سمت كاستی و نهایتاً ركود و تعادل ایستا می رود. بسیاری از سیستم های فیزیكی و شیمیایی مشتمل بر تعریف سیستم بسته می باشد.
آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن
سازمان هنگامی پدید می آید كه عده ای از افراد هدف مشتركی داشته باشند بتوانند با یكدیگر ارتباط برقرار كنند و مایل باشند كه برای نیل به آن هدف، همكاری نمایند. بنابر این ، هدف یا فعالیتی كه تحقق آن خارج از توان فردی و مستلزم همكاری افراد انسانی باشد، نیاز به سازمان را به وجود می آورد. به طور كلی نظام همكاری میان افراد در صورتی كه به اقتضای شرایط زندگی اجتماعی و به طور خود جوش پدید آید سازمان اجتماعی و در صورتی كه از روی قصد و هدف آگاهانه به وجود آید سازمان رسمی نامیده می شود. در هر صورت وقتی كه افراد انسانی در جهت هدف مشتركی فعالیت می كنند، الزاماً تا اندازه زیادی از خواستها و هدفهای فردی صرفنظر كرده تابع خواست و هدف سازمان می شوند. از این رو، هماهنگ سازی فعالیتهای افراد و هدایت رفتار در جهت هدف سازمانی، اهمیت و ضرورت پیدا می كند.
بنابر این در تعریف سازمان می توان گفت سازمان عبارت است از هماهنگی معول عده ای از افراد كه از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی، برای تحقق هدف مشتركی به طور پیوسته فعالیت می كنند دانستنی است كه منظور از سازمان اشاره به ساختمان یا مجموعه ای از ساختمان ها نیست. سازمان لزوماً در چهار دیوار ساختمان محدود نمی شود. با وجود این ، اغلب سازمان ها، برای فعالیت، در ساختمانها مستقر می شوند. مشخصة اصلی سازمان ، دامنة فعالیت و الگوی روابط انسانی آن است كه از طریق آن هدفهای سازمانی تحقق پیدا می كنند. این الگو دو وجه دارد: رسمی و غیر رسمی
در تمام سازمانها، فعالیتهای سازمانی مشخص و بر اساس برنامه ریزیها انجام شده و مشخصات افراد ، بین آنها توزیع می شود كه این كار با توجه به دو پارامتر و اصل اساسی صورت می گیرد.
1- اصل تشابه: تمام فعالیتهای مشابه ، به صورت متمركز وجود دارند.
2- اصل جدایی: در صورت ازدیاد حجم كار در یك واحد مشخص، موارد مشترك دسته بندی و به صورت واحدهای مجزا متمركز می شوند.
سازمان رسمی و كاركرد آن:
سازمان رسمی، مشتمل بر یك سری همبستگی ها و روابط بین مقامات و مشاغل با توجه به سلسله مراتب سازمانی می باشد. و به تعبیر دیگر عبارت است از اتحاد و اتفاق افراد واجد نقش و وظیفه ای در خور استعداد و گنجایش فردی خود، به این ترتیب و بر اساس روابط رسمیی افراد اهداف سازمانی و احتیاجات فردی قابل تأمین می گردند
چ
شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی
ارتباطات در سازمانهای رسمی
1- ابلاغ دستور از بالا و ایجاد ارتباط با سطوح پایین تر.
2- ارائه گزارش از پایین و ایجاد ارتباط با سطوح بالاتر
3- ارتباط افقی بین واحدهای همسطح.
در واقع در سازمانهای رسمی، روابط سازمانی بر اساس نوع و وضعیت مشاغل مورد تصدی و در قالب شكل مثلث یا هرم قرار می گیرند. دو وضعیت فعالیتی افراد به مرور عملكرد و شرایط مربوطه واجد تغییر و تبدیل می باشد.
سازمان غیر رسمی و كاركرد آن
سازمان غیر رسمی ، عبارت است از یك سلسله ارتباطات عاطفی و با وجود منابع مشترك افراد در یك سازمان رسمی ، كه از نظر اعمال مدیریت واجد اهمیت بایسته ای می باشد. در صورتیكه اهداف سازمانهای غیر رسمی موجود در یك سازمان در راستای اهداف تدوین شده آن باشد ، به عنوان نیروی محرك و راهگشا می تواند باشد . در غیر این صورت ،دیگر فعالیتهای سازمانی می توانند دچار ركود محسوسی بشوند
سازمانهای متمركز و غیر متمركز
در سازمانهای متمركز، جایگاه و اعمال تصمیم مدیریت به صورت هسته مركزی بوده و كلیه تصمیم گیریها و برنامه ریزیها از آن طریق به واحدها ارائه شده و مورد اجرا قرار می گیرد. در یك سازمان غیر متمركز بر خلاف سازمان متمركز، فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در اركان مختلف و عمده سطوح آن جاری می باشد.
شناسایی سبك های مدیریتی
بررسی ها نشان می دهد، تعیین سبك یا شیوه متناسب اعمال مدیریت ، مستلزم و در نظر گرفتن برخی پارامترهای اساسی می باشد واهم این مواد شامل نوع سازمان ، تشكیلات سازمان ، محدودیتهای مدیریتی ، موقعیت زمانی و مكانی، تركیب كمی و كیفی همكاران می باشد. در این ارتباط سبك های مدیریتی مطرح بدین شرح معرفی و بررسی می گردند.
- مدیریت علمی
بنیاگذار و نظریه پرداز معروف سبك مدیریت علمی ، فریدریك وینسلوتیلور می باشد كه وی در كتابی به عنوان «اصول مدیریتی علمی» چهار محور اصلی برای كاركرد مدیریتی را معرفی نموده است.
1- علمی نمودن روند انجام كارها، با استفاده از نتایج مطالعات و تحقیقات كاربردی آن.
2- علمی نمودن مراحل جذب نیروی انسانی و گزینش ، آموزش، كارآموزی و رشد كاركنان
3- برقراری شرایط و فضای همكاری و تعامل بین كارفرمایان و كاركنان مطابق با اصول علمی تدوین شده
4- تعیین و توزیع مناسب وظایف برنامه ریزی و اجراء میان كارفرمایان و كارگران
- مدیریت كلاسیك
آدام اسمیت در كتابی با عنوان «بررسی علت و ماهیت ثروت» به اهمیت مواردی همچون ضرورت تقسیم وظایف كاری به ویژه در خطوط تولید استفاده بهینه از تجهیزات ، امكانات و ابزار كار و اثر گذاری آن در افزایش نرخ تولیدات و سود اقتصادی پرداخته است. در واقع
می توان گفت این موارد، از اهم پایه های نظریات اقتصادی در مدیریت و سبك مدیریت كلاسیك می باشند.
- مدیریت كلاسیك جدید
تقریباً همزمان با تیلور، هنری فایول دیدگاه دیگری از روشهای مدیریتی مطرح نمود كه به عنوان اصول كلی مفایول شناخته می شود. بنابر نظریات ایشان این سبك مدیریتی شامل چهارده اصول و پنج وظیفه یا عنصر اصلی آن می باشد. این عناصر اصلی شامل طراحی و برنامه ریزی ، سازماندهی ، فرماندهی كاركنان ، هماهنگی فعالیتها، و كنترل عملكرد بوده و همچنین چهارده اصول مدیریتی مورد بحث بدین شرح می باشد.
تقسیم كار، اختیار و مسئولیت ، انضباط ، وحدت فرماندهی ، حدت هدایت ، تقدم منافع عمومی بر منافع فردی، پرداخت حقوق و دستمزد مناسب، عدالت و انصاف ، نظم و هماهنگی ، سلسله مراتب و استمرار ، تمركز ، ثبات شغلی كاركنان ، ابتكار و نو آوری ، همكاری و مشاركت گروهی.
با توجه به مطالب فوق ، مشخص می شود و بر خلاف تئوری تیلور ، هنری فایول تأكید بر اعمال فنون و مهارتهای مدیریتی در سطوح بالاتر سازمانی و نه در واحدهای اجرایی می نماید.
- مدیریت صرفاً هدف گرا
اصول این سبك مدیریت بر مبنای تآمین اهداف سازمانی و افزایش بازدهی در آن بوده و روابط انسانی و اركان سازمان و مشاركت جمعی در تصمیم سازیها و توزیع سطوح افقی اجزاء آن فاقد اهمیت می باشد و اركان سازمان به صورت عمودی مطیع دستورات و مجری آن هستند.
همچنین ، عدم وجود تشكلهای گروهی در سازمان و اعمال مدیریت آمرانه به همراه تشویق و تنبیه از دیگر مشخصه های مدیریت هدف گرا مطرح گردیده است. به نظر می رسد، به دلیل عدم وجود اعتماد نفس و اشتیاق كاركنان و نبود زمینه های ارتقای كیفی افراد ، این سبك مدیریت واجد توجیه برای اعمال در سازمان های اجتماعی ، به ویژه سازمانهای آموزشی نمی باشد.
- مدیریت عضوگرا
در این شیوه مدیریت، رضایت اعضا و سطوح مختلف كاركنان از محوری ترین اهداف آن و ایجاد انگیزش كاری و ارتقاء بازدهی سازمان بوده و نیز روابط صمیمی و مشاركت گروهی و وجود تشكل در سطوح مختلف اركان سازمان، تأمین نیازهای مالی ، رفاهی و روحی كاركنان از دیگر ویژگیهای آن می باشد.
از بعد دیگر با توجه به وجود ارتباطات عاطفی و صمیمی گسترده جمعی و اعمال ناكافی سیاست تشویق و تنبیه ، موارد بی انضباطی و عدم استمرار كاری محتمل به نظر می رسد. در این ارتباط، تعدیل رفتارهای مدیریتی و در نظر گرفتن ملزومات سازمانی و فردی به طور توأماً اهمیت قابل توجهی دارد.
- مدیریت میانه رو
در این سبك از مدیریت تعامل بین تأمین اهداف سازمان و اعضاء آن در قسمت قبلی به آن اشاره شده بود، در ساختار فعالیتی و اعمال مدیریت پیش بینی گردیده است. در واقع ، توازن بین رضایت افراد و كاركنان و بازده مناسب كیفیت و كمیت تولید و خروجی كار ایجاد می شود.
در این مدیریت نیز به مانند برخی سبكهای مدیریتی ، مشاركت در تصمیم سازی ها و بروز نوآوری و خلاقیت جز و مشخصه های اصلی می باشد. ضرورت دقت در اعمال مدیریت و حفظ تعادل و توازن بین امور بعضاً متنوع ، وجود سیاست تشویق و تنبیه ضمن توجه به نتیجه كار ، دستورالعملهای كاربردی و قابل اجرا، نبود بوروكراسی و دیوانسالاری به صورت مشكل ساز آن، از دیگر ویژگیهای این سبك مدیریتی كارآمد و رایج می باشند.
- مدیریت سایه نما
در این شیوه مدیریت، چارچوب عملكردی مدیر عموماً مختص به تصمیم گیری و ابلاغ دستورات به عضاء می باشد. و نظارت و كنترل كافی و مستمر بر روند اجرای آن وجود ندارد. در مدیریت سایه نما، برآورد اهداف و تامین آن در ابعاد سازمانی و فردی ، بعد از منافع شخصی مدیریت قرار دارد و بدین ترتیب هیچكدام از ویژگیهای اساسی مدیریتی كه منجر به تعیین اهداف و تلاش در جهت نیل به آن در سازمان متبوع می گردد واجد اهمیت در این سبك مدیریت غیر قابل توجیه نمی باشند. عموماً اعمال این گونه مدیریتها همراه با مشكلات زیادی و با احتمال زیاد شكست می باشد.
فصل دوم
توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و كاركردهای آن:
- شناسایی: مفهوم آموزشی و آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته
- شناسایی ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای و شناسایی نقش سازمان فنی و حرفه ای در نظام آموزشی كشور
- شناسایی: مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن ، جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای و آشنایی با اصول مدیریت آموزش و كاركردهای آن
بدون شك برای صعود به آسمان كمال راهروی وجود دارد، این راهرو همان آموزش است. آموزش وسیله ای انتقال مواریث كهن فرهنگی ، اخلاقی ، دینی ، علمی و عرفانی هر جامعه است.
فرهنگ اقوام مختلف بر آموزش صحیح استوار است. هدف از آموزش و پرورش انسان ها، توسعه ی افكار و ایجاد ژرف نگری و خلاقیت ، خودآگاهی، علمی محوری ، آزار اندیشهی تعالی در جامعه است. فرهنگی كه همراه با تفكر انسان گرایانه به وسیلة آموزش انتقال بیابد، به استقرار روابط مطلوب و حسن تفاهم و همبستگی فكری و پرورش اندیشه ها و تعالی شخصیت انسان می انجامد.
آموزش موجب پرورش شعور اجتماعی در مسئولیت پذیری آگاهی می گردد. آموزش، انسان ها را آرمان خواه، هدف گرا، مختار ، سازنده و مبتكر می سازد.
جوهرة آموزش باعث پیوند اندیشه های خلاق ، ارتقاء مهارت ها و دانش بشری شده، انسان ها را به صورت خلقی یكدل و همسو برای سازندگی مرز و بوم هایشان به پویایی در می آورد. جان شناسی ، جهان فكری توحیدی ، خداشناسی بر پایة آموزش استوار است. پس برای رسیدن به این هدفها و موهبت ها باید در جستجوی ابزار و روش های كارساز معقول برای انتقال آموزش باشیم تا با شیوه ای اثر بخش هم آموزش دهنده و هم آموزش گیرنده به سهولت و احساس تعلق خاطر بر انگیخته شده و با به زیر آوردن چرخ نیلوفری، بشریت را از سرگرانی هایی رهایی بخشند.
مفهوم آموزش و انواع آن
به مهارت و شناخت مناسب از اهداف و فعالیت مربوطه می گردند. جریان آموزش شامل محتوی، جهت و تأكیدهای خاص بوده و طی این جریان ، معلومات در ذهن فرد جایگزین شده و به آگاهیهای قبلی وی افزوده شده و تغییرات محسوسی در رفتار و نحوه تغییرات محسوسی در رفتار و نحوه نگرش كاری ایشان ایجاد می گردد.
اصولاً ، تعاریف آموزش را از دیدگاههای زیر می توان مطرح نمود:
1- تعاریف فرآیندی 2- تعاریف موضوعی 3- تعاریف مبتنی بر هدف
تعارف فرآیند
* توسعه ساز و كارنگرشها، آگاهیها، مهارتها و الگوهای رفتاری كه فرد برای انجام درست وظیفه یا شغل خود بایستی دارا باشد.
* فرآیند سازو كار تغییر رفتار كاركنان در جهت دستیابی هر چه بیشتر به اهداف سازمانی
* روشی از سازماندهی اطلاعات و تجارب به گونه ای كه یك كارمند یا كارگر را قادر سازد به نحوی متفاوت به سود خود و موسسه اش رفتار كند.
تعاریف موضوعی
* ایجاد یا توسعه مهارت یا رشته ای از مهارت های ویژه، تعلیم یا راهنمایی در یك فن یا حرفه
* ایجاد محیط و زمینه های لازم جهت فراگیری و كسب مؤثر آگاهی ها، توانائیها، مهارت ها، و سایر ویژگیهای لازم توسط افراد
تعاریف مبتنی بر هدف
* مجموعه كوششهای كه اهداف آنها تأمین ارتقای بهره وری كار انسان به كمك افزایش سطوح توانائیهای نیروی كار.
دسته بندی | برق و الکترونیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 268 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 60 |
شهر الکترونیک
رونیک
آرمان شهر دیجیتال
شهر الکترونیک یک اختراع و یا یک پیشنهاد نوآورانه نیست بلکه واقعیتی است که بر اساس نیاز جای خود را باز میکند اگر امروز چشم خود را بر نیاز ببندیم فردا باید با پرداخت هزینه بیشتر قدم در اجرای آن بگذاریم
شهر الکترونیک چیست؟
شهر الکترونیک یکی از خاستگاههای مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است. شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویسهای دولتی و سازمانهای بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانهروزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام میشود. یا به عبارت دیگر میتوان گفت در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکههای اطلاعرسانی تامین شود.
به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست. در این شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی میشوند و سازمانها و دستگاههایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، سازمان آب منطقهای و... بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار میدهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه میدهند.
در شهر الکترونیک علاوه بر اینکه شهروندان در شهر مجازی و در وزارتخانهها و سازمانهای الکترونیک حرکت میکنند، قادرند خدمات جاری خود را همچون خریدهای روزمره از طریق شبکه انجام دهند. البته باید به این نکته توجه کرد که شهر الکترونیک یک شهر واقعی است که دارای شهروند، ادارهها و سازمانهای مختلف و... است که در آن فقط ارتباطات و برخی تعاملهای اجتماعی و تأمین بخش عمدهای از نیازهای روزمره از طریق اینترنت صورت میگیرد.
میتوان بیشترین ویژگیهای این شبکه اطلاعرسانی را در شبکه حمل و نقل شهری و اطلاعرسانی در مورد حوادث غیرمترقبه جستوجو کرد که در زمان بروز حوادث غیرمترقبه با توسل به این سیستم میتوان در کمترین زمان بحران پیش آمده را در منطقه مدیریت کرد.
شهر الکترنیک یک نیاز غیرقابل انکار
رویکرد جهانی طی ۲۰ سال گذشته به سمت اطلاعاتی شدن جوامع بوده و امروزه جامعهای پیشرفتهتر است که به لحاظ اطلاعاتی سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشد. باتوجه به تکنولوژیهای جدید که پیچیدگی زندگی اجتماعی را به دنبال دارند، نیازمند تسهیل امور مختلف زندگی هستیم و بدون توجه به فناوری بسیاری از امور، زندگی قابل عمل، پیگیری و اجرا نیست.
در حال حاضر تکنولوژی اطلاعات این امکان را به افراد داده و کمک میکند تا سریعتر به اهداف خود دست یابند. ایجاد شهر الکترونیک و قدم گذاشتن در مرحله تکنولوژی IT نیز یک فرصت انکارناپذیر است. این شهر عاملی در جهت ایجاد سازمانهای شیشهای است به گونهای که تمام کارکردها و هدفهای سازمان به طور شفاف قابل مشاهده باشد.
شهر الکترونیک دسترسى الکترونیکى شهروندان به شهردارى، ادارات دولتى، بنگاههاى اقتصادى و کلیه خدمات فرهنگى و بهداشتى شهرى به صورت شبانهروزى را قابل اطمینان و امن مىکند. این شهر از بستر پیشرفته اطلاعات مخابراتى برخوردار است، به صورتى که مىتوان از طریق کامپیوتر با خانهها، مدارس، ادارات و غیره ارتباط برقرارکرد.
مزایای شهر الکترونیکی
از مزایای اقتصادی پیادهسازی طرح شهر الکترونیکی میتوان به کاهش هزینههاى تردد شهرى، افزایش سرمایهگذارى در نتیجه گسترش ارتباطات جهانى، صرفه جویى در مصرف سوختهاى محدود، تسهیل انجام امور اقتصادى به خاطر ۲۴ ساعته بودن ارائه خدمات و... اشاره کرد. کاهش زمان اتلاف شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانهتر امکانات، کاهش آلودگى محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهرى از ویژگیهای اجتماعی شهر الکترونیکی است.
مهمترین اثرات فرهنگى این شهر نیز شامل اطلاعرسانى سریع، انتشار نشریات الکترونیکی برای شهروندان، آموزش مجازى، ایجاد کتابخانه دیجیتالى، افزایش سواد و ایجاد نوعى جهاننگرى است که به افزایش رفاه و ارتقاى فرهنگ کمک میکند. در واقع در شهر الکترونیکی دیگر به شهر به مثابه کالبدی که ساختمانهای بلند، خیابانهای پرترافیک و آلودگیهای زیستمحیطی را دربرمیگیرد نیست، بلکه شهری است که درآن تعامل میان شهروندان و مسؤولان اهمیت بیشتری مییابد و این تعاملات دو سویه است که محیط اجتماعی مطلوبی را برای شهروندان ایجاد میکند.
این موضوع به ویژه در مورد کلان شهرها اهمیت دارد. در شهر الکترونیک کلان شهرها، شهرهایى نیستند با آسمان خراشهاى بزرگ، سینماهاى عظیم، سالنهاى بزرگ به عنوان محلهایى براى تعامل و... بلکه شهرهایی هستند که با زندگی در آنها مىتوان فیلمهاى بزرگ را در صفحات کوچک دید، پشت میز خود در موزهها گردش کرد و به طور کلی دیگر نیازى به چارچوبهاى شهرى گذشته نیست. در واقع شهر الکترونیک به معنای شهروند سالاری در مدیریت شهری است.
فعالیتهای شهر الکترونیک
بسیاری از فعالیتهایی که در شهرهای عادی صورت میپذیرد قابلیت اجرا در به صورت الکترونیکی و در غالب شهرهای الکترونیکی را دارا میباشد و شاید میتوان گفت این مجموعه فعالیتها در شهرهای الکترونیکی به صورت راحتتر اجرا میگردد. فعالیتهای انجام گرفته در یک شهر الکترونیک را میتوان به مجموعههایی تقسیم کرد که بعضی از آنها عبارتند از:
1- فعالیتهای بانکی: مثل پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول و غیره
2- فعالیتهای اداری: مثل ثبت اسناد و املاک، درخواست پاسپورت و امثال آن
3- فعالیتهای تجاری: مثل خرید و فروش کالا، موسیقی، فیلم و مواد غذایی
4- فعالیتهای تفریحی: مثل بازیهای رایانهای، بازدید از موزهها و پارکها
5- کسب اطلاعات: اخبار، روزنامهها، نشریات، وضعیت آب و هوا، ترافیک شهری، ساعات پرواز هواپیماها و...
6- فعالیتهای علمی: تحقیق در مورد پروژهها، یافتن مقالهها، دسترسی به منابع معتبر، کتابخانهها و کتابها و تالیفات جدید
7- فعالیتهای آموزشی: مدرسه، دانشگاه و سایر آموزشگاهها
8- فعالیتهای سیاسی: شرکت در انتخابات، اعلام نظر به مجلس و بخشهای سیاسی باز
9- فعالیتهای مسافرتی: رزرو بلیط سفر، رزرو هتل و کرایه اتومبیل
10- کاریابی و درخواست کار: آگاهی یافتن از فرصتهای کاری، پرکردن فرم درخواست کار، ارسال و گرفتن نتیجه
11- فعالیتهای درمانی: مراجعه به پزشک، دریافت دستورالعملهای ایمنی و اطلاع از تازههای پزشکی
12- فعالیتهای تصمیمگیری: بهترین و خلوتترین مسیر در شهر برای رسیدن به مقصد، بهترین رستوران برای صرف غذا، بهترین اماکن تفریحی و سایر بهترینها
شهر الکترونیکی چگونه شهری است؟
برای درک بهتر و پاسخ به این سئوال به ارائه چند نمونه میپردازیم: برای مثال فردی که به دنبال ساخت ساختمان و متقاضی دریافت مجوز از شهرداری است پس از ورود به شبکه اطلاعرسانی شهرداری، خدمات مورد نیاز خود به همراه مشخصات زمین تحت مالکیت و ساختمان دلخواه خود را وارد شبکه میکند، سپس شهرداری الکترونیک بر اساس استانداردهای موجود، میزان مساحت قابل ساخت و طبقات ساختمان را به متقاضی اعلام میکند و در نهایت فرد متقاضی بر اساس مجوز شهرداری با ورود به شبکه مهندسان مشاور با یکی از شرکتهای مشاور بر اساس طرح و قیمت مناسب به توافق میرسد.
در این مرحله متقاضی حتی قادر است طرح ارائه شده از سوی مهندس مشاور را به صورت سه بعدی روی صفحه مانیتور مشاهده و اصلاحات دلخواه خود را اعمال کند. این طرح پس از تایید از سوی شهرداری الکترونیک و صدور مجوز با ورود به شبکه امور پیمانکاران و با انتخاب بهترین پیشنهاد از لحاظ قیمت به مرحله عقد قرارداد رسیده و سپس به اجرا در میآید.
حتی ارائه گزارش کار از سوی پیمانکار به کارفرما نیز میتواند از طریق شبکه صورت پذیرد. کل این پروسه در شبکه هوشمند میتواند در کمتر از 2 ساعت به پایان رسد، در حالی که در شرایط عادی مراحل یاد شده به 1 تا 2 سال زمان نیاز دارد. همچنین در زمینه حمل و نقل شهری یکی دیگر از امکانات شهر الکترونیک این است که اگر تمام خودروها به سیستم موقعیتیاب محلی مجهز شوند در تمام طول مسیر از قدرت تشخیص موقعیت جغرافیایی خود برخوردار خواهند بود و پلیس نیز به این ترتیب توان مدیریت ترافیک را به راحتی در دست خواهد داشت.
علاوه بر این در چنین سیستمی اصولا تصادفی رخ نمیدهد، چرا که در صورت احتمال بروز برخورد میان دو متحرک با اعلام خطر به موقع در یک کیلومتر قبل از محل پیشبینی تصادف از بروز حادثه جلوگیری میشود. در حقیقت با این روش حوادث رانندگی تحت کنترل درآمده و حتی در صورت وقوع روی مانیتور پلیس ثبت میشود و نیازی به اطلاعرسانی مجدد نیست. بنابراین علاوه بر افزایش سرعت رسیدن پلیس به محل حادثه، دیگر نیازی به کشیدن کروکی نخواهد بود و همین امر کار شرکتهای بیمه را سهلتر از گذشته میکند.
همچنین تصور کنید در یک شهر دیجیتالی وجود سیستم هوشمند تا چه حد قادر خواهد بود خدمات اورژانسی را گسترش دهد. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که از یک طرف دچار عارضه قلبی شده و هر ثانیه برای او حکم مرگ و زندگی دارد و از طرف دیگر مرکز اورژانس هم نمیتواند در مورد صحت هر تماس تلفنی اطمینان حاصل کند، در این شرایط سیستم هوشمند به مرکز اورژانس این امکان را میدهد که به مجرد برقراری تماس تلفنی، محل سکونت تماس گیرنده و حتی نام مالک آن روی مانیتور مرکز اورژانس حک شود.
از سوی دیگر محل حادثه روی مانیتور آمبولانس قرار میگیرد و سیستم اطلاعرسانی جغرافیایی (GIS) نیز به مرکز اورژانس اطلاع میدهد که نزدیکترین آمبولانس به شخص حادثه دیده کدام است و کوتاهترین مسیر تا مقصد و نزدیکترین مرکز فوریتهای پزشکی و بیمارستان هم مشخص میشود. بنابراین با استفاده از سیستم ناوبری هوشمند در لوای طرح شهر الکترونیک، اطلاعات مکانی، مسیر حرکت، سرعت و موقعیت مربوط به وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه عمومی، پلیس، آتش نشانی، آمبولانسها، اتوبوسها و دیگر وسایل قابل دریافت است.
اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن میشود که توجه داشته باشیم سیستمهای ناوبری مطلوب آن دسته از سیستمهایی هستند که امکان تغییر نقشه و استفاده از نقشههای موجود و به روز کشور، قابلیت حمل و نقل و قیمت قابل قبول و مناسب داشته و در بازار نیز به راحتی در دسترس باشند.
اجرای شهر الکترونیک
اصولاً چهار مرحله برای اجرایی کردن الگوی شهر یا شهرداری الکترونیک توصیه میشود. در مرحله اول که مرحله پیدایش نامیده میشود، لازم است سند راهبردی بر مبنای مطالعات میدانی از امکانات و پتانسیلهای موجود تهیه شود. در این زمینه استفاده از تجربیات جهانی نیز مؤثر خواهد بود. توسعه زیرساختها و آموزش به کارکنان ادارات یا سازمانهای وابسته به شهرداری صورت میگیرد. در مرحله دوم که مرحله ارتقاء نام دارد، شهرداری یا شهر الکترونیکی فعالیت خود را با ارائه ابتداییترین خدمات بر روی شبکه اینترنت از طریق وبسایتهای طراحی شده آغاز میکند.
در مرحله بعد، مرحله تعامل، فعالیتهایی برای آموزش به کاربران و شهروندان شهر الکترونیک انجام میشود و در مجموع تعاملی دو سویه میان مدیران شهری و شهروندان از طریق وبسایتها ایجاد خواهد شد. در مرحله یکپارچگی که آخرین حلقه ایجاد شهر الکترونیکی محسوب میشود، دامنه خدمات ارائه شده به شهروندان گسترش مییابد و خدمات متنوعتری عرضه میشود. در اجرای شهر الکترونیکی باید به ارائه سبک زندگی الکترونیک و در خور عصر توجه داشت و باید توجه کرد که سبک زندگی سنتی برای جامعه اطلاعاتی، تضادها و نابهنجاریهای خاصی را به دنبال خواهد داشت
بنابراین یک الگوی مناسب زندگی با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه مورد نظر و مناسب در جامعه اطلاعاتی، یکی از برنامههای شهرهای الکترونیک است. البته با توجه به اینکه توسعه شهرهای الکترونیک، دستاوردهای بسیاری را برای شهروندان، سازمانهای شهری و دیگر ذینفعان شهر به همراه دارد، مطمئن هستم در صورتی که در کشور برنامهریزیها بر اساس اولویتهای جهانی و واقعیتهای موجود جهان که حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی است انجام شود، اجرای شهر الکترونیک در اولویت قرار میگیرد
شهر الکترونیکی چیست
شهر الکترونیکی عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمان های بخش خصوصی به صورت و به صورت شبانه روزی و در هفت روز هفته باکیفیت و (online) برخط (ICT) ضریب ایمنی بالا و با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می شود. شهر الکترونیکی ما را از دنیای تک بعدی شهرهای سنتی و امروزی خارج کرده و به دنیای جدیدی راهنمایی خواهد کرد، دنیایی دوبعدی که دستاورد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات می باشد. در گذر این زمان و در این حرکت روبه جلوی فناوری ما در آینده ای نه چندان دور دنیای سه بعدی را شاهد خواهیم بود که حتی تصور آن در حال حاضر برایمان ناممکن است .
فعالیت های شهر الکترونیکی بسیاری از فعالیت هایی که در شهرهای عادی انجام می شود قابلیت پیاده سازی و اجرا در شهر الکترونیکی را دارد و به جرأت می توان گفت که این فعالیت ها در شهرهای الکترونیکی بسیار راحت تر از نمونه های فیزیکی آن خواهد بود. این مجموعه از فعالیت ها را می توان به گروه های زیر تقسیم کرد: ١) فعالیت های اداری: مانند ثبت اسناد و املاک ، درخواست گذرنامه و غیره ٢) فعالیت های بانکی : پرداخت قبوض، ( برداشت پول از حساب، انتقال پول، اعلام وصول و برگشت چک ٣ فعالیت های تجاری: خرید و فروش کالا، موسیقی ، فیلم ، خرید بلیت هتل ها و هواپیماها ۴) فعالیت های تفریحی : بازی های رایانه ای، بازدید از موزه ها و پارک ها، انجام مسافرت های مجازی ۵) فعالیت های علمی : انجام تحقیقات علمی ، جست و جوی مقالات علمی ، استفاده از منابع کتابخانه ها، انتشار و چاپ کتاب های الکترونیکی ۶) دریافت اطلاعات : شامل اخبار، روزنامه ها، نشریات، ترافیک شهری، ساعات ورود و خروج قطارها بدون خارج شدن از منزل و یا محل کار ٧ (فعالیت های آموزشی : ثبت نام و رفتن به کلاس های مجازی و امتحانات مجازی کسب مدارک معتبر بین المللی ٨) فعالیت های گردشگری: رزرو بلیت و هتل - رزرو اتومبیل در مقصد، انتخاب بهترین شهرها و مکان های تاریخی و مسافرتی برای گردشگری ٩) فعالیت های درمانی : مراجعه به پزشک و دریافت دستورالعمل های درمانی و پزشکی ، مشاوره با پزشک خانوادگی بدون نیاز به حضور فیزیکی درمطب ١٠٠ فعالیت های تصمیم گیری: انتخاب بهترین مکان برای مسافرت با توجه به وضعیت رزرو هتل ها و قطارها، انتخاب بهترین مسیر برای رفتن به نقطه ای دیگر از شهر شهرداری الکترونیک ، سازمانی است که با بهره گیری از فناوری اطلاعات ، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به صورت سریع ، قابل دسترس و امن به شهروندان ارائه می کند .خدمات این شهرداری به صورت 24 ساعته و فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی در شهر واقعی است.
ویژگی های شهرداری الکترونیک
حذف پرونده های کاغذی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی .
بخش های مربوط به پاسخگویی تلفنی در سازمان.
توجه به ارتباطات الکترونیک و لزوم به کارگیری آن در بخش های پاسخگویی.
ایجاد محلی برای تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و سازمان شهرداری.
پرداخت عوارض های مربوط به نوسازی و ... از طریق اینترنت.
حذف روند های مربوط به پرونده های شهرداری و کاهش افزایش رفت وآمد فیزیکی به سازمان.
اطلاع رسانی روزبه روز فعالیت های شهرسازی وامور مربوط به شهر.
ضرورت ایجاد شهرداری الکترونیک
در دنیای امروز که هر بیشتر به سمت ماشینی شدن قدم می گذاریم دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی تواند پاسخگوی مشکلات ما باشد در شهرهای امروز ما با افزایش جمعیت ودر نتیجه آن افزایش ترافیک شهری رو به رو هستیم . هم چنین روش های بروکتراتیک گذشته و کاغذ بازی های پیشین نمی تواند روشی مناسب در جهت رسیدگی به کارهای اداری شهروندان باشد از این سازمان های مهم نظیر شهرداری ها در شهرهای بزرگ که به نوعی قلب تپنده شهر محسوب می شوند باید دست از روش های پیشین برداشته و وارد دنیای الکترونیک و مجازی شوند . دنیای که در آن فعالیت ها بسیار سریعتر و مطمئن تر انجام می گیرد و نیازی به تراکم جمعیت در دنیای فیزیکی نیز نیست. باید برای کاهش ترافیک شهری ، هزینه های انجام کار ، برخوردها و ناراحتی های روانی ، فساد اداری و دهها مشکلی که همه روزه درادارات و سازمان های بزرگ با آن روبرو هستیم چاره ای اندیشید وبهترین راه حل ایجاد سازمان های مجازی است که از مشکلات یاد شده می کاهند و حتی به بهبود روند کاری نیز منجر می شوند .
برای کاهش بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگیهای زیست محیطی و هزینههای سنگین ناشی از ترددهای غیر ضروری شهروندان کشور در آیندهای نه چندان دور باید خدمات شهرداری از طریق شبکه اینترنت و پایگاههای الکترونیکی این نهاد دریافت گردند .این اقدام خود یکی از گام هایی است که در مسیر ایجاد دولت الکترونیک نیز می تواند بسیار موثر باشد .
شهر الكترونیكی چیست؟
دكتر علیاكبر جلالی ، كارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات - بزرگراه فناوری - ایران عضو جامعه اطلاعاتی جهانی است و تا كنون مشاركتهای خوبی در تصمیم سازی برای این جامعه هزاره سوم داشته است. هدف از این اجلاسهای تاریخی كه تكرار آنها بعید بنظر میرسد، خلق یك دیدگاه مشترك در مورد عصر اطلاعات تحت عنوان جامعهی اطلاعاتی بوده است. از جمله دستاوردهای مهم این دو اجلاس اعلامه اصول و برنامه عمل آن بوده است كه با مشاركت 192 كشور از جمله ایران بدست آمده است. در برنامه اصول به موارد زیادی از جمله فقرزدایی، توانمند سازی زنان، جوانان، محرومان، تحصیلات ابتدایی برای همه، جهانشمولی، همبستگی ملل جهان، آزادیهای اساسی، حق توسعه برای همه، آزادی بیان، رعایت آزادی دیگران، دسترسی همه به اطلاعات، حق حاكمیت كشورها، تنوعفرهنگی، حفظ و توسعه زبانهای محلی، چند زبانی در محیطهای مجازی، كاهش شكاف دیجیتالی، رشد سلامت و پیشگیری بیماریها و موارد بسیار دیگر پرداخته شده است. علاوه بر موارد فوق در اعلامیه اصول به مواردی پرداخته شده است كه نیاز به مطالعه و مشاركت بیشتر كشورها را دارد تا ابعاد مختلف آن بیشتر مشخص و برای اجرا به اطلاع جامعه جهانی برسد. مثلا در یكی از بندهای اصول اساسی جامعه اطلاعاتی برای همگان به موضوعی تحت عنوان "دسترسی به اطلاعات و دانش" اشاره شده است. در بندهای دیگر به مواردی مانند: ظرفیتسازی و توانمند سازی، پرداختن به ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی، تشویق همكاریهای بینالمللی، بهبود دسترسی ارزان، عمومی، فراگیر و عادلانه به فناوری و زیرساختهای ارتباطی اشاره شده است. اینگونه موارد باید در سطح جهانی معرفی و راهكارهای مناسب برای اجرایی شدن آن تهیه شود. سئوال اساسی آن است كه چگونه میتوان بدون ایجاد یك محیط مناسب و تربیت شهروندان با تفكری بر اساس توسعه كاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات چنین آرزوهایی بزرگی را تحقق بخشید؟ چگونه میتوان جوامع كوچكتر اطلاعاتی را شكل داد و از مجموعه این جوامع كوچك به جامعه اطلاعاتی جهانی رسید؟ مطمئنا توسعه شهرهای الكترونیك بهترین ایده برای تمرین ورود به جامعه اطلاعاتی جهانی خواهند بود.
درایران فرهنگ شهرهای الكترونیكی و اینترنتی در حال گسترش ا ست و كمكم باور مسئولین در درك نیاز حركت به سمت و سوی شهرهای الكترونیكی در حال شكل گیری است. شاید در سال 1379 كه برای اولین بار بحث شهرهای الكترونیكی مطرح و متاقب آن همایش جهانی شهرهای الكترونیكی و اینترنتی با جضور بیش از 1500 نفر از مسئولین و متخصصین ارشد كشور در حوزههای مختلف برگزلر شد موضوع برای كشورمان خنده دار و باور نكردنی بود و یا حداقل باور نداشتیم كه فقط 5 سال بعد باید راهكار برون رفت از چالشهای شهر بزرگی مانند تهران را در ایجاد شهر الكترونیك جستجو كنیم. باید در هزاره سوم و شروع قرن 21 تسلیم پدیدههای حاصل تغییرات فناوریهی جدید باشیم و شهر الكترونیك را به عنوان یك نیاز و ضرورت هزاره سوم بپذیریم
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 495 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 157 |
قسمتی از محتوای فایل:
تعریف مدیریت:
•مدیریت فراگرد بکارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی برمبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات،هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده ، صورت می گیرد.
ویژگی مدیریت
•مدیریت یک فراگرد است.
•مدیریت بر هدایت تشکیلات انسانی دلالت دارد.
•مدیریت موثر مبتنی بر تصمیم گیری مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب است.
•مدیریت کارآ و اثر بخش، متضمن تخصیص و مصرف مدبرانه منابع است.
•مدیریت بر فعالیت های هدفدار، تمرکز دارد.
دسته بندی | آموزشی |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 322 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
تعداد صفحات : 22 صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم نام اسلحه : پانزرفوست (Panzerfaust ) ( مشت زرهی : armour-fist ) نوع اسلحه : راکت شانه پرتاب کشور سازنده : آلمان توسط شرکت هوگو اشنایدر آ.
جی.
(Hugo Schneider AG (HASAG) ) سال ساخت : 1942 میلادی نوضیحات : این اسلحه نیز مانند اسلحه های هم نوعش چون آر.
پی.
جی اسلحه ای فاقد لگد یا عقب نشینی (recoilless ) است که نوع مواد منفجره آن مانند آر.
پی.
جی-2 از نوع مواد منفجره قوی ضد تانک (High Explosive Anti Tank : HEAT ) می باشد .
شرکت سازنده آن ( Hugo Schneider AG (HASAG) ) قبل از این اسلحه نوعی اسلحه ضد تانک دیگری ارائه داده بود به نام فوست پاترون ( فشنگ مشتی :Faustpatrone : fist-cartridge ) که بعد نام آن را به Faustpatrone klein 30m ( فشنگ کوچک مشتی 30 متر : fist-cartridge small 30m ) تغییر داد که در نهایت Panzerfaust نام گرفت .
برای آماده سازی اسلحه باید چاشنی و فیوز را به راکت اضافه کرد .
پرتاب راکت با انفجار مقدار کمی پودر سیاه (black powder ) به عنوان خرج پرتاب آغاز می شود که فرمول احتراق آن به قرار زیر است : 10(KNO3) + 3S + 8C → 2(K2CO3) + 3(K2SO4) + 6(CO2) + 5N2 بهترین ترکیب پودر سیاه از نظر وزنی عبارتست از : 74.
64% شوره ، 13.
51% زغال ( تأمین کننده کربن ) و 11.
85% گوگرد .
از این پودر امروزه بیشتر در وسایل آتش بازی ، راکتهای مدل و تفنگهای سرپر (muzzleloading ) استفاده می شود .
گازهایی که از عقب لوله اسلحه خارج می شوند تا دو یا سه متر کشنده اند و خروج همین گازها از عقب سلاح موجب شده که این اسلحه فاقد عقب نشینی شود .
منطقه امن در عقب اسلحه حدودا 10 متر است .
ماده منفجره راکت از 46.
6% تی.
ان.
تی ( TNT : trinitrotoluene ) و 53.
4% آر.
دی.
ایکس ( RDX : tri-hexogen ) تشکیل شده است .
در طول جنگ جهانی دوم انواع مختلفی از این سلاح ساخته شد که از نظر وزن و میزان ماده منفجره و برد متفاوت بودند : وزن راکت : سرعت در سرلوله: برد: نوع اسلحه : 0.
68 کیلوگرم 28 متر در ثانیه 30 متر Panzerfaust klein 2.
9 کیلوگرم 30 متر در ثانیه 30 متر Panzerfaust 30 2.
9 کیلوگرم 45 متر در ثانیه 80 متر Panzerfaust 60 3 کیلوگرم 60 متر در ثانیه 100 متر Panzerfaust 100 بسم الله الرحمن الرحیم نام اسلحه : آر.
پی.
جی-2 ( 2 Rocket propelled grenade-: RPG-2 ) نوع اسلحه : آر.
پی.
جی (Ruchnoy Protivotankovy Granatomyot : Ручной противотанковый гранатомёт ) ( نارنجک انداز ضد تانک دستی : handheld antitank grenade-launcher ) کشور سازنده : روسیه سال ساخت : 1949 میلادی کالیبر لوله : 40 میلی متر کالیبر کلاهک : 82 میلی متر وزن اسلحه بدون نارنجک : 2.
83 کیلوگرم وزن اسلحه با نارنجک : 4.
67 کیلوگرم میزان آتش : 3 الی 4 راکت در دقیقه برد مؤثر : 100 الی 150 متر سرعت راکت در سرلوله ( سرعت اولیه ) : 84 متر بر ثانیه توضیحات : امروزه آر.
پی.
جی-7 جایگزین آر.
پی.
جی-2 شده است .
مواد منفجره نارنجک این اسلحه فق
تعداد صفحات : 3