سخن آغازين
ارزيابى، بازنگرى و اصلاح هركدام از اجزاء نظام آموزشى زمينه لازم را براى بهبود و حركت تكاملى آن نظام فراهم مىآورد. متن درسى نيز كه يكى از اجزاء مهم هر نظام آموزشى است مشمول همين قانون كلى است.
از همان تابستان 84 كه بيشتر كتابهاى درسى معارف اسلامى براساس سرفصلهاى جديد در حال آمادهسازى بود و به تدريج از چاپ خارج مىشد برنامه نسبتاً جامعى براى ارزيابى كتابها نيز طراحى شد. براساس اين برنامه هركدام از اين كتابها به چهار روش مورد ارزيابى كتبى قرار گرفت و نظرات، پيشنهادات و انتقادى دانشجويان، استادان معارف، متخصصان و استادان غيرمعارفى جمعآورى شد. علاوه بر ارزيابىهاى چهارگانه مذكور براى هركدام از كتابهاى درسى يك نشست ويژه نقد كتاب نيز با حضور مؤلفين محترم برگزار گرديد و در پايان، نتايج به دست آمده از ارزيابىها و جلسات نقد به نويسندگان ارائه شد تا نسبت به بازنگرى و اصلاح كتابها، اقدام لازم صورت گيرد.
كتاب حاضر نيز محصول همين روند تكمالى است. حذف برخى از قسمتها، اضافه كردن توضيحات لازم در هر بحث، قراردادن برخى از مطالب در كادرها براى مطالعه، افزودن پرسشهايى براى تحقيق و پژوهش دانشجويان عزيز و همچنين معرفى منابع مطالعاتى بيشتر در پايان هر بخش از مهمترين تغييراتى است كه در ويراست دوم كتاب انديشه اسلامى 1 شاهد آن هستيم.
از كليه دانشجويان، استادان و كارشناسان محترمى كه با ارائه نظرات اصلاحى خود به ما يارى رساندند تشكر مىكنيم. همچنين از مؤلفين محترم- حضرت آيةالله سبحانى و دكتر محمدرضايى- كه با حوصله و صبر ستودنى تمامى پيشنهادها را با دقت بررسى و اقدام به اصلاح كتاب كردند كمال قدردانى را داريم.
روشن است كه كار انسانى هر اندازه كه اصلاح شود تمام و بىعيب و نقص نخواهد بود از اينرو هميشه منتظر ديدگاههاى ارزشمند دانشجويان عزيز و استادان گرانقدر هستيم.
معاونت پژوهشى دانشگاه معارف اسلامى
گروه مبانى نظرى اسلام