loading...
علمی و تفریحی
admin بازدید : 19 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
هر کدام در هر روز صد مرتبه

شنبه : یا رب العالمین

یکشنبه : یا ذالجلال و الاکرام

دوشنبه : یا قاضی الحاجات

سه شنبه : یا ارحم الرلحمین

چهار شنبه : یا حی یا قیوم

پنجشنبه : لا اله الا الله الملک الحق المبین

جمعه : اللهم صلی علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
admin بازدید : 27 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

روی نقاط ضعف همسر خود انگشت نگذاریم؛ هر فردی ممکن است در موارد مختلف دچار ضعف باشد آشکار کردن و بزرگ جلوه دادن این نقاط ضعف موجب ایجاد کدورت می شود.

اگر به همسر و دوام زندگی زناشویی خود علاقمند هستید، بد نیست این نکات را به خاطر بسپارید:

admin بازدید : 16 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

دنبال یک راه برای بهبود خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست صورت تان می گردید که نیازی به عمل جراحی یا هزینه ویزیت پزشک نداشته باشد؟ مراحل را بخوانید تا راه جلوگیری از افتادگی پوست صورت و افزایش ثبات و استحکام پوست تان را یاد بگیرید.


admin بازدید : 13 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 باَغ جانماز

از باغ جا نمازم

آهسته پر کشیدم

رفتم به سوی باغی

یک باغ سبز و خرم

دیدم که گل در آن باغ

روییده دسته دسته

دیدم کنار گل ها

یک شاپرک نشسته

آن شاپرک مرا دید

پر زد به سویم آمد

او با خودش گل آورد

گل را به چادرم زد

گفتم: به شاپرک جان

این گل چه خوب و ناز است

او شادمان شد و گفت:

این گل، گل نماز است

منبع:

admin بازدید : 12 چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

زندگی نامه شیخ بهایی

 

زندگینامه شیخ بهایی

 

 

شیخ بهاء الدین ، محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند بنام دوره صفویه است. اصل وی از جبل عامل شام بود. بهاء الدین محمد ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علمای شام بسوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنی گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول گردید.

 


مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال ۱۰۳۰ و یا ۱۰۳۱ هجری در پایان هشتاد و هفتمین سال حیاتش ذکر کرده اند.وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود ، به مشهد بردند و در جوار حرم هشتمین امام شیعیان به خاک سپردند.

 


شیخ بهایی مردی بود که از تظاهر و فخر فروشی نفرت داشت و این خود انگیزه ای برای اشتهار خالص شیخ بود.شیخ بهایی به تایید و تصدیق اکثر محققین و مستشرقین ، نادر روزگار و یکی از مردان یگانه دانش و ادب ایران بود که پرورش یافته فرهنگ آن عصر این مرز و بوم و از بهترین نمایندگان معارف ایران در قرن دهم و یازدهم هجری قمری بوده است. شیخ بهایی شاگردانی تربیت نموده که به نوبه خود از بزرگترین مفاخر علم و ادب ایران بوده اند، مانند فیلسوف و حکیم الهی ملاصدرای شیرازی و ملاحسن حنیفی کاشانی وعده یی دیگر که در فلسفه و حکمت الهی و فقه و اصول و ریاضی و نجوم سرآمد بوده و ستارگان درخشانی در آسمان علم و ادب ایران گردیدند که نه تنها ایران ،بلکه عالم اسلام به وجود آنان افتخار می کند. از کتب و آثار بزرگ علمی و ادبی شیخ بهایی علاوه بر غزلیات و رباعیات دارای دو مثنوی بوده که یکی به نام مثنوی "نان و حلوا" و دیگری "شیر و شکر" می باشد و آثار علمی او عبارتند از "جامع عباسی، کشکول، بحرالحساب و مفتاح الفلاح والاربعین و شرع القلاف، اسرارالبلاغه والوجیزه". سایر تالیفات شیخ بهایی که بالغ بر هشتاد و هشت کتاب و رساله می شود همواره کتب مورد نیاز طالبان علم و ادب بوده است.

 


تا کی به تمنای وصال تو یگانه

 

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه

 

خواهد که سرآید غم هجران تو یا نه

 

ای تیره غمت را دل عشاق نشانه

 

جمعی به تو مشغول و تو غایب زمیانه

 

رفتم به در صومعه عابد و زاهد

 

دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد

 

در میکده رهبانم و در صومعه عابد

 

گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد

 

یعنی که تو را می طلبم خانه به خانه

 

روزی که برفتند حریفان پی هر کار

 

زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار

 

من یار طلب کردم و او جلوه گه یار

 

حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار

 

او خانه همی جوید و من صاحب خانه

 

هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو

 

هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو

 

در میکده و دیر که جانانه تویی تو

 

مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

 

مقصود تویی ...کعبه و بتخانه بهانه

 

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید

 

پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید

 

عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید

 

یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید

 

دیوانه منم ..من که روم خانه به خانه

 

عاقل به قوانین خرد راه تو پوید

 

دیوانه برون از همه آئین تو جوید

 

تا غنچهء بشکفتهء این باغ که بوید

 

هر کس به بهانی صفت حمد تو گوید

 

بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه

 

بیچاره بهایی که دلش زار غم توست

 

هر چند که عاصی است ز خیل خدم توست

 

امید وی از عاطفت دم به دم توست

 

تقصیر "خیالی" به امید کرم توست

 

یعنی که گنه را به از این نیست بهانه

 

 

"شیخ بهایی"

 


بهاء الدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن حسن بن محمد بن صالح حارثی همدانی عاملی جبعی (جباعی) معروف به شیخ بهائی در سال ۹۵۳ ه.ق ۱۵۴۶ میلادی در بعلبک متولد شد. او در جبل عامل در ناحیه شام و سوریه در روستایی به نام "جبع" یا "جباع" می زیسته و از نژاد "حارث بن عبدالله اعور همدانی" متوفی به سال ۶۵ هجری از معاریف اسلام بوده است.

 


ناحیه "جبل عامل" همواره یکی از مراکز شیعه در مغرب آسیا بوده است و پیشوایان و دانشمندان شیعه که از این ناحیه برخاسته اند، بسیارند. در هر زمان، حتی امروزه فرق شیعه در جبل عامل به وفور می زیسته اند و در بنیاد نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن بنیان آن مخصوصاً از قرن هفتم هجری به بعد یاری بسیار کرده و در این مدت پیشوایان بزرگ از میان ایشان برخاسته اند و خاندان بهائی نیز از همان خانواده های معروف شیعه در جبل عامل بوده است.

 


بهاءالدین در کودکی به همراه پدرش به ایران آمد و پس از اتمام تحصیلات، شیخ الاسلام اصفهان شد. چون در سال ۹۹۱ هجری قمری به قصد حج راه افتاد، به بسیاری از سرزمینهای اسلامی از جمله عراق، شام و مصر رفت و پس از ۴ سال در حالی که حالت درویشی یافته بود، به ایران بازگشت.

 

 

وی در علوم فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت، مجموعه تألیفاتی که از او بر جای مانده در حدود ۸۸ کتاب و رساله است. وی در سال ۱۰۳۱ ه.ق در اصفهان درگذشت و بنابر وصیت خودش جنازه او را به مشهد بردند و در جوار مرقد مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام جنب موزه آستان قدس دفن کردند.

 


شخصیت ادبی شیخ بهایی

 

 

ـ بهائی آثار برجسته ای به نثر و نظم پدید آورده است. وی با زبان ترکی نیز آشنایی داشته است. عرفات العاشقین (تألیف ۱۰۲۲ـ ۱۰۲۴)، اولین تذکره ای است که در زمان حیات بهائی از او نام برده است.

 


بهترین منبع برای گردآوری اشعار بهائی، کشکول است تا جائی که به عقیده برخی محققان، انتساب اشعاری که در کشکول نیامده است به بهائی ثابت نیست. از اشعار و آثار فارسی بهائی دو تألیف معروف تدوین شده است؛ یکی به کوشش سعید نفیسی با مقدّمه ای ممتّع در شرح احوال بهائی، دیگری توسط غلامحسین جواهری وجدی که مثنوی منحول « رموز اسم اعظم » (ص ۹۴ ـ ۹۹) را هم نقل کرده است. با این همه هر دو تألیف حاوی تمام اشعار و آثار فارسی شیخ نیست.

 


اشعار فارسی بهائی عمدتاً شامل مثنویات، غزلیات و رباعیات است. وی در غزل به شیوه فخرالدین عراقی و حافظ، در رباعی با نظر به ابو سعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری و در مثنوی به شیوه مولوی شعر سروده است. ویژگی مشترک اشعار بهائی میل شدید به زهد و تصوّف و عرفان است. ازمثنوّیات معروف شیخ می توان از اینها نام برد: «نان و حلوا یا سوانح سفر الحجاز»، این مثنوی ملمّع چنانکه از نام آن پیداست در سفر حج و بر وزن مثنوی مولوی سروده شده است و بهائی در آن ابیاتی از مثنوی را نیز تضمین کرده است. او این مثنوی را به طور پراکنده در کشکول نقل کرده و گردآورندگان دیوان فارسی وی ظاهراً به علت عدم مراجعه دقیق به کشکول متن ناقصی از این مثنوی را ارائه کرده اند.

 


«نان و پنیر»، این اثر نیز بر وزن و سبک مثنوی مولوی است؛ «طوطی نامه» نفیسی این مثنوی را که از نظر محتوا و زبان نزدیکترین مثنوی بهائی به مثنوی مولوی است، بهترین اثر ادبی شیخ دانسته و با آنکه آن را در اختیار داشته جز اندکی در دیوان بهائی نیاورده و نام آن را نیز خود براساس محتوایش انتخاب کرده است.

 

 

«شیر و شکر»، اولین منظومة فارسی در بحر خَبَب یا مُتدارک است. در زبان عربی این بحر شعری پیش از بهائی نیز مورد استفاده بوده است. « شیر و شکر » سراسر جذبه و اشتیاق است و علی رغم اختصار آن (۱۶۱ بیت در کلیات، چاپ نفیسی، ص ۱۷۹ ـ ۱۸۸؛ ۱۴۱ بیت در کشکول، ج ۱، ص ۲۴۷ ـ ۲۵۴) مشحون از معارف و مواعظ حکمی است، لحن حماسی دارد و منظومه ای بدین سبک و سیاق در ادب فارسی سروده نشده است؛ مثنویهایی مانند «نان و خرما»، «شیخ ابوالپشم» و «رموز اسم اعظم» را نیز منسوب بدو دانسته اند که مثنوی اخیر به گزارش میر جهانی طباطبائی (ص ۱۰۰) از آنِ سید محمود دهدار است. شیوه مثنوی سرایی بهائی مورد استقبال دیگر شعرا، که بیشتر از عالمان امامیه اند واقع شده است. تنها نثر فارسی بهائی که در دیوان های چاپی آمده است، « رساله پند اهل دانش و هوش به زبان گربه و موش » است.

 


بهائی در عربی نیز شاعری چیره دست و زبان دانی صاحب نظر است و آثار نحوی و بدیع او در ادبیات عرب جایگاه ویژه ای دارد. مهمترین و دقیقترین اثر او در نحو، « الفوائد الصمدیه » معروف به صمدیه است که به نام برادرش عبدالصمد نگاشته است و جزو کتب درسی در مرحله متوسط علم نحو در حوزه های علمیه است. اشعار عربی بهائی نیز شایان توجه بسیار است. معروفترین و مهمترین قصیده او موسوم به « وسیله الفوزوالامان فی مدح صاحب الزّمان علیه السلام » در ۶۳ بیت است که هر گونه شبهه ای را در اثناعشری بودن وی مردود می سازد. بهائی در ارجوزه سرایی نیز مهارت داشت و دو ارجوزه شیوا یکی در وصف شهر هرات به نام « هراتیه یا الزّهره » (کشکول، ج۱،ص ۱۸۹ ـ ۱۹۴) و دیگر ارجوزه ای عرفانی موسوم به « ریاض الارواح » (کشکول، ج۱، ص۲۲۵ ـ ۲۲۷) از وی باقی مانده است.

 


دوبیتیهای عربی شیخ نیز از شهرت و لطافت بسیاری برخوردار بوده که بیشتر آنها در اظهار شوق نسبت به زیارت روضة مقدّسه معصومین علیه السلام است.

 

 

شیخ محمدرضا فرزند شیخ حرّعاملی (متوفی ۱۱۱۰) مجموعه لطیفی از اشعار عربی و فارسی شیخ بهائی را در دیوانی فراهم آورده است. اشعار عربی وی اخیراً با تدوین دیگری نیز به چاپ رسیده است. بخش مهمی از اشعار عربی بهائی، لُغَز و معمّاست.

 


از بررسی شیوه نگارش بهائی در اکثر آثارش، این نکته هویداست که وی مهارت فراوانی در ایجاز و بیان معمّا آمیز مطالب داشته است. وی حتی در آثار فقهی اش این هنر را به کار برده که نمونه بارز آن «رسائل پنجگانه الاثناعشرّیه »، است. این سبک نویسندگی در « خلاصه الحساب، فوائد الصمّدیه، تهذیب البیان و الوجیزه فی الدرایه » آشکاراتر است. بهائی تبحّر بسیاری در صنعت لغز و تعمیه داشته و رسائل کوتاه و لغزهای متعدّد و معروفی به عربی از وی بر جا مانده است. مانند:

 

« لغزالزبده » ( لغزی است که کلمه زبده از آن به دست می آید )، « لغزالنحو »، « لغزالکشّاف » ، « لغزالصمدیه »، « لغزالکافیه » و « فائده ». نامدارترین اثر بهائی الکشکول، معروف به « کشکول شیخ بهائی» است که مجموعه گرانسنگی از علوم و معارف مختلف و آینه معلومات و مشرب بهائی محسوب می شود.

 


بهائی در شمار مؤلفان پر اثر در علوم مختلف است و آثار او که تماماً موجز و بدون حشو و زواید است، مورد توجه دانشمندان پس از او قرار گرفته و بر شماری از آنها شروح و حواشی متعدّدی نگاشته شده است. خود بهائی نیز بر بعضی تصانیف خود حاشیه ای مفصّل تر از اصل نوشته است. از برجسته ترین آثار چاپ شده بهائی می توان از اینها نام برد: « مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین» ( تألیف ۱۰۱۵)، که ارائه فقه استدلالی شیعه بر مبنای قرآن (آیات الاحکام) و حدیث است. این اثر دارای مقدمه بسیار مهمی در تقسیم احادیث و معانی برخی اصطلاحات حدیثی نزد قدما و توجیه تعلیل این تقسیم بندی است. از اثر مذکور تنها باب طهارت نگاشته شده و بهائی در آن از حدود چهارصد حدیث صحیح و حسن بهره برده است؛ «جامع عباسی»، از نخستین و معروفترین رساله های علمیه به زبان فارسی؛ « حبل المتین فی اِحکام احکام الدّین » (تألیف ۱۰۰۷)، در فقه که تا پایان صلوه نوشته است و در آن به شرح و تفسیر بیش از یکهزار حدیث فقهی پرداخته شده است؛ « الاثنا عشریه » در پنج باب طهارت، صلات، زکات، خمس، صوم و حج است. بهائی دراین اثر بدیع، مسائل فقهی هر باب را به قسمی ابتکاری بر عدد دوازده تطبیق کرده است، خود وی نیز بر آن شرح نگاشته است.

 


« زبده الاصول » این کتاب تا مدتها کتاب درسی حوزه های علمی شیعه بود و دارای بیش از چهل شرح و حاشیه و نظم است. « الاربعون حدیثاً » (تألیف ۹۹۵) معروف به اربعین بهائی ؛ « مفتاح الفلاح » (تألیف ۱۰۱۵) در اعمال و اذکار شبانه روز به همراه تفسیر سورة حمد. این اثر کم نظیر که گفته می شود مورد توجه و تأیید امامان معصوم علیه السّلام قرار گرفته است.

 


« حدائق الصالحین » (ناتمام)، شرحی است بر صحیفة سجادیه که هر یک از ادعیة آن با نام مناسبی شرح شده است. از این اثر تنها الحدیقه الهلالیه در شرح دعای رؤیت هلال (دعای چهل و سوم صحیفة سجادیه) در دست است.

 


« حدیقة هلالیه » شامل تحقیقات و فوائد نجومی ارزنده است که سایر شارحان صحیفه از جمله سید علیخان مدنی در شرح خود موسوم ریاض السالکین از آن بسیار استفاده کرده اند. همچنین فوائد و نکات ادبی، عرفانی، فقهی و حدیثی بسیار در این اثر موجز به چشم می خورد.

 


خدمات شیخ بهائی

 

 

در عرف مردم ایران، شیخ بهائی به مهارت در ریاضی و معماری و مهندسی معروف بوده و هنوز هم به همین صفت معروف است، چنانکه معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف را به او نسبت می دهند. و نیز شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی در مغرب مسجد امام (مسجد ش-ا-ه سابق) در اصفهان هست که می گویند وی ساخته است.

 

 

زندگینامه شیخ بهایی

 


در احاطه وی در مهندسی مساحی تردید نیست و بهترین نمونه که هنوز در میان است، نخست تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و قرای مجاور رودخانه است که معروف است هیئتی در آن زمان از جانب ش-ا-ه عباس به ریاست شیخ بهائی مأمور شده و ترتیب بسیار دقیق و درستی با منتهای عدالت و دقت علمی در باب حق آب هر ده و آبادی و محله و بردن آب و ساختن مادیها داده اند که هنوز به همان ترتیب معمول است و اصل طومار آن در اصفهان هست.

 


دیگر از کارهای علمی که به بهائی نسبت می دهند طرح ریزی کاریز نجف آباد اصفهان است که به نام قنات زرین کمر، یکی از بزرگترین کاریزهای ایران است و از مظهر قنات تا انتهای آبخور آن ۹ فرسنگ است و به ۱۱ جوی بسیار بزرگ تقسیم می شود و طرح ریزی این کاریز را نیز از مرحوم بهائی می دانند.

 

 

دیگر از کارهای شیخ بهائی، تعیین سمت قبله مسجد امام به مقیاس چهل درجه انحراف غربی از نقطه جنوب و خاتمه دادن به یک سلسله اختلاف نظر بود که مفتیان ابتدای عهد صفوی راجع به تشخیص قبله عراقین در مدت یک قرن و نیم اختلاف داشته اند.

 


یکی دیگر از کارهای شگفت که به بهائی نسبت می دهند، ساختمان گلخن گرمابه ای که هنوز در اصفهان مانده و به حمام شیخ بهائی یا حمام شیخ معروف است و آن حمام در میان مسجد جامع و هارونیه در بازار کهنه نزدیک بقعه معروف به درب امام واقع است و مردم اصفهان از دیر باز همواره عقیده داشته اند که گلخن آن گرمابه را بهائی چنان ساخته که با شمعی گرم می شد و در زیر پاتیل گلخن فضای تهی تعبیه کرده و شمعی افروخته در میان آن گذاشته و آن فضا را بسته بود و شمع تا مدتهای مدیدهمچنان می سوخت و آب حمام بدان وسیله گرم می شد و خود گفته بود که اگر روزی آن فضا را بشکافند، شمع خاموش خواهد شد و گلخن از کار می افتد و چون پس از مدتی به تعمیر گرمابه پرداختند و آن محوطه را شکافتند، فوراً شمع خاموش شد و دیگر از آن پس نتوانستند بسازند. همچنین طراحی منارجنبان اصفهان که هم اکنون نیز پا برجاست به او نسبت داده می شود.

 

 

زندگینامه شیخ بهایی

 


استادان شیخ بهائی

 

 

آن طور که مؤلف عالم آرا آورده است، استادان او بجز پدرش از این قرار بوده اند: "تفسیر و حدیث و عربیت و امثال آن را از پدر و حکمت و کلام و بعضی علوم منقول را از مولانا عبدالله مدرس یزدی مؤلف مشهور حاشیه بر تهذیب منطق معروف به حاشیه ملا عبدالله آموخت. ریاضی را از ملا علی مذهب ملا افضل قاضی مدرس سرکار فیض کاشانی فرا گرفت و طب را از حکیم عماد الدین محمود آموخت و در اندک زمانی در منقول و معقول پیش رفت و به تصنیف کتاب پرداخت."

 

"مؤلف روضات الجنات استادان او را پدرش و محمد بن محمد بن محمد ابی الطیف مقدسی می شمارد و گوید که صحیح بخاری را نزد او خوانده است."

 

علاوه بر استادان فوق در ریاضی؛ "بهائی نزد ملا محمد باقر بن زین العابدین یزدی مؤلف کتاب مطالع الانوار در هیئت و عیون الحساب که از ریاضی دانان عصر خود بوده نیز درس خوانده است."

 

 

تصاویری از خانه شیخ بهایی

 

 

خانه شیخ بهایی

 

 

خانه شیخ بهایی

 

 

خانه شیخ بهایی

 

 

دست خط منسوب به شیخ بهائی. مورخ ۱۰۰۸ق. در کتاب تحریر اکر در موضوع ریاضی

 

 

دست خط منسوب یه شیخ بهایی

 

 

پ

armin بازدید : 14 دوشنبه 01 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

اس ام اس روز زن ۹۳

 

.

 

زنان تحصیل کرده همسران خوبی از آب در می آیند

 

زیرا برای این که توضیح دهند که چرا غذا شور یا بی مزه شده

 

واژه های بیشتری در دست دارند !

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

آسمان غرق خیال است، کجایی آقا ؟

آخرین جمعه سال است، کجایی آقا ؟

نفس عاشق اگر بود زمین می فهمید

عاشقی بی تو محال است، کجایی آقا ؟

تعجیل در ظهور امام زمام (عج) صلوات

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

ﺧﻼﻑ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺷﮏ ﻣﺎﺩﺭ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ

سلامتی همه ی مادرای دنیا

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

گر پادشاه عالم شوی

.باز هم گدای مادری

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

مادر نمــای قــدرت دنیـــای خلقـــت است

مادر به مـا ز ایــزد یکتــا فضیـــلت است

فـردوس را بــــه زیر قدمهـــاش مانده رب

کـو را مقــام، بعــد خـــدا در عبـادت است

اینو نوشتم که از الان به فکر روز مادر باشیم …

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

توهرگزپژمرده نخواهی شد—-چون ریشه ات مهربانیست……………….چیزی که شایسته هرکس نیست

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

زن که باشی …

مهریه ات آب هم که باشد !

قاضی جیره بندی اش میکند!

آنچه نقد است فقط جان توست،که قسط بندی نمیشود!

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

مادر! در ستایش دنیای پرمهرت ، ترانه ای از اخلاص خواهم سرود

و گلدسته ای از مهر بر گردنت خواهم آویخت.

روزت مبارک

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

دنیای کودکی ام سرشار از طنین دل انگیز توست

تمام خاطرات کودکی ام را خط به خط با نام تو نوشته امو همیشه تورا می ستایم.

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

مادرم سواد شعر ندارد …

اما خودش زیباترین شعر دنیاست …

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

لحظه های با تو بودن

 

از عمرم حساب نمی شوند

 

از آخرتم حساب می شوند ، از بهشت

 

زیرا که بهشت زیر پای نوست مادر

 

دوستت دارم روزت مبارک

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

مادرم……………

 

هیچی از دنیا نمیخوام وقتی میخندی کنارم

 

من تموم شادی هامو واسه تو کنار میزارم

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

مادری دارم اسمانی ولطیف

و به اندازه دل دریایی همه مادران مادر

روزت مبارک.

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

شناسنامه رو بیخیال!!!

محل تولد من اغوش گرم و پرمحبت توئه مادرم…

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

مادر ای پرواز نرم قاصدک/مادر ای معنای عشق شاپرک

ای تمام نالهایت بی صدا / مادر ای زیبا ترین شعر خدا

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

توصمیمی ترازآنی که دلم می پنداشت،دل توباهمه آینه هانسبت داشت،

تو همان ساده دل سبز نجیبی که خدا،درمیان دل پاکت صدف آینه کاشت …

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

صدای خنده ی مادرم ، حتی غم هایم را هم می خنداند !

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

تنت قدمگاه آغاز بودنم شد !

آغوشت بهشت من است “مادر” …

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

 

خداوندا عزیزم راتویاری کن

پناهش باش ودر حقش توکاری کن

الهی هر چه میخواهدنصیبش کن

خدایا برلبش لبخندجاری کن

روز مادر مبارک!!!!!!!!!

 

.

 

اس ام اس روز مادر ۹۳

 

.

admin بازدید : 33 دوشنبه 01 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تصویر  آرامگاه سعدی

سعدی کیست ؟

سعدی بدون تردید یكی از پنج شاعر طراز اول زبان فارسی و بزرگ‌ترین شاعر ایران است كه
 
 فصاحت و زیبایی كلام او را مانندی نیست و شیوایی او در نظم و نثر زبانزد همگان است.

شیخ مصلح‌الدین مشرف‌بن عبدالله، مشهور به "سعدی شیرازی" در سال ‪ ۶۰۰‬هجری قمری
 
 یا در نیمه نخست قرن ششم هجری در شیراز دیده به جهان گشود.

درمورد تاریخ دقیق تولد او تردید وجود دارد و گفته می‌شود كه او در سال های بین ‪ ۶۱۰‬تا ‪ ۶۱۵‬
 
به دنیا آمده است.

پدر او در دستگاه دیوانی اتابك سعدبن زنگی، فرمانروای فارس، كار می‌كرد، سعدی نوجوان
 
بود كه پدر خود را از دست داد و سپس به توصیه اتابك فارس برای ادامه تحصیل به بغداد رفت
 
و در نظامیه و مراكز علمی دیگر آنجا، دانش آموخت و از حجره مدرسه و كمك هزینه تحصیلی
 
كه مدیران مدرسه نظامیه می‌پرداختند، بهره بسیار برد و بیشتر اوقات خود را به درس و بحث
 
گذراند.

او به هنگام اقامت در بغداد، از محضر استادانی چون "شیخ ابوالفرج جوزی" و "شیخ
 
شهاب‌الدین سهروردی" بهره برد.

سعدی پس از فراغت از تحصیل به سفر پرداخت و راهی سرزمین‌های دیگر شد و در اقالیم
 
غربت سالیانی بسر برد و این سیر و سفر، نزدیك سی سال به طول انجامید.

حجاز و مكه، دمشق، بیابان قدس و طرابلس و حلب، بصره، اسكندریه، كوفه، جزیره‌ی كیش،
 
كاشغر، دیار بكر، دیار مغرب، بلخ و بامیان، دمشق، روم شرقی (تركیه امروز)، شهر صنعا واقع
 
در یمن، و دیدار از سومنات هند از جمله مكان‌هایی است كه سعدی دربوستان و گلستان به
 
سفر به این مناطق اشاره كرده است.

سرانجام سعدی پس از چهل سال سیر آفاق و انفس، با توشه‌ای ارزشمند از تجربه و دانش
 
به شیراز برمی‌گردد و حاصل معنوی، اخلاقی، احوال روحی و اجتماعی، اندیشه‌ها و
 
جهان‌بینی خود را در سال ‪ ۶۵۵‬در قالب كتاب "بوستان" و در سال ‪ ،۶۵۶‬در كتاب "گلستان" به
 
رشته تحریر درمی‌آورد.

این دو كتاب كه نتیجه عمری جهانگردی و تجربه‌اندوزی و مشاهدات سعدی بوده گنجینه 
                                                                                                                                                 
ارزشمندی از نكته‌های اجتماعی و اخلاقی و راه و روش بهتر زیستن است.

در كتاب گلستان، سعدی با زیباترین شكل و در نهایت متانت و استواری، كلام را با شوخی و
 
مزاح در هم‌آمیخته، چنان‌كه خود او می‌گوید: "داروی تلخ نصیحت، به شهد رافت برآمیخته تا
 
طبع ملول از دولت قبول، محروم نماند." كتاب گلستان كه شاهكار نثر فارسی و سرآمد همه
  •                                                                                                                                                      
آثار منثور فارسی است، در یك دیباچه و هشت باب به نثر مسجع نوشته شده است، اغلب این
 
 نوشته‌ها كوتاه و داستان گونه و مملو از پندهای اخلاقی است.

سعدی نثر مسجع را از نظر زیبایی و كوتاهی كلام به اوج خود رسانده است و هنوز كسی
 
نتوانسته با او در این مورد برابری كند.

از ویژگی‌های كار سعدی این است كه بسیار آگاهانه به بزرگان و حاكمان پند و اندرز می‌دهد،
 
چنانكه هیچ‌كس به اندازه او پادشاهان، حاكمان، صاحبان قدرت و زر و زور را به مهربانی و
 
رعیت‌نوازی دعوت نكرده و به وظیفه خویش آگاه نساخته است.

سفرهای فراوان به دیگر نقاط، دید او را به جهان و جهانیان گسترده‌تر ساخت، به گونه‌ای كه
 
فقط به مردم فارس و یا ایران نمی‌اندیشید، بلكه جهانی را مد نظرداشت.

برهمین مبناست كه نظریه بشردوستی و انسانی او در ترجمه بیت "بنی‌آدم اعضای
 
یكدیگرند/ كه در آفرینش ز یك گوهرند" بر سردر تالار جامعه ملل نقش بسته است.

عالم مطلوب سعدی بر اساس عدالت و دادگستری نهاده شده، او پیشرفت هر حكومتی را در
 
پیوند با مردم و طریقت را نیز در خدمت به خلق می‌داند و با زیركی و هوشیاری خردمندانه
 
می‌كوشد پادشاه را قبل از هر فرد دیگر به وظیفه رعیت‌پروری و مردمداری خویش آگاه سازد.

شاید سعدی تنها شاعری باشد كه كلامش را سهل و ممتنع می‌دانند، زیرا سخن منظوم او به
 
قدری شیوا و بی‌تكلف است كه به نثری روان و ساده نزدیك است.

شاعرانی همچون جامی در كتاب بهارستان، مجد خوافی در روضه‌ی خلد، قاآنی شیرازی در
 
پریشان، میرزا ابراهیم خان تفرشی در ملستان و حكیم قاسمی كرمانی در خارستان به تقلید
 
از گلستان سعدی اشعار بسیاری سروده‌اند كه البته هیچ یك را نمی‌توان در ردیف اشعار
 
سعدی قرار داد.

سعدی
در سرودن غزل و بیان اخلاق و عرفان عملی جز حافظ شیرازی هنوز شاعری نتوانسته به
 
سبك و شیوه سعدی غزل بسراید.

سعدی پس از نگارش بوستان تا زمان درگذشت خویش، یعنی زمانی نزدیك به كمتر از چهل
 
سال، به خلق آثار دیگری در زمینه نظم و نثر پرداخت.

در نظم، به سرودن غزلیات، قصاید و ترجیعات و در زمینه نثر، به نوشتن آثاری چون مجالس
 
پنجگانه، نصیحه‌الملوك، رساله‌ی عقل و عشق و تقریرات ثلاثه همت گماشت.

"عبدالعلی دستغیب" منتقد ادبی بر این باور است كه: اروپا، ادبیات فارسی را با شعر سعدی
 
شناخت.

وی می‌گوید: بعد از آغاز دوره رنسانس، اروپایی‌ها به شعر سعدی توجه كردند و آثار او به
 
زبان‌های اروپایی ترجمه شد.

"كسانی چون لافونتن، جنبه‌های داستانی آثار او را در كارهای خود تاثیر دادند و افرادی چون
 
مونتسكیو، لامارتین و حتی ویكتورهوگو به جنبه‌های شعر سعدی توجه كردند.

وی می‌گوید: گلستان سعدی زمانی كه به فرانسه ترجمه شد، نهضت رمانتیسم فرانسه و
 
بعد اروپا را تحت تاثیر قرار داد، شعرایی چون "پوشكین" در روسیه و "امرسون" در آمریكا نیز
 
تحت تاثیر اشعار سعدی بوده‌اند.

سعدی سرانجام به سال ‪ ۶۹۱‬یا ‪ ۶۹۴‬هجری قمری روی در نقاب خاك كشید و در شیراز به
 

خاك سپرده شد.

admin بازدید : 27 یکشنبه 31 فروردین 1393 نظرات (1)

روز مادر 1393

روز مادر1393

مادر عزیزم ،وقتی چشم به جهان گشودم. قلب کوچکم مهربانی لبخند و نگاهت را که پر از صداقت و بی ریایی بود احساس کرد. دیدم زمانی را که با لبخندم لبخند زیبائی بر چهره خسته ات نشست و دنیایت سبز شدو با گریه ام دلت لرزید و طوفانی گشت. از همان لحظه فهمیدم که تنها در کنار این نگاه پرمهر و محبت است که احساس آرامش و خوشبختی خواهم کرد.

------------------------------------------

تاریخ روز مادر (تاریخ روز زن)

31 فروردین ( بیستم جمادی الثانی ) ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و روز مادر ( روز زن ) بر تمامی مادران عزیز مبارک باد.

بیستم جمادی الثانی هر سال، روزی پر از خاطره و معنویت است؛ خاطراتی شیرین از مادران مهربان،فرزندان با محبت و همسران با وفا ؛ این روز به یُمن ِ زاد روز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) ، روز مادر نام گرفته است ؛ بانویی كه گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی كه پدرش معصوم ، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب " اُم ابیها "  داده است،یعنی زنی كه برای پدرش همچون مادر بود.


زندگی و سیره ی حضرت زهرا( س) به قدری آموزنده و جذاب است كه هر زن آزاده ای در جهان او را چونان قدیسه ای تحسین می كند؛ زنی كه تولدش از دامن خدیجه كبری ، همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) و در كانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تكبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب كوثر به او عطا كرد؛ زیرا وی سرچشمه ی تمام خوبی های جهان است.

روز زن و روز مادر نام گرفت؛"اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد،چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست؛زنی كه افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارك اسلام عزیز می درخشد."

امروز  روز مادر است! روز زن
 مادر! چه کلمه سهل و ممتنعی. چه کلمه مقدسی و چه مفهوم زیبایی! جالب است که زبانهای مختلف برای مفهوم مادر کلماتی در همین حدود دارند. مادر - مامان - مام - ام و... برای گفتن آن لب حالت خاصی می گیرد! اوج احساس و عاطفه! اوج دوستی و محبت.


خدای من! مادر، اسطوره ای مقدس است در زندگی انسان. بزرگ و بلند. شاید نیمی از انسانها مادر شوند اما بازهم مادر بودن و مادری کردن مفهومی مقدس است.

 

از لحاظ جامعه شناسی، مادر نوعی نقش اجتماعی است. نقشی که معلوم نیست اکتسابی است یا ذاتی! فرزند بودن و دختر بودن نوعی نقش اجتماعی است با کارکردها و وظایف اجتماعی خاص خود که ذاتی است و هیچ کس نقشی در آن ندارد. اما شغل هر فرد، نقش اکتسابی اوست.


در این میان معلوم نیست مادر بودن نقش ذاتی است یا اکتسابی. شاید اکتسابی بودنش بچربد، اما شرایط اجتماعی و فیزیولوژیکی هر زنی را به مادر بودن و هر مردی را به پدر بودن می کشاند. نمی دانم به هرحال مادر و مادری به نظر من در حیطه تحلیل های جامعه شناختی نمی گنجد. نمی توانیم آن را تنها به عنوان یک فرد با نقشی خاص در نظر بگیریم.

 

مادر و فرزند رابطه ای متقابل و حیاتی دارند که بدون آن قوام جامعه شک برانگیز است! تجربه نیز نشان داده اقداماتی در مسیر کمونیستی کردن جوامع و دور کردن آنان از خانواده و زندگی خانوادگی، و به سر کار بردن مادران تبعات و نتایج غیر قابل باور و نامطلوبی به دنبال دارد. کیبوتص ها در اسرائیل و شوروی و... که در همین راستا آغاز به کار کردند، همگی طعم شکست را چشیدند.


لذا ما نیز مانند اکثر فرهنگ های دنیا مادر را می ستاییم و او را پاس می داریم. با اینکه در تمام جهان روز دیگری به این عنوان یعنی روز مادرشناخته میشود و گرامی داشته میشود. اما ما ایرانیان و شیعیان به احترام مادری بزرگ و مقدس که البته کمتر میشاسیمش و فقط از درد سینه او مطلعیم نه افکار و عقاید و رفتارش! روز ولادت او راگرامی می داریم، روز ولادت دختر نبی اکرم و همسرعلی مرتضی، مادر حسنین و زینب کبرا، حضرت فاطمه زهرا (س) .

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 1
  • بازدید کلی : 528