loading...
کودکان اوتیستیک

مریم محمودی بازدید : 212 1389/02/30 نظرات (0)

¨  Applied Behavior Analysis
(A.B.A.)
تحلیل رفتار کاربردی
بسياري از روشهاي درماني كودكان اُتيستيك بر پايه اصول اين روش تهيه شده اند. اصل مهم اين روش اين است كه رفتارهائي كه مورد تشويق قرار بگيرند احتمال تكرار و افزايش خواهند داشت و رفتارهائي كه مورد توجه قرار نگيرند احتمال حذف شدن آنها وجود دارد .اگر چه اِي بي اِي يك تئوري مي باشد ولي بسياري از مردم از اين اصطلاح براي روشهائي كه با اين اصل كار مي كنند استفاده مي كنند . دو روش مهمي كه بر پايه اين اصل وجود دارند روش آموزش جزء به جزء و لوواس مي باشند .

¨  در روش آموزش جزء به جزء و روش لوواس هر تمريني كه به كودك داده مي شود شامل يك دستور به كودك ، يك عمل از طرف كودك و يك عكس العمل از طرف درمانگر مي باشد .اين روش علاوه بر تصحيح رفتارهاي كودك شامل آموزش مهارتهاي جديد نيز از قبيل مهارتهاي اوليه مانند خوابيدن و لباس پوشيدن تا مهارتهاي پيشرفته مانند برخوردهاي صحيح اجتماعي مي باشد . اين روش ، روشي بسيار دقيق و كامل است .در اين روش معمولاً كودك بين 30 تا 40 ساعت در هفته به صورت انفرادي با درمانگر دوره ديده كار مي كند . هر كار و مهارت جديد به اجزاء كوچكتري تقسيم مي شود . هرگاه كار خواسته شده ازكودك به درستي انجام شود ، كودك مورد تشويق قرار مي گيرد تا در كودك انگيزه تكرار آن و فرمانبري بيشتر شود . اين روش با مخالفت هائي نيز روبرو شده است . برخي از متخصصين معتقدند كه اين روش به احساسات كودك لطمه مي زند و مدت زمان آموزش آن در طول هفته تأثيرات ناخوشايندي بر خانواده ميگذارد. به هر حال آمار و ارقام و تجربه نشان داده است كه تكنيكهاي اِي بي اِي نتايج مثبت و با ثباتي بر روي كودكان اُتيستيك داشته است.

موسیقی درمانی 

 موسیقی درمانی : استفاده تجویز شده و سازمان یافته از موسیقی یا فعالیت های آن برای حالات ناسازگار زیر نظر موسیقی درمانگر برای کمک به مراجعین در رسیدن به اهداف درمانی است .

 

¨  تاثیر موسیقی بر ابعاد رفتاری کودکان اوتیستیک

¨  موسیقی می تواند به کاهش یا حذف کناره گیری اجتماعی در این کودکان بیانجامد.

¨  موسیقی درمانی منجر به توسعه ی کلامی و رشد گفتار در کودک اوتیستیک می شود

¨  موسیقی درمانی در کاهش اختلالات حسی و ادراکی کودکان اوتیستیک موثر است .

¨  موسیقی درمانی در حذف رفتارهای کلیشه ای موثر می باشد.

 

 

 داستان های اجتماعی

¨  داستان های اجتماعی :  تئوری ذهن بیان می دارد که افراد اوتیستیک قادر به درک و استنباط نقطه نظرات ،تصورات و تقاضاهای دیگران نیستند و به همین دلیل از نظر افراد عادی انسانهایی خودمحور و خودخواه به نظر می رسند .در نتیجه ، لازم است استراتژی هایی ارائه گردد تا به افراد اوتیستیک کمک نماید تا موقعیت های اجتماعی را پیش بینی و درک نمایند .

¨  داستان های اجتماعی یکی از این تکنیک ها است که در زمینه ی درک عوامل اجتماعی به کودک اوتیستیک کمک می نماید .داستان های اجتماعی همان رفتارهای مطلوب اجتماعی در قالب داستان می باشد که به کودک ارائه می شود .این روش اولین بار توسط  کارول گری  به وجود آمد .

¨  چهار نوع جمله با ویژگی های خاص استفاده می شود :

¨  جملات توصیفی

¨  جملات رهنمودی

¨  جملات انعکاسی

¨  جملات کنترل

 

PECS
سیستم برقراری ارتباط از طریق تبادل تصویر

¨  این روش در سال 1985به عنوان یک دوره آموزش متناوب که به کودکان وبزرگسالان اتیستیک وگروهی دیگر که مشکل ارتباطی دارند اجازه داد تا شروع کننده ارتباط باشند،ایجاد شد.
این روش بر ارتباط و آموزش معنادارتاکید دارد،چون معتقدند که یک چیز معنادار در فرد انگیزه وجود می آورد
یکی از سردمداران این نظریه باندی میباشد که شیوه هرم آموزش را مطرح کرد

این هرم درپایه شامل :
مشوق های قوی 
ارتباط معنادار اجتماعی
جلوگیری از رفتارهای نابهنجار

وابعادهرم شامل :
تعمیم
استراتژی های آموزشی
طراحی آموزش موثر
کاهش و اصلاح اشتباها ت

     مراحل درمانی

فاز١: کودک یاد می گیرد ارتباط درست را از طریق تبادل تصویری که دارای بالاترین ارزش تشویقی برا یش می باشد،بر قرار کند. هدف اصلی دراین فاز آموزش تقاضا می باشد.

فاز۲: کودک یاد می گیرد در ارتباط اصرار کند.تا اینکه به جستجوی فعالانه تصاویر رفته و سپس به سمت شخصی(مربی) برای برآورده شدن خاصه خود حرکت کند.هد ف ازاین فاز آموزش اصرار به کودک می باشد.

فاز۳: کودک یاد می گیردکه به منظور انتخاب تصویری که نشاندهنده تمایل بیشترش به آن می باشد،بین تصاویر تمایز غائل شود.هدف از این فاز آموزش تشخیص وتمیز می باشد.

فاز۴: کودک یاد می گیرد از ساختار جمله برای بیان در خواست خود به صورت( من... می خواهم) استفاده کند.

فاز۵: کودک یاد می گیرد به سئوال( چه چیزی را می خواهی؟) پاسخ دهد.

فاز۶: کودک یاد می گیرد در مورد چیزهایی که در اطرافش می باشد به صورت خود مختار اظهار نظر کرده و به سئوالات پاسخ دهد.

¨  هدف اولیه  از این درمان ایجاد و تقویت یک سیستم ارتباطی بین کودک و محیط او می باشد .

ابزار آموزش این روش را بیشتر تصاویر سیاه و سفید ،عکس های رنگی  ونقاشی های مختلف که انواع نیازهای کودک در زندگی معمول را در بر می گیرد،تشکیل می دهد. استراتژی آموزش شامل روش های زنجیره سازی،الگودهی،تحلیل رفتار واستفاده از پاداش های مختلف است

دارودرمانی

¨  داروها اغلب برای درمان مشکلات کودکان اوتیستیک نظیر پرخاشگری ، آسیب به خود ، بیقراری و رفتارهای کلیشه ای استفاده می شو د ،هرچند داروی اختصاصی کشف نشده است .

¨  شامل آنتی سایکوتیک ها  ( هالوپریدول،ریسپریدون،اولانزاپین،کوئتیاپین، کلوزاپین و زیپراسیدون ) و گروه داروهای SSRI  می باشد .کلونیدین هم به دلیل سطح بالای برانگیختگی در این کودکان تجویز می شو د.

¨  به طور کلی،عوارض جانبی جدی این داروها ، کاربرد عمومی دارو را در این بیماران محدود کرده است  و بسیاری از خانواده ها تمایل به استفاده از درمان های جانشین دارند .

رژیم غذایی

¨  رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین ،که به دلیل اینکه این مواد در بسیاری از غذاها وجود دارد این رژیم کار مشکلی است .

¨   در  رژیم دیگری، مکمل غذایی ویتامین ب 6  به همراه منیزیم که برخی کودکان به آن پاسخ مثبت و برخی پاسخ منفی  داده اند و برخی نیز هیچ پیشرفتی نشان نداده اند .

¨  برنامه مداخله ای سان- رایز: در روش سان-رایز،«والدین» درمانگران اصلی و شکل دهنده به برنامه ی آموزشی هستند. در این برنامه به والدین آموخته می شود که به کودک خود عشق بورزند،به او احترام بگذارند و او را «آنچنان که هست» بپذیرند، تا از طریق این پذیرش کودک خود را به برقراری رابطه ای دو جانبه در محیط آرامش بخش خانه تشویق کنند.
تعلیم و آموزش این برنامه در «مرکز درمانی اتیسم امریکا» در شفیلد و ماساچوست همانند دیگر مراکز آموزشی خارج از امریکا صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

مریم محمودی بازدید : 93 1389/02/30 نظرات (2)

بیان مشروح علائم این کودکان(درضمن اصطلاحPDD که در متن آمده است به معنی اختلالات نافذ رشد می باشد و کودکان اوتیستیک به عنوان یکی از زیرمجموعه های این گروه به شمار می روند.  (

 

 

 

اختلال در رفتارهاي اجتماعي

بعضي كودكان با PDD  تمايل براي اجتناب از تماسهاي چشمي دارند و علاقه كمي به شنيدن صداي انسان دارد. اين كودكان تمايل ندارند كه مانند ديگر كودكان دستهايشان را بالا بياورند تا بلندشان كنند يا بغلشان كنند آنها ممكن است به نظر برسند كه عاطفه ضعيفي دارند و به ندرت با حركات عضلات صورت پاسخ مي دهند در نتيجه كودك به نظر مي رسد ناشنوا باشد به علاوه در كودكاني با تاخير هاي نموي كمتر و ضعف توانايي در پاسخهاي اجتماعي ممكن است تا سالهاي دوم و سوم زندگي واضح نباشد . در دوران ابتدايي كودكي  كودكان با PDD NOS   ممكن است به اجتناب از تماسهاي چشمي ادامه دهند اما  ممكن است از خاراندن يا قلقلك دادن  لذت ببرند يا ممكن است تماسهاي فيزيكي را بطور انفعالي بپذيرند . آنها رفتارهاي تيپيك ارتباطي را از خود نشان نمي دهند و به نظر مي رسند قادر به ايجاد ارتباط نزديك اجتماعي يا دوستي نمي باشند . عموما" اين كودكان رفتارهاي والدين را در منزل پيروي نمي كنند و بيشتر اين كودكان اضطراب جدايي يا اضطراب در برخورد با غريبه ها را از خود نشان نمي دهند و به راحتي به غريبه ها درست به اندازه والدين خود نزديك مي شوند. بسياري از اين كودكان تمايلي به بودن در بين  كودكان  ديگر يا بازي با آنها نشان نميدهند يا كمتر نشان مي دهند يا گاهي اوقات بطور جدي از آن اجتناب مي كنند .

در دوران ميانه كودكي ممكن است اين كودكان آگاهي بيشتر و تماسهاي بهتري با والدين يا ديگر بزرگسالان آشنا نشان دهند اما همچنان مشكلات ارتباط اجتماعي ادامه مي يابد . آنها همچنين داراي مشكل در انجام بازيهاي گروهي و شكل دهي روابط دوستي با همسن و سالان خود هستند  اما در كودكان با شدت كمتر ممكن است با بازي ديگر كودكان همراه شوند.

همچنان كه اين كودكان بزرگتر مي شوند ممكن است بيشتر با  والدين و خواهر برادرهاي خود عاطفي شوند ولي به هر حال  مشكل در فهم پيچيدگي هاي روابط اجتماعي داراي مشكل هستند . بعضي كودكان با شدت كمتر بيماري ممكن است داراي علاقه وافر براي ايجاد دوستي با ديگران باشند  اما كمبود در پاسخ به علائق و هيجانات ديگران و كمبود در فهم شوخي ها و لطيفه هايي كه كودكان مي گويند يا انجام مي دهند  مي توانند ايجاد و گسترش روابط با ديگران را آهسته كند.

نقص در ارتباطات غير كلامي

در ابتداي دوران كودكي ممكن است اين كودكان براي خواست چيزي دست بزرگتران را به سختي بكشند آنها اين كار را بدون بيان احساسات با عضلات صورت انجام مي دهند . آنها معمولا" به ندرت دستهايشان را يا سرشان را به نشانه قبول چيزي در جايگزيني براي صحبت كردن تكان مي دهند . اين گونه كودكان به ندرت در بازيهايي كه در آن كاري يا چيزي را تقليد مي كنند شركت مي كنند. آنها به احتمال كمتر از كودكان معمولي فعاليتهاي والدين خود را كپي برداري مي كنند..                        در ميانه و اواخر دوران كودكي چنين كودكاني بطور معمول از ژست گرفتن استفاده نمي كنند حتي وقتي كه آنها به خوبي ژست هاي ديگران را به خوبي مي فهمند . بعضي كودكان بازيهاي تقليدي را انجام مي دهند اما تمايل به تكراري كردن آن را دارند .

عموما" كودكان با PDD NOS  قادر به نشان دادن لذت ، عصبانيت ، يا ترس هستند اما ممكن است فقط قادر باشند به نشان دادن حد اكثر هيجان خود باشند.  آنها اغلب از بيان صورتي كه به طور معمول در هيجانات ظريف بكار مي رود  استفاده نمي كنند.

نقص در درك گفتار :

درك مكالمات در كودكان PDD NOS در درجات متنوعي بسته به اينكه در كجاي طيف PDD NOS  قرار دارد مختل است كودكان PDD NOS   كه داراي عقب ماندگي ذهني نيز مي باشند ممكن است از يك سطح محدود دركي از گفتار ديگران بالاتر نروند .كودكان با شدت كمتر ممكن است دستورات ساده را با يك زمينه مساعد يا با ديدن ژست فرد بفهمند.( مثلا" بگوييد ليوان را روي ميز بگذار با اشاره به ميز ). در موارد خفيف بيماري ممكن است فقط مفاهيم شوخي ها يا طعنه ها درك نكند مثلا" جمله (آسمان سوراخ شده و تو افتاده اي ) مي تواند براي  بيشتر موارد خفيف PDD NOS گيج كننده باشد.

نقص در نمو گفتاري :

بسياري از كودكان با PDD NOS  قادر به ورور كردن ((babble نمي باشند يا ممكن است در اولين سال زندگي شروع كنند اما بعدا" متوقف شود . وقتي كودك شروع به صحبت كردن ميكند اغلب حالتهاي غير نرمال از خود نشان مي دهد . اكولاليا      ( تكرار مداوم كلمات يا عبارات نامفهوم) ممكن است تنها نوع گفتاري باشد كه بعضي از كودكان دارند. گرچه اكولاليا ممكن است بطور واضحي ايجاد شود اما ممكن است فهم خاصي از كلمات نداشته باشند در گذشته فكر مي شد كه اكولاليا نقش و خاصيت واقعي ندارد . بيشتر مطالعات اخير يافته اند كه اكولاليا مي تواند چند خاصيت داشته باشد ممكن است كودك اين كلمات را توليد كند چون اين حالت براي او خوشايند است يا به عنوان مرحله اي بين ايجاد ارتباط كلامي و غير كلامي يا راهي براي ايجاد ارتباط با ديگران باشد . ديگر كودكان از عبارتهايي كه از ديگران كپي برداري كرده اند استفاده مي كنند . اين حالت اغلب با همراهي معكوس در پاسخ همراه است مثلا" وقتي سوال مي شود  حالت چطور است پاسخ مي دهد  شما خوب هستيد

توليد واقعي كلام ممكن است مشكل داشته باشد . كلام ممكن است شبيه يك ربات باشد كه بصورت كلام مونو تون و يكنواخت در حالتهاي تاكيد يا هيجان باشد

اشكال در تلفظ در اينگونه كودكان بسيار شايع است اما به مرور زمان با بزرگتر شدن كودك كاهش مي يابد. ممكن است تضاد مشخصي بين تلفظ واضح اكولاليك و تلفظ خود بخودي ضعيف باشد.

بعضي كودكان كلام كشيده و آهنگين با كشيدن عجيب اصوات و كلمات دارند. گاهي حالت سوالي در جملات غير سوالي مي سازند. ريتم تنفسي عجيب غريب ممكن است در كودكاني كه بصورت بريده  بريده  صحبت مي كنند ديده شود.

گرامر غير طبيعي بطور متناوب در اين گونه كودكان كه قادر به صحبت هستند ديده مي شود در نتيجه

-         عبارات ممكن است تلگرافيك ( مختصر و مونو تون ) باشد

-         كلمات داراي اصوات يكسان يا با مفاهيم مرتبط ممكن است در هم بر هم شوند

-         بعضي اشيا ممكن است با عملكردشان عنوان شوند

-         ممكن است كلمات جديد ابداع كنند

-         حروف اضافه افعال ربطي و تلفظ ها ممكن است از عبارات حذف شوند يا اشتباه بكار برده شوند

گاهي اوقات وقتي كودكان  با PDD NOS   شروع به صحبت مي كنند ممكن است بطور معمولي از كلمات استفاده نكنند چنين كودكاني تمايل به تكيه به عبارات تكراري دارند گفتار آنها  شامل تصورات، نتيجه گيري هاي انتزاعي و يا هيجانات ظريف نمي باشند . آنها عموما" داراي اشكال در صحبت كردن در خصوص چيزهايي است كه خارج از مورد صحبت در حال حاضر است . آنها ممكن است در خصوص چيزهايي كه بسيار علاقمند هستند بسيار صحبت كنند و هر وقت چيز مشابه اي بروز كند در مورد آن صحبت مي كنند . اشخاص بسيار توانا ممكن است در موارد مورد علاقه به تبادل اطلاعات بپردازند اما به محض تغيير موضوع ممكن است به سرعت  ادامه ارتباط اجتماعي را قطع كنند. گفتگوي رفت و آمدي در مكالمات در اين كودكان ديده نمي شود . بنابراين آنها با ديگران صحبت مي كنند تا با همديگر صحبت كنند.

رفتارهاي غير معمول:

**سخهاي غير معمول رفتاري اين كودكان با محيط خود چند شكل دارد.

*مقاومت در برابر تغيير

بسياري از كودكان با تغيير محيط آشفته مي شوند حتي يك تغيير كوچك در كارهاي روز مره ممكن است باعث كج خلقي آنها شود . بعضي كودكان اسباب بازيهاي خود را رديف مي كنند و اگر رديف آنها به هم بخورند بسيار پريشان مي شوند . در برابر ياد دادن فعاليتهاي جديد ممكن است مقاومت نشان دهند .

*فتارهاي مراسمي يا اجباري

رفتارهاي مراسمي ritualistic  يا اجباري معمولا" كارهاي روزمره را سخت درگير مي كند(براي مثال اصرار بر خوردن غذاهاي خاص ) يا اعمال تكراري نظير  flapping  انگشتان يا بازي با انگشتان ( مثل پيچاندن يا ضربات كوتاه و پشت سر هم انگشتان نزديك صورت و لبها ). بعضي كودكان ممكن است اشتغال ذهني پيدا كنند : آنها ممكن است زمان زيادي را صرف كنند با بخاطر آوري اطلاعاتي پيرامون آب و هوا  پايتختها يا مراكز استانها يا تاريخ تولد افراد خانواده صرف كنند .

*فتارها و تعلق خاطر هاي غير نرمال

بعضي كودكان تعلق خاطر شديدي به چيزهاي عجيب غريب دارند نظير جارو برقي  باطري ها  يا قوطي فيلم  . بعضي كودكان ممكن است اشتغال ذهني با بعضي مظاهر مطلوب اشيا نظير بافت مزه يا بو يا شكل آن دارند.

*پسخ غير طبيعي به تجربه هاي تحريكي

بعضي كودكان ممكن است كم پاسخ يا بيش پاسخ به محركهاي حسي  باشند بنابر اين آنها ممكن است مشكوك به ناشنوا بودن يا نقص بينايي داشتن باشند و براي اين كودكان بسيار متداول است كه به متخصص هاي چشم يا گوش ارجاع شوند . بعضي كودكان از برقراري تماسهاي فيزيكي ملايم ممانعت مي كنند و با خرسندي به بازيهاي خشن و چرخشي واكنش نشان مي دهند . بعضي كودكان غذاهايي را كه ترجيح مي دهند بسيار زياد  حمل مي كنند و در مقادير زياد مي خورند ولي از طرف ديگر بعضي كودكان تغذيه خود را محدود به موارد انتخابي خاص مي كنند  در حاليكه ديگران با دل و جان مي خورند و نمي دانند كي سير مي شوند.

اختلالات حركتي:

حركات عضلاني مشخص مثل پرتاب كردن ،گرفتن يا لگد زدن ممكن است با تاخير شروع شود اما در زمان طبيعي هستند كودكان كم سن تر با PDD NOS  معمولا" در تقليد كردن با عضلات صورت و ادا در آوردن مثل دست زدن مشكل دارند . بسياري از اين كودكان بيش فعال هستند و تازه در دوران نوجواني آرام تر مي شوند . بسياري از اين كودكان ممكن است حالتهايي را نشان دهند نظير شكلك در آوردن يا با انگشتان بازي كردن flapping  يا پيچاندن انگشتان ، روي انگشتان راه رفتن ، حملات ناگهاني انجام دادن، پريدن، حركات تند انجام دادن ، مرتب قدم مي زدن ، بدنشان را تكان مي دهند يا و به اين طرف آن طرف نوسان مي دهند ، يا سرشان را مي چرخانند يا به جايي مي زنند. در بعضي موارد رفتارها گاهكاهي ديده مي شوند و در بعضي موارد بطور مداوم وجود دارند.

هوش و نقصهاي شناختي:

عموما" كودكان با PDD NOS  تستهايي را كه نياز به مهارتهاي دستي يا مهارتهاي بينايي يا حافظه فوري دارند به خوبي انجام مي دهند  در حاليكه آنها در كارهايي  كه  نياز به تفكر سمبليك يا انتزاعي  يا تفكر منطقي سلسله وار دارند ضعيف هستند. پروسه تفكر و يادگيري در اين كودكان خصوصا" در توانايي براي تقليد كردن، درك مفاهيم لغات در صحبتها و درك مفاهيم ژستها  و در ابداع كردن يا انعطاف پذير بودن  يا در ياد گيري قوانين كاربردي و استفاده از اطلاعات كسب شده مختل است . تازه يك تعداد كمي از كودكان با PDD NOS   از خود خاطرات عادتي گذشته را خيلي عالي به ياد مي آورند و داراي مهارتهاي خاص در موسيقي ، مكانيك ، رياضيات و خواندن ( Reading) هستند.

به علت اينكه بسياري از اين كودكان يا بدون توانايي گفتار عملي هستند يا قابل تست نيستند بسياري از افراد ارزش تستهاي هوش را زير سوال مي برند . به علاوه مشاهده شده است كه تعدادي از اين كودكان بدون تغيير در ميزان IQ  اندازه گيري شده  بهبودي بسيار خوبي را در ديگر زمينه هاي رشدي در طي دوران پيگيري  نشان مي دهند  . مطالعات نشان مي دهند كه عقب ماندگي خفيف موجود در زمان تشخيص تمايل به ماندن دارد . كودكان باIQ  پايين نقص بيشتري را در ايجاد روابط اجتماعي از خود نشان مي دهند . اين كودكان به احتمال بيشتر  پاسخهاي غير طبيعي اجتماعي مثل لمس كردن يا بوييدن مردم يا رفتارهاي مراسم گونه يا خود آزاري  از خود نشان مي دهند.

 

حالات مرتبط  Associated features

بيان هيجانات بعضي از اين كودكان با PDD NOS  ممكن است سطحي ، زياد از حد يا نامتناسب با موقعيت باشد . بدون علت واضح آنها ممكن است جيغ بزنند يا گريه تسلي ناپذير داشته باشند در حاليكه گاهي ممكن است ول خندي و خنده هاي هيستريك داشته باشند . خطرهاي واقعي نظير حركت وسايل نقليه يا بلندي ها را ممكن است در نظر نگيرند درحاليكه ممكن است از يك جسم بدون خطر مثل يك حيوان  تاكسي درمي شده  بترسند.

مریم محمودی بازدید : 166 1389/02/30 نظرات (0)

درمانهای کودکان اوتیستیک

یکپارچگی حسی

 آیرز بنیانگذار تئوری یکپارچگی حسی (SI) در سال 1972 یکپارچگی حسی را به عنوان توانایی سازماندهی اطلاعات و دریافتهای حسی تعریف کرد. درواقع یک فرایند عصب شناختی است که در طی این فرایند دریافتهای حسی از محیط را تفسیر نموده برای استفاده هرچه بیشتر آنها را یکپارچه می سازد.هرگاه این فرایند دچار اشکال شود، فرد پاسخ و واکنش انطباقی مناسب را نمی تواند ارائه دهد. 

درواقع کودکان اوتیستیک در یکپارچگی حسی اشکال دارند ونیازمند این چنین درمانی می باشند. 

مریم محمودی بازدید : 177 1389/02/30 نظرات (0)

 

¨  تشخیص و مراحل آن

تشخیص کودکان اوتیستیک نیاز به اجرای دو مرحله دارد

مرحله اول: تشخیص مقدماتی یا بررسی اولیه:

در این مرحله تست غربالگری رشد کودک توسط پزشک کودک به عمل می آید. مشاهدات و اطلاعات والدین در مورد رشد کودک و تاریخچه آن می تواند کمک اساسی به این مرحله باشد.

مرحله دوم: ارزشیابی تشخیصی جامع:
 این مرحله باید به منظور تشخیص دقیق تر، صحیح تر و نیز به صورت کامل و جامع انجام شود. در مرحله تشخیص جامع بهتر است فعالیتهای زیر صورت گیرد.
*****-مصاحبه تشخیصی اوتیسم: این مصاحبه با کمک والدین یا مراقب کودک تکمیل می شود. برای مصاحبه می توان از

(مصاحبه تشخیصی اوتیسم-فرم تجدیدنظرشده) استفاده کرد که بیش از 100 آیتم را در بر می گیرد ودربرگیرنده 4 آیتم اصلی است:
 1-زمینه های ارتباطی کودک 2- تعاملات اجتماعی کودک 3-رفتارهای تکراری 4-سن شروع نشانه ها

*****-نیمرخ مشاهده تشخیصی اوتیسم: در این روش رفتارهای اجتماعی و ارتباطی کودک از طریق مشاهده ثبت می شود. این ابزار مناسبی برای کودکان بالای 2 سال است.آزمونگر کودک را مورد مشاهده قرار می دهد و مشخص می کند کودک در مقایسه با همسالان طبیعی فاقد چه نوع رفتارهایی است و به عبارتی در چه رفتارهایی به لحاظ رشدی تاخیردارد..

¨  سایر ارزیابی هایی که درمورد کودک باید صورت بگیرد:

علاوه بر ارزیابی های صورت گرفته بهتر است ابعاد زیر نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند.
*نارسایی شنوایی
*میزان سرب و جیوه خون
*ارزیابی های متابولیکی، نورولوژیکی، ژنتیک و عصب شناختی
*تستهای روانشناختی مانند آزمونهای هوش، مقیاس رفتارهای اجتماعی واینلند
*اجرای تستهای آموزشی که سطح مهارت یا آمادگی تحصیلی را اندازه گیری می کند.

  *ارزیابی گفتار و زبان

مریم محمودی بازدید : 117 1389/02/30 نظرات (0)

دلالت کننده های اولیه در تشخیص کودکان اوتیستیک
برخی از علائم ونشانه ها که می توانند هشداری برای والدین و متخصصان این کودکان باشند:
-فقدان غان و غون کردن تا 1 سالگی
-فقدان گفتن یک کلمه تا 16 ماهگی
-فقدان جمله دوکلمه ای تا 2 سالگی
-پاسخ ندادن به نام زمانی که مورد خطاب قرار می گیرد
-ضعف در مهارتهای اجتماعی
-تماس چشمی ضعیف
-نارسایی در کاربرد درست اسباب بازی ها
رابطه یکنواخت و بدون تنوع با ابزار و اشیا
-فقدان خنده و لبخند و نارسایی در ابراز عواطف و هیجانات مثبت
-لذت نبردن از در آغوش گرفتن
-فقدان تعامل با کودکان دیگر در بازی
-داشتن خواهر یا برادری در طیف اختلال اوتیستیک
-تاریخچه مثبت خانوادگی در زمینه وجود اختلالاتی شبیه توبروز اسکلروزیس یا سندرم ایکس شکننده

مریم محمودی بازدید : 116 1389/02/30 نظرات (0)

ارزیابی ها و تشخیص های بالینی
اختلال اوتیستیک چنانچه به موقع تشخیص داده شود فرصت مداخلات مثبت را به وجود می آورد. در 1300 خانواده آمریکایی دارای کودک اوتیستیک مشخص شد که سن متوسط تشخیص اوتیسم در کودکانشان 6 سال بوده است.
اختلالات طیف اوتیسم غالبا در سن 3 سالگی و در برخی موارد در اوایل 18 ماهگی ممکن است به طور دقیق شناسایی شوند.
میزان شیوع در اختلالات اتیستیک
در سال 1990، 1 در 1500،
در سال 2002، 1 در 150
و در سال 2006، 1 در 100
نفر تخمین زده می شود.که این خود تاکیدی است بر اهمیت غربالگری و تشخیص های اولیه  و زودهنگام که می تواند ملاحظات مفیدی را برای این کودکان فراهم کند

 

مریم محمودی بازدید : 117 1389/02/29 نظرات (1)

اما افراد سرشناسی که مبتلا به اوتیسم بوده اند:

اندي وارهول، گرافيست، فيلم‌ساز و نقاش معروف دهه 70 آمريکا بود که سبک عجيب و منحصر به فردش و نگاه خاصش به محيط اطراف موجب شهرت سريع او در مجامع هنري شده بود. همچنين کمدين و مجري برنامه‌هاي تلويزيوني، اندي کافمن، که طنزهايش کاملا با نمونه‌هاي رايج زمان خود فرق مي‌کرد هم از نظر پزشکان مبتلا به بيماري اوتيسم بود. به گفته اين پزشکان موفقيت هر دوي اين هنرمندان به دليل شرايطي بود که بيماري‌شان به وجود آورده بود. اغلب مبتلايان به بيماري اوتيسم، توانايي درک قراردادهاي اجتماعي و روابط پيچيده و مفاهيم چند لايه را ندارند. در بعضي از اين افراد ناتواني در تصوير مفاهيم ذهني مورد نظر ديگران به حالتي به نام کوري‌مغزي منجر مي‌شود اما بعضي از اين بيماران ممکن است، تصويرها را متفاوت از بقيه ببينند و يا مفاهيم و کلمات برايشان تصوير متفاوتي را به ذهن بياورد. همين مساله گاهي در دنياي هنر موجب خلق آثار متفاوتي مي‌شود که به حساب نبوغ اين هنرمندان گذاشته مي‌شود.


اما همه بيماران مبتلا به اوتيسم هم آنقدر خوش‌‌اقبال نيستند. اين اختلال تکاملي مغز که زمينه ژنتيکي دارد اغلب از همان سال اول زندگي علايم خود را نشان مي‌دهد و تا سن سه سالگي تقريبا همه بيماران تشخيص داده مي‌شوند.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 72
  • بازدید کلی : 4,475