loading...
بخش هایی از مدیریت اسلامی
sepehr rahi بازدید : 6 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

نامعلوم ما و غرب

 

*مقدمه                                                              

یکی از مسائل مهمی که در فلسفه اسلامی مطرح است، قضیه «بداهت وجود» است. وقتی می گوییم چیزی بدیهی است یعنی نظری نیست. در تعاریف نظری، ترکیب جنس (چیزی اعم از مفهوم، چیری عام تر که مفهوم مورد نظر ما خود یکی از انواع آن قرار گیرد) و فصل (چیزی مساوی با خود مفهوم) باید با هم باشند و هرگز در تعریف مذکور جمع دو فصل یا جمع دو جنس نداریم.

*بداهت وجود

پر واضح است که مفهوم وجود عام تر از خودش چیزی ندارد و چون اعم از آن مفهومی نیست پس تصور آن مبتنی بر ترکیب جنس و فصلی از آن در ذهن تداعی نمی شود. پس تعریف آن از نوع نظری نیست لذا بدیهی است. به همین خاطر اگر تعریفی نیز از وجود ارائه شود تعریف حقیقی نیست و جز شرح اسم چیز دیگری نمی تواند باشد. شرح اسم نیز اسلوب منطقی تعریف را رعایت نمی کند و صرفا معنای لغت را بیان می دارد که این عمل وظیفه علم لغت است. اساسا وجود، خود مبنای همه تعاریف دیگر تصورات است چرا که تصور یک مفهوم جز در صورت وجودش امکان پذیر نیست. علت اینکه وجود، تعریف منطقی ندارد این است که از نوع ماهیت نیست بلکه یک واقعیت است و اساسا نیازی به تعریف ندارد و خودش فوق تعریف است چون حقیقت مسئله وجود در خفاست.

*جدالی بین ما و غرب بر سر تقسیم بندی تصورات

فخر راضی و برخی قدمای دیگر همچون کانت و هگل تقسیم تصورات به بدیهی و نظری را قبول ندارند و از این حیث که عقیده دارند: «اگر چیزی در ذهن، تصور شمایلش ممکن نباشد، اصلا تصوری ندارد و غیر آن هرآنچه قابل تصور است، بدیهی است» می گویند: «تصور جنساً بدیهی است و ما اصلا تصور نظری نداریم و این تقسیم بندی تصورات به بدیهی و غیر آن، غلط است.»

اما مطابق نظر ملاصدرا، تصورات بدیهی در واقع ،صرفا قابل درک اند و تعریفشان در ذهن، مجموعه ای از ترکیبات فصل و جنس ها را به همراه ندارند و اصولا اموری بسیط اند اما تصورات غیر بدیهی یا نظری در ذهن با یکسری ترکیباتی در تعریف، قابل تصوراند. لذا تصور بدیهی ترکیب چند تصور نیست بلکه خودش یک تصور واحدی است که وجه نامعلومی هم (از حیث تصورِ صرف) در آن نیست.

کانت و هگل می گویند تصورات یا بدیهی اند (معلوم اند) یا نامعلوم. و صرفا معلوم بودن یک مفهوم درذهن را دال بر بداهت تصور آن می دانند. و از این طریق اینگونه نتیجه می گیرند که: «اصلا چیزهایی که معلوم نیستند، قابل تصور هم نیستند. چرا که کلیه چیزهایی که هستند بدیهی اند بلا استثنا. پس چیز نامعلوم در عالم تصورات نداریم یا به عبارت دقیق تر، چیزِ نامعلوم، وجود خارجی ندارد. لذا اینان وجود را به مثابه یک حقیقت، انکار کرده و صرفا به عنوان یک رابطِ منطقی تلقی اش می کنند که که کلمات و جملات فلسفی و منطقی را به هم متصل می کند و نقش آن صرفا تولید جملات فلسفی و یا استدلال های منطقی است. »

اما در فلسفه ملای شیرازی، صرف معلوم بودن یک مفهوم در ذهن، دلالتی بر بداهت آن ندارد. ممکن است بخشی از آن مفهمو معلوم و بخش دیگری نا معلوم باشد و از این حیث، دسته ای دیگر از تصورات قابل فهم اند که نظری شان می نامند. درباره تصورات نظری باید گفت: «مفاهیمی که در این دسته قرار می گیرند از حیث قابل تصور بودن در ذهن معلوم اند اما از حیث مشخص نبودن ترکیبات اجناس و فصول در تعریف منطقی شان، نا معلوم اند.»

*نتیجه

در غرب در اثر تعریف مادیگرایانه ای که از «معلوم بودن یک مفهوم در ذهن» می کنند بسیاری از عقاید مهم از جمله بداهت وجود (بدلیل نا معلوم بودنش از حیث شکل و شمایل و طول و عرض و ابعادش) انکار می شوند. معلوم است که با چنین تعریفی از مسئله بداهت، اعتقاد صحیحی نیز از خدا بدست نمی آید. نکته مهم آن است که  درک این مسئله که این فلسفه مادیگرا امروز بنیان تمدن غرب را شکل داده است، برای مواجهه با آن بسیار لازم و ضروری می نماید که این مواجهه نیز جز از طریق اشاعه و تمسک به مشی فلسفی ملّای شیرازی (که درست نقطه مقابل فلسفه کانتی است) نمی تواند از سلامت واثقی برخوردار باشد.

منبع: تحلیلی بر گرفته از کتاب «شرح مبسوط منظومه»ِ استاد شهید«مرتضی مطهری» و مجموعه سخنانی که رهبر انقلاب پیرامون ملای شیرازی تا کنون داشته اند.

 

sepehr rahi بازدید : 5 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

کلامی با تخطئه کنندگان فلسفه اسلامی

 

*پیشگفتار

ریشه این انقلاب صدرایی است این حرف من نیست حرف خود آقا ست که امام را زبده و چکیده ملاصدرا می نامد پس خاستگاه تفکر امام و انقلاب در حکمت متعالیه ملاصدرا است. رهبری عزیز انقلابی را در سطح جهانی دارند هدایت می کنند ریشه این راهبری را باید در مبنای تشکیل و فلسفه وجودی این انقلاب جست و جو کرد این مبنا در نظریه پردازی های امام قبل از انقلاب که فرصت بیشتری قبل از رسیدن به سمت زعامت جامعه داشتند باید جست و جو شود.

*گفتار

فلسفه متعالی حکیم مرحوم، صدرا ،برد هدایت جهانی دارد.شاید بگویید چرا چنین صحبتی می کنم؟
برای اثبات این قضیه ارجاعتان می دهم به مشی رفتاری امام در تفسیر کتاب اسفار اربعه ملا صدرا و همین طور نامه شان به گورباچف که در آنجا از دیگر فلاسفه هم نام می برد اما وقتی می خواهد به گورباچف توصیه کند که کتب ملا را مطالعه کند می گوید:\"ملاصدرای شیرازی ـحشره الله مع الانبیا و ال...ـ\"یعنی این واقعا خیلی مسئله مهمی است.این ناشی از ارزش و اهمیتی است که امام برای ملای شیرازی قائل است.

اساسی ترین ریشه این فلسفه که انصافا در برابر فلسفه پوچگرای کانت (که اساس تمدن امروز غرب با همه پیشرفتهای ظاهریش می باشد) حرف برای گفتن دارد تغییر نگرش نسبت به انسان است. نگرش خاص ملا نسبت به انسان موجب شده که به طور ضمنی به نظریه ولایت ولی فقیه برسد لذا ست که برای انقلاب ما این تفکر خیلی مهم است و می تواند مبطل اندیشه کانت باشد و شالوده تمدن غرب را در هم بپاشد.

فارابی به عنوان آغاز گر فلسفه اسلامی دچار یک انحراف فکری بود لذا خیلی مورد وثوق علمای اسلامی نیست مباحث او صرفا اقتباسی از حمکای یونان است به ویژه ارسطو که همان طور که می دانید ارسطو به نسبت اسلاف و اساتید برجسته خود (افلاطون و سقراط) بیشتر مادی گرا بود تا معنویت گرا و خدا گرا و اساسا ارسطو جریان فکری - عقلی غرب را به سمت بی خدایی تا به امروز هدایت کرده است و اساسا فلسفه کانت هم که در برابر اندیشه اربابان کلیسا ظهور کرد از مبانی فکری ارسطو ریشه می گیرد.

بحثمان فارابی بود از بحث منحرف نشویم. پس از او بو علی سینا همان روش عقلانی فارابی را پیش گرفت و با همه احترامی که ایرانیان به خاطر دست آوردهای علمی و فکری او برایش قائلند اما او از روش عقلی سلف خود فارابی تجاوز نکرد فقط توانست یکی از انحرافاتی که او در فلسفه اسلامی وارد کرده بود را اصلاح کند او توانست نظریه ارحجیت فیلسوف بر نبی برای حکومت جامعه را اصلاح و اثبات کند که نبی ارحج است و او از لحاظ وجودی بالاتر از فیلسوف است این خدمت شایسته بوعلی عزیز، در حقیقت آغاز گر تحولی عظیم در جریان فلسفه اسلامی شد.

و اما بو علی رفت و سهرودی به عنوان داعی مکتبی جدید در فلسفه اسلامی ظهور کرد. او با توجه ارجحیتی که بو علی به اثبات رسانده بود تحت تاثیر و الهام از روایات و احادیت و زمینه ای کاملا اشراقی و عرفانی و قلبی ،‌مکتبی بنیان نهاد که زمینه ها ی عقلانی آن بسیار ناچیر بود و یا شاید اصلا چنین زمینه ای در آن نبود و بر عکس اسلافش که به عقل اهمیت والاتری نسبت به اشراق قلبی و حوزه عرفان می دادند، او حوزه عقل را اگر چه نه کامل ولی به طور گسترده ای نادیده انگاشت و اصطلاحا از آن طرف پشت بام افتاد. دوران سهروردی با فتوای فقهای متعصب که او را کافر دانستند و دستور پادشاه وقت مبنی بر اعدام او با شهادت جانسوز او به پایان رسید.
بعد از او مکتب و حکمت متعالیه ظهور کرد که داعیه دار آن ملّای شیرازی بود و به بقول رهبری: \"واقعا و انصافا حق داشت که چنین نامی را بر مکتبی فلسفه حویش نهاد، حکمت متعالیه.\" .فلسفه حکمی ملاصدرا مرحله و مدلی از روش عقلی برای اثبات مفاهیم دین را ارائه داد که ساحت عقل محض (فلسفه) ، قلب (عرفان) و رفتار (فقه) را با هم ممزوج و تلفیق کرد. از این حیث متعالیه اش نام نهاد.
فلسفه اقتباسی اسلاف ملاصدرا نهایتا با تغییراتی بنیادین نسبت به نوع نگرش نسبت به انسان جهان و خدا توسط او در حکمت متعالیه متبلور شد. به نحوی که دیگر نمی توان مشی فلسفی او را همان فلسفه و ادامه روند تکاملی فلسفه ارسطویی دانست (لازم به ذکر است ارسطو حتی مایه های معنوی اسلاف خود سقراط و افلاطون را هم انکار کرد و فلسفه ای طراحی کرد که به کل زمینی و ناتورالیستی بود) دقیقا مانند زمانی که در قرون وسط علوم اسلامی توسط غرب اقتباس و با رویکرد و قالبی کاملا متفاوت با ماهیت اصلیشان در عصر رنسانس ظهور و تکامل پیدا کرد به نحوی دیگر نمی توان گفت که علومی که امروز در غرب اند ماهیتی اسلامی دارند.

*گفتارآخر
بگذریم، اگر روند فلسفی اسلام و غرب امروز یکی بود و بنا بر گفته ای برخی حضرات چون جناب دکتر حسن عباسی بن مایه های فلسفه ما مانند غرب مشرکانه بود امروز هر دو در نقطه ای مشترک به فلسفه کانت -که بنیان تمدن امروز غرب است- یا چیزی شبیه آن، می رسید و امام راحل در نوفل لوشاتو در مصاحبه هیکل در کنار اهل بیت اثرگذارترین شخصیت بر خودش را در فلسفه، ملاصدرای شیرازی معرفی نمی کرد و ایضا در نامه معروف خود به گورباچف که بردی جهانی داشت توصیه به مطالعه فلسفه بوعلی و ملاصدرا نمی کرد و وقتی به نام ملای شیرازی می رسید نمی گفت: «حشره الله مع الانبیا و ال...» و دیگر رهبری در وصف مقام فکری فلسفی امام نمیگفت: «امام،چکیده و زبده ملاصدرا بود».

منبع: تحلیلی بر گرفته از کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران»تالیف «دکتر حاتم قادری» و مجموعه سخنانی که رهبر انقلاب پیرامون ملای شیرازی تا کنون داشته اند.

 

 

sepehr rahi بازدید : 7 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

*پیشگفتار

ریشه این انقلاب صدرایی است این حرف من نیست حرف خود آقا ست که امام را زبده و چکیده ملاصدرا می نامد پس خاستگاه تفکر امام و انقلاب در حکمت متعالیه ملاصدرا است. رهبری عزیز انقلابی را در سطح جهانی دارند هدایت می کنند ریشه این راهبری را باید در مبنای تشکیل و فلسفه وجودی این انقلاب جست و جو کرد این مبنا در نظریه پردازی های امام قبل از انقلاب که فرصت بیشتری قبل از رسیدن به سمت زعامت جامعه داشتند باید جست و جو شود.

*گفتار

فلسفه متعالی حکیم مرحوم، صدرا ،برد هدایت جهانی دارد.شاید بگویید چرا چنین صحبتی می کنم؟
برای اثبات این قضیه ارجاعتان می دهم به مشی رفتاری امام در تفسیر کتاب اسفار اربعه ملا صدرا و همین طور نامه شان به گورباچف که در آنجا از دیگر فلاسفه هم نام می برد اما وقتی می خواهد به گورباچف توصیه کند که کتب ملا را مطالعه کند می گوید:"ملاصدرای شیرازی ـحشره الله مع الانبیا و ال...ـ"یعنی این واقعا خیلی مسئله مهمی است.این ناشی از ارزش و اهمیتی است که امام برای ملای شیرازی قائل است.

اساسی ترین ریشه این فلسفه که انصافا در برابر فلسفه پوچگرای کانت (که اساس تمدن امروز غرب با همه پیشرفتهای ظاهریش می باشد) حرف برای گفتن دارد تغییر نگرش نسبت به انسان است. نگرش خاص ملا نسبت به انسان موجب شده که به طور ضمنی به نظریه ولایت ولی فقیه برسد لذا ست که برای انقلاب ما این تفکر خیلی مهم است و می تواند مبطل اندیشه کانت باشد و شالوده تمدن غرب را در هم بپاشد.

فارابی به عنوان آغاز گر فلسفه اسلامی دچار یک انحراف فکری بود لذا خیلی مورد وثوق علمای اسلامی نیست مباحث او صرفا اقتباسی از حمکای یونان است به ویژه ارسطو که همان طور که می دانید ارسطو به نسبت اسلاف و اساتید برجسته خود (افلاطون و سقراط) بیشتر مادی گرا بود تا معنویت گرا و خدا گرا و اساسا ارسطو جریان فکری - عقلی غرب را به سمت بی خدایی تا به امروز هدایت کرده است و اساسا فلسفه کانت هم که در برابر اندیشه اربابان کلیسا ظهور کرد از مبانی فکری ارسطو ریشه می گیرد.

بحثمان فارابی بود از بحث منحرف نشویم. پس از او بو علی سینا همان روش عقلانی فارابی را پیش گرفت و با همه احترامی که ایرانیان به خاطر دست آوردهای علمی و فکری او برایش قائلند اما او از روش عقلی سلف خود فارابی تجاوز نکرد فقط توانست یکی از انحرافاتی که او در فلسفه اسلامی وارد کرده بود را اصلاح کند او توانست نظریه ارحجیت فیلسوف بر نبی برای حکومت جامعه را اصلاح و اثبات کند که نبی ارحج است و او از لحاظ وجودی بالاتر از فیلسوف است این خدمت شایسته بوعلی عزیز، در حقیقت آغاز گر تحولی عظیم در جریان فلسفه اسلامی شد.

و اما بو علی رفت و سهرودی به عنوان داعی مکتبی جدید در فلسفه اسلامی ظهور کرد. او با توجه ارجحیتی که بو علی به اثبات رسانده بود تحت تاثیر و الهام از روایات و احادیت و زمینه ای کاملا اشراقی و عرفانی و قلبی ،‌مکتبی بنیان نهاد که زمینه ها ی عقلانی آن بسیار ناچیر بود و یا شاید اصلا چنین زمینه ای در آن نبود و بر عکس اسلافش که به عقل اهمیت والاتری نسبت به اشراق قلبی و حوزه عرفان می دادند، او حوزه عقل را اگر چه نه کامل ولی به طور گسترده ای نادیده انگاشت و اصطلاحا از آن طرف پشت بام افتاد. دوران سهروردی با فتوای فقهای متعصب که او را کافر دانستند و دستور پادشاه وقت مبنی بر اعدام او با شهادت جانسوز او به پایان رسید.
بعد از او مکتب و حکمت متعالیه ظهور کرد که داعیه دار آن ملّای شیرازی بود و به بقول رهبری: "واقعا و انصافا حق داشت که چنین نامی را بر مکتبی فلسفه حویش نهاد، حکمت متعالیه." .فلسفه حکمی ملاصدرا مرحله و مدلی از روش عقلی برای اثبات مفاهیم دین را ارائه داد که ساحت عقل محض (فلسفه) ، قلب (عرفان) و رفتار (فقه) را با هم ممزوج و تلفیق کرد. از این حیث متعالیه اش نام نهاد.
فلسفه اقتباسی اسلاف ملاصدرا نهایتا با تغییراتی بنیادین نسبت به نوع نگرش نسبت به انسان جهان و خدا توسط او در حکمت متعالیه متبلور شد. به نحوی که دیگر نمی توان مشی فلسفی او را همان فلسفه و ادامه روند تکاملی فلسفه ارسطویی دانست (لازم به ذکر است ارسطو حتی مایه های معنوی اسلاف خود سقراط و افلاطون را هم انکار کرد و فلسفه ای طراحی کرد که به کل زمینی و ناتورالیستی بود) دقیقا مانند زمانی که در قرون وسط علوم اسلامی توسط غرب اقتباس و با رویکرد و قالبی کاملا متفاوت با ماهیت اصلیشان در عصر رنسانس ظهور و تکامل پیدا کرد به نحوی دیگر نمی توان گفت که علومی که امروز در غرب اند ماهیتی اسلامی دارند.

*گفتارآخر
بگذریم، اگر روند فلسفی اسلام و غرب امروز یکی بود و بنا بر گفته ای برخی حضرات چون جناب دکتر حسن عباسی بن مایه های فلسفه ما مانند غرب مشرکانه بود امروز هر دو در نقطه ای مشترک به فلسفه کانت -که بنیان تمدن امروز غرب است- یا چیزی شبیه آن، می رسید و امام راحل در نوفل لوشاتو در مصاحبه هیکل در کنار اهل بیت اثرگذارترین شخصیت بر خودش را در فلسفه، ملاصدرای شیرازی معرفی نمی کرد و ایضا در نامه معروف خود به گورباچف که بردی جهانی داشت توصیه به مطالعه فلسفه بوعلی و ملاصدرا نمی کرد و وقتی به نام ملای شیرازی می رسید نمی گفت: «حشره الله مع الانبیا و ال...» و دیگر رهبری در وصف مقام فکری فلسفی امام نمیگفت: «امام،چکیده و زبده ملاصدرا بود».

منبع: تحلیلی بر گرفته از کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران»تالیف «دکتر حاتم قادری» و مجموعه سخنانی که رهبر انقلاب پیرامون ملای شیرازی تا کنون داشته اند. 

درباره ما
هدف اصلی از طرح این وبلاگ بصیرت دهی در جهت افزایش آگاهی ها در زمینه های گوناگون پیاده سازی مدیریت بر طبق موازین اسلامی می باشد .با توجه به اینکه مشکلات مدیریتی متعدد در کشور ما رو به رشد است اینجانب بر آن شدم تا مشکلات اصلی مدیریتی در کشور اسلامی مان را در غالب توضیحاتی درباره جنبه هایی از مدیریت اسلامی در این وبلاگ درج نمایم. بنده در پایان این وبلاگ را به استادی دلسوز نسبت به وطن اسلامیان- که در اصل سخنان ایشان مرا به طرح این وبلاگ رهنمون ساخت- تقدیم می دارم. "جناب استاد علی نهری این وبلاگ تقدیم به تلاش ها و دلسوزی های جنابتان" ....به امید آنکه مورد قبول ذات الهی واقع شود. """""مدیریت وبلاگ"""""
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر کلی شما درباره کیفیت سایت چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 4
  • بازدید کلی : 1,987
  • کدهای اختصاصی

    جاوا اسكریپت

    جاوا اسكریپت



    ساعت فلش

     تماس با ما

    پشتیبانی

    ابزار امتیاز دهی

    پیج رنک

    دیکشنری

    مترجم سایت

    تقویم شمسی

    تقویم شمسی

    رنک الکسا

    اوقات شرعی

    اوقات شرعی

    style="display:none">

    ابزار رایگان وبلاگ

    ابزار وبمستر

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    ابزار وبلاگ

    

    پیچک


    ابزار چت روم

    چت روم


    گالری عکس

    تعبیر خواب آنلاین

    تعبیر خواب

    


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    

    داستان کوتاه

    داستان کوتاه
    پیچک دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ
    

    لوگوی سه گوش

    

    کد نمایش آب و هوا

    کد نمایش آب و هوا

    کد نمایش آب و هوا

    کد نمایش آب و هوا