loading...
tech-mob
سروش بازدید : 26 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

در ماه پایانی این سال میلادی، Xbox 360 هشت ساله خواهد شد و PlayStation 3 هفت ساله. در نمایشگاه E3 امسال، ما سرانجام رونمایی کاملی از جانشین های این دو را شاهد بودیم. Xbox One و PlayStation 4 آمدند تا نسلی جدید از کنسول های بازی پا به میدان گذاشته باشند، و البته با آنها حتما شاهد "نسل جدید بازی ها" هم خواهیم بود. غیر از "این"، چه دلیلی خواهیم داشت تا 399 دلار پول برای یک کنسول بازی بدهیم؟ 

اما پرسش این است که یک بازی نسل جدید، چه ویژگی هایی خواهد داشت؟ اصلا بازی نسل بعد، چه معنایی دارد؟ 

شاید تا قبل از E3 2013 هیچ تصوری از انتظارات ممکن نداشتیم، ولی حالا با از راه رسیدن پیش نمایش بازی های پیشرفته جدید، و مصاحبه ها با توسعه دهندگان و سازندگان آنها، کم کم چشم انداز جالبی پیش روی مان قرار گرفته. 

در ادامه مطلب با نارنجی همراه شوید تا با ویژگی های مهم "بازی های نسل جدید" برای کنسول های حرفه ای، بیشتر آشنا شویم. 

گرافیک قوی تر  

 

forza_5-hero.jpg

تقریبا بدیهی است: اگر شما به توسعه دهندگان سخت افزار قوی تر و سریع تری بدهید، آنها هم بازی هایی با جزئیات گرافیکی خیره کننده می سازند. با قدرت زیاد، مسئولیت زیاد برای ساختن تصاویر گیرا به همراه می آید. قطعی است که بازی های نسل جدید نسبت به مشابه های خود بر روی ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 بهتر خواهند بود. البته منظور فقط بهتر از جنبه هنری نیست، بلکه رزولوشن بالاتر و نرمی پخش تصاویر متحرک نیز بخش دیگر ماجرا است. 

تلویزیون اچ دی شما در منزل می تواند تصاویری با رزولوشن 1080p  و نرخ 60 فریم در ثانیه را به راحتی نمایش دهد، ولی بسیاری از بازی های ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 حتی به این مرز نزدیک هم نشده اند. بازی های بسیار خوبی مثل Halo 4 و Heavy Rain دارای کیفیت 720p یا پایین تر هستند، و خیلی از عناوین نیز امکان استفاده از تکنیک افزایش دقت نمایش گرافیکی را نداشتند که در نتیجه خطوط و گوشه های تیز همه جای دنیای بازی دیده می شد. 

اما در E3 2013، دموهای نمایش داده شده کاملا نرم و زنده بودند. ناشر بازی Battlefield 4 یعنی Electronic Arts روی این مورد خیلی سرمایه گذاری کرده و بازی Quantum Break از این منظر، به طرز باورنکردنی طبیعی به نظر می رسد. بافت ها، مدل ها، و نورپردازی آن هم همه عالی اند. اما اتومبیل های Forza Motorsport 5 (تصویر بالا) احتمالا بهترین کار در زمینه نمایش این جزئیات به حساب می آیند. 

قدرت بالای کنسول های جدید همچنین این امکان را می دهد که اشیا و شخصیت های بیشتری را همزمان در قاب تصویر داشته باشیم، و چیزهای بیشتری را در یک چشم به هم زدن از دنیای بازی ببینیم. بازی Ryse: Son of Rome به شما نقش هدایت یک ارتش با سربازهایی را می دهد که جزئیات هر یک عالی کار شده، و شما باید آنها را پشت استحکامات دشمن هدایت کنید. مرده های متحرک در Dead Rising 3 به کنار، پاهای دلفین ها، دسته های پرندگان، و بیشه های درختان در مرام قاتلین: پرچم سیاه (Assassin's Creed: Black Flag) جای دیدن دارد. بازی های نسل جدید، به معنای واقعی کلمه، زنده تر هستند. 

شبیه سازی های پویا  

 

witcher_3-hero.jpg

یکی از دلایل بزرگ برای اینکه گرافیک بازی ها اینقدر عالی شده، در اصل ربط زیادی به کارت های گرافیکی ندارد. نسل جدید توسعه دهندگان بازی ها دارند از Physics و سایر نرم افزارهای شبیه ساز پیشرفته برای خلق دنیای بازی ها استفاده می کنند، طوری که حس غوطه ور بودن در دنیای بازی و توان تاثیرگذاری واقعی بر آن را داشته باشید. بازی های ورزشی نسل بعد در این زمینه عالی هستند. حالا بازیکن ها می توانند تا بیش از 1000 پویانمایی را برای -فقط- حرکت های اصلی داشته باشند، و موتور بازی نوع واکنش هر بازیکن به بازیکن های اطرافش را قدم به قدم شبیه سازی می کند. 

با اینکه شاید نتوانید همه چیز را در نقشه چند نفره Battlefield 4 روی هوا بفرستید، ولی تجربه تک نفره آن، دیوانه وار عالی است. وقتی بازی را روی عرشه یک کشتی شکسته که حامل هواپیما بوده و حالا دارد با ناله در قلب دریای عصبانی غرق می شود، جلو می برید، می توانید با توپ کشتی به یک جت F-18 شلیک کرده و سرنگونش کنید، در برخورد با سطح آب بال ها و بالچه های جت کج و کوله می شوند و داغان. 

از دریا و اقیانوس گفتیم که انگار یک پی رنگ هستند: بازی های The Witcher 3، مرام قاتلین: پرچم سیاه، و بتلفیلد 4 به شما امکان می دهند در دریاهای طوفانی نقش ناخدا داشته باشید و حداقل دو بازی اول دارای شرایط آب و هوایی هستند که بر روی بازی اثر مستقیم می گذارد. آب های دیوانه و بادهای قوی نه فقط کشتی شما را این طرف و آن طرف می کنند بلکه می توانند آن را به صخره ها بکوبند یا ملوان های بیچاره را به دریا پرت کنند. 

در محیط بازی The Witcher 3، حتی زمین هم حالات مختلفی دارد. چمن ها، شاخه های درختان و باد، همگی به جنگل ها حس زندگی می بخشد. خز گرگ ها و پوست سایر حیوانات موج دار است و واقعی، طوری که آنها را از چوب های رگه دار متمایز می کند؛ نه مثل بازی های نسل قبل که حیواناتش هم بی جان به نظر می رسیدند. 

دنیای پیرامون  

 

asscreed-hero.jpg

بسیاری از محیط های پویای جدید طوری طراحی نشده که فقط یک بار از شان عبور کنید. خیلی از بازی ها مثل Destiny و Watch Dogs، یا Dead Rising 3 و Mad Max و Need for Speed: Rivals، یا حتی Metal Gear Solid 5، در دنیای های وسیع و پهناور رخ می دهند. Ubisoft ادعا می کند که مرام قاتلین: پرچم سیاه دنیای دنیایی 3 برابر بزرگتر از بازی قبلی این سری دارد. Witcher 3 هم بین 3 تا 5 برابر بزرگتر شده. 

این ها همه برای بر انگیختن حس کنجکاوی، ماجراجویی، دریانوردی، اکتشاف جزیره ها، گردش در دشت ها و زمین های بایر، و یافتن راه در محیط های مختلف است. البته بیشتر این بازی ها نیازی به قدرت کنسول های جدید نداشتند تا چنین دنیای را تصویر کنند، روی کنسول های فعلی هم مشابه شان هست، ولی حالا طراحی این چنین دنیاهایی تبدیل به یک روند شده. حالا تصور کنید که این روند در نسل بعدی بازی ها شما را به چه دنیاهایی خواهد برد. 

Dead Rising 3 از Capcom به بازیکن های اش قول می دهد که تجربه دنیای پیرامون را با کنسول های جدید به سطحی جدید ببرد و کاملا روان ارائه اش کند، هیچ زمان اضافه ای برای بارگزاری محیط لازم نخواهد بود زیرا سرورهای ابری مایکروسافت پشتیبان آن هستند. جین گسدون خالق مرام قاتلین: برچم سیاه می گوید که این بازی با نسل فعلی کنسول ها هم خوب می بود ولی یک بار تجربه اش بر روی نسل جدید، کافی است تا خودتان تفاوت ها را دریابید. 

تک نفره = چند نفره  

 

titanfall-hero.jpg

بازی های چند نفره از زمان Arcade با ما هستند ولی بازی های جدید قرار است دنیای "چند نفره" را به سطحی تازه ببرند و آن را با تجربه "تک نفره" در بیامیزند. قبلا دیده ایم که در بازی هایی مثل Journey و Dark Souls بازیکن های دیگر مثل ارواح به دنیای شما حمله می کنند، ولی حالا Watch Dogs و Need for Speed: Rivals این ایده را واقعی تر به کار می گیرند. 

در Watch Dogs می توانید مخفیانه به دنیای سایر بازیکن ها وارد شوید، سعی کنید آنها را برای بهبود جایگاه خودتان اذیت کنید و سپس بدون کشته شدن خارج شوید. از نقطه نظر شخصی، هر کس بازی خودش را می کند، ولی حملات می توانند نتیجه اعمال انسانی باشند، نه فقط هوش مصنوعی. طراح ارشد بازی، آقای دنی بلانگر می گوید: «می خواستیم این تابوی تک نفره/چند نفره را بشکنیم.» 

Need for Speed: Rivals همین ایده را در بخش "پلیس در مقابل راننده خیابانی" به کار گرفته. اگر شما پلیس هستید نفر دیگر راننده است و اگر شما آسفالت خیابان ها را به آتش می کشید، طرف مقابل پلیس می شود. در واقع هر کدام تان یک بازیکن هستید، ولی شبکه بازی حرکات تان را یکی می کند تا رقیب هر مدام تان، انسان باشد نه هوش مصنوعی. 

اما Forza 5 و Titanfall رویکرد دیگری را در پیش گرفته اند و آن تطبیق بازیکن ها با هوش مصنوعی است. در Titanfall که یک جنگ چند نفره بزرگ است، تیم شما می تواند از افراد واقعی تشکیل شده باشد، ولی برخی از اعضای آن هم می توانند توسط هوش مصنوعی بازی کنترل شوند و در همین حین، اگر گروه شما پیشرفت کند، هوش مصنوعی هم پیشرفت می کند و اگر شکست بخورید، باز هم همراه شما است و ضعیف می شود. یا در Forza 5، با هر بار رانندگی هوش مصنوعی یک درایواتار (Drive+Avatar) را از روی سبک رانندگی تان شبیه سازی می کند که بعدا در مقابل سایر بازیکن ها به رانندگی می پردازد. 

صفحه نمایش دوم  

 

bf4-hero.jpg

در آخر به موردی اشاره می کنیم که البته اهمیتش کمتر از سایر موارد نیست. اخیرا نمونه هایی زیاد از تمایل توسعه دهنده ها به استفاده از تبلت ها و تلفن های هوشمند در بازی های شان دیده ایم. Project Spark به شما امکان می دهد کل دنیای های مورد نظرتان را با تبلت بسازید، و با استفاده از انگشتان خود حکاکی کنید و پیشه وری. در Watch Dogs و Need for Speed: Rivals و The Division هم می توانید از دستگاه هوشمند تان برای رصد کردن عملکرد و کمک به دوستان خود استفاده کنید، ضمن اینکه بازی "مرام قاتلین: پرچم سیاه" از دستگاه شما به عنوان نوعی جی پی اس برای کشتی استفاده می کند و یا در جایی دیگر با نشان دادن نقشه و تعیین محل حضورتان، امکان قرار دادن نشانگرها و اعزام تیم هایی از قاتلین را فراهم می کند. 

استفاده Battlefield 4 از تبلت می تواند جاه طلبانه ترین مورد از این دست باشد. با آیپد یا یک تبلت اندرویدی می توانید کل گروهان 32 نفره تان را هدایت کنید، دستورات مختلف بدهید، نقشه را برای یافتن تهدیدها اسکن نمایید، تدارکات بفرستید، و حتی حمله های موشکی کنید. رییس DICE studio آقای کارل مگنوس-ترودسون می گوید که به نظر تیم سازنده، این روش استفاده، طبیعی است و وعده ی اضافه شدن قابلیت های بیشتر به اپلیکیشن تبلت در آینده نزدیک را می دهد. 

موارد باقی مانده

 

Quantum-Break.jpg

چیزهایی که در بالا آمد، فقط خراشیدن پوسته بود. نسل جدید بازی ها دستاوردهایی به مراتب بیشتر برای عرضه خواهند داشت، تازه فرض را بر این گذاشته ایم که اینها، نسل جدید "واقعی" باشند! ولی حقیقت این است که EA و Ubisoft می گویند ما فقط در مرحله انتقالی بین دو نسل از کنسول های بازی هستیم. توسعه بسیاری از بازی های به نمایش در آمده در E3 پیش از نهایی شدن مشخصات فنی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 شروع شده بود، پس نباید انتظارات ماورایی داشت. 

بسیاری بازی ها هنوز تکمیل شده نیستند، با این حال دستاوردهای نسل جدید بسیار خوب است اما این اعتراف به این معنا نیست که به سطح کمال نزدیک شده ایم. اتومبیل ها در بازی ها هنوز کاملا مطلوب نیستند، شخصیت ها خیلی طبیعی تر شده اند ولی کو تا واقعی شدن. 

بازی های جدید بسیار خوب خواهند بود و با تماشای آنها پیشرفت های بزرگی به چشم تان خواهد آمد، ولی باید تا سال بعد و از راه رسیدن بازی هایی که دادن لقب "نسل جدید" واقعا برازنده شان باشد، صبر کرد. 

سروش بازدید : 23 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

مایکروسافت با اعلام نیاز به اتصال کنسول بازی جدیدش به اینترنت برای اجرای بازی ها و سیاست های سخت گیرانه در قرض دادن بازی ها سبب برانگیخته شدن خشم کاربران این کنسول شده بود.کمی بعد هم سونی ضربه سختی به این شرکت وارد کرد و اعلام نمود که پلی استیشن ۴ نیازی به اتصال به اینترنت جهت اجرای بازی ها ندارد و محدودیتی هم برای قرض دادن بازی ها اعمال نخواهد شد.اینها سبب شد که مایکروسافت به شدت تحت فشار قرار بگیرد و در نهایت با یک چرخش ۱۸۰ درجه، سیاست های اعلام شده را تغییر دهد.این شرکت صفحه ایکس باکس وان را در وب سایتش به روز کرده و گفته که این کنسول برای اجرای بازی ها دیگر به اینترنت نیاز نخواهد داشت و نیاز به اینترنت فقط یک بار و آن هم هنگام راه اندازی اولیه کنسول بعد از خرید خواهد بود.با این حساب این شرکت دیگر محدودیتی در اجرای بازی ها اعمال نخواهد کرد. اما این تمام ماجرا نیست و این شرکت محدودیت هایی قرض دادن بازی را هم حذف کرده و گفته می توانید بازی ها را بدون محدودیت به دیگران قرض دهید.تغییر سیاست ناگهانی مایکروسافت سبب شده که برخی سایت ها به شوخی کنسول مایکروسافت را ایکس باکس ۱۸۰ بنامند و البته این خبر خوبی برای علاقمندان به بازی های رایانه ای است و نشان می دهد که رقابت بین شرکت ها چقدر مفید واقع می شود.
 

سروش بازدید : 27 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

کنسول بازی ایکس باکس وان مایکروسافت این روزها خبرساز بوده و آخرین خبر آنبرداشتن محدودیت های اتصال به اینترنت بود.اما در حاشیه این خبرها هم نکته جالبی دیده می شود و آن تفاوت نتایج جستجو در گوگل و موتور جستجوی بینگ است که متعلق به مایکروسافت است.می بینید که سرویس Google Suggest هنگام جستجوی این کنسول، پیشنهاداتی از جستجوهای قبلی کاربران ارایه می دهد که نشان از انتقادهای زیاد نسبت به این کنسول دارد.اما اگر همین عبارت را در موتور جستجوی بینگ مایکروسافت تست کنید فقط با یک پیشنهاد مواجه می شوید که ایکس باکس وان را عالی دانسته است!دیدن این موضوع در ابتدا ما را به یاد ضرب المثل قدیمی می اندازد که هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است.البته سخنگوی مایکروسافت در پاسخ به این خبر گفته که این شرکت نتایج سیستم پیشنهاد اتوماتیک را دستکاری نمی کند و این بخش با الگوریتم های مخصوص خودش کار می کند.اگر این حرف را دقیق تلقی کنیم، می توان اینگونه برداشت کرد که احتمالا کاربران طرفدار مایکروسافت بیشتر از موتور جستجوی بینگ استفاده می کنند و به همین خاطر هم نظرات مثبت تری نسبت به این شرکت در این موتور جستجو درج می شود.شما نظر دیگری دارید؟

سروش بازدید : 26 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

رقابت میان سونی و مایکروسافت در کنسول های بازی روی شرکت انویدیا هم تاثیر گذاشته و این شرکت هم تصمیم گرفته تا قیمت کنسول بازی قابل حمل شیلد را کاهش دهد.پیش از این در نارنجی خوانده بودید که قیمت کنسول شیلد ۳۴۹ دلار اعلام شده اما حالا این شرکت آن را به ۲۹۹ دلار کاهش داده تا کاربران تمایل بیشتری به خریدش داشته باشند.کنسول قابل حمل شیلد از مشخصات فنی خوبی برخوردار است. به گونه ای که آن را جزو قدرتمندترین گزینه های بازار قرار می دهد. با نمایشگری ۵ اینچی 720p و پردازشگر چهار هسته ای تگرا ۴ و پردازشگر گرافیکی ۷۲ هسته ای و ۲ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی.سیستم عامل Shield اندروید ۴.۲.۲ است و در صورتی که از کارت گرافیک جی فورس GTX استفاده کنید، می توانید بازی های کامپیوتر را هم روی شیلد استریم نمایید.اما با وجود همه این مزایا انویدیا مسیر سختی را در مقابل دارد. بازار کنسول های قابل حمل توسط نیتندو و سونی کنترل می شود و فروش نیتندو 3DS حتی از ایکس باکس ۳۶۰ هم بیشتر شده است و قیمت ۱۶۹ دلاری آن مزیت بزرگی به حساب می آید.کنسول بازی قابل حمل سونی هم ۵۰ دلار نسبت به شیلد ارزان تر است و اگر همه اینها را کنار هم قرار دهیم متوجه می شویم که شاید انویدیا در این بازار شانس زیادی برای پرفروش شدن نداشته باشد.کنسول شیلد انویدیا از پنجشنبه هفته آینده به بازار وارد می شود و باید ببینیم که کاربران چطور از آن استقبال می کنند.
 

سروش بازدید : 26 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

پس از تردمیل ۳۶۰ درجه Omni و نمایشگرهای پوشیدنی Oculus Rift ، که به شما اجازه می داد درون میدان بازی بدوید، بپرید و بجنگید؛ اکنون نوبت به این رسیده که با گوشت و پوست تان بازی را احساس کنید.این محصول تازه که ARAIG نامیده می شود، یک بالاپوش زیبا است که مجهز به سنسورهای لمسی و اسپیکرهای متعددی برای عکس العمل نشان دادن به بازی های کامپیوتری است.

 (لطفا برای دیدن سایر مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید)

سروش بازدید : 25 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

هر ساله با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس شاهد افزایش چشمگیر تقاضای کنسول-هاي بازی در سراسر دنیا هستیم. گرچه بازی-هاي ویدئویی همواره دارای خطراتی برای سلامتی از جمله کم تحرکی و مشکلات ناشی از آن هستند، اما بسیاری از والدین ترجیح مي-دهند علاوه بر تمامی مشکلات موجود، فرزندانشان در خانه و تحت نظارت خودشان باشند.همچنین با پیشرفت-هاي اخیر و سرمایه-گذاری-هاي شرکت-هاي بزرگ در بازار، امروزه دیگر شاهد آن نیستیم که تنها مخاطب و کاربران این دستگاه-ها خردسالان و نوجوانان باشند و مي-توان به جرات گفت که برخی از بازی-ها برای طبقه نوظهور بزرگسال طراحی شده است.به هر حال امروزه آتاری، میکرو، سیگا و... که نام هر کدام تداعی-کننده کوهی از خاطرات برای بچه-هاي دیروز است جای خود را به play station ،xbox و Nintendo داده-اند و طی سال-های اخیر بازار بازی بر خلاف اسم آن بسیار جدی است و با ارزشی نزديك به 140 میلیون دلار از بازار-هاي قابل توجه در زمینه محصولات الکترونیک است.
بازار جهانی
بر اساس آخرین رده-بندی سایت VGChartz.com که به-صورت تخصصی به بررسی وضعیت کنسول-هاي بازی در سراسر دنیا مي-پردازد، وضعیت کلی بازار نشان دهنده این است که شرکت با نينتندو در حال حاضر با در اختیار داشتن رتبه اول در زمینه کنسول-هاي معمولی با مدل Wii و همچنین با مدل DS در زمینه کنسول-هاي قابل حمل شماره 1 این صنعت به شمار مي-آید. نزدیک-ترین تعقیب-کننده نينتندو شرکت سونی است که با عرضه کنسول قابل حمل خود، PSP، توانسته کمی به جایگاه گذشته خود باز گردد و در نهایت Xbox 360 مایکروسافت و ps3 در رده-هاي بعدی قرار دارند.در تقسیم-بندی بازار فروش کنسول-هاي بازی، معمولا بازار را به سه بخش ژاپن، آمریکا و سایر مناطق تقسیم مي-کنند که این امر خود مي-تواند نشانگر تمرکز و فروش بسیار بالا در آمریکا باشددر ضمن آمار بازار ژاپن به عنوان قطب کنسول-هاي بازی همواره از شاخص-هاي بررسی وضع بازار است. 
بازار ایران
طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته در باشگاه اسپیرو در زمینه شاخص محبوبیت کنسول-هاي بازی در هفته آخر مرداد ماه 90 سونی با محصول جدیدش ps3 با کسب 5/23 درصد در جایگاه نخست ایستاده است. مایکروسافت با xbox360 با کسب 22 درصد در جایگاه دوم ایستاده است. psp و xbox هم با 16 درصد در جایگاه سوم و چهارم ایستادند.نتایج نظرسنجی به خوبی نشانگر فاصله و تفاوت بازار ایران نسبت به بازار جهانی است که مي-توان مشکلات بازرگانی و نداشتن حضور فعال در بازار جهانی را از جمله مهمترین این دلایل برشمرد؛ چرا که Nintendo ابرقدرت این صنعت در این رده-بندی از موقعیت خوبی برخوردار نیست و در عوض سونی در جايگاه اول است.از مشکلات بازار این کالا در ایران مي-توان به نوسان زیاد و بالا بودن قیمت به خصوص در فصل تابستان اشاره کرد. بسیاری از کارشناسان آگاه نبودن مردم از قیمت-هاي بازار جهانی و نبودن نظارت بر بازار را از علل آن مي-دانند. این امر به خصوص در آستانه فصل تابستان با احتکار کالا به بی-ثباتی بازار مي-انجامد.تاثیر مي-گذارد یا خیر؟!

سروش بازدید : 25 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

 دو هفته ای از E3 یعنی بزرگترین نمایشگاه بازی های کامپیوتری می گذرد و آخرین قطعات پازل نسل بعدی بازی ها سر جای خود قرار گرفته اند. مشخصات ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ را می دانیم٬ و اینکه چه چیزی را اجرا می کنند٬ چه چیزی را نه٬ و قیمت شان چقدر است. اما هنوز که هنوز است بعضی ها می پرسند که چرا مایکروسافت و سونی AMD را برای کنسول های جدیدشان برگزیدند. جواب به این پرسش را در قالب داستان انتخاب دو غول کنسول ساز٬ برای شما تعریف می کنیم.

ابتدا اینکه٬ برای یافتن دلیل انتخاب AMD باید «نیاز محتوا» را شناخت. هر دو شرکت سونی و مایکروسافت به دنبال این هستند که رد پای کنسول شان بیشتر به چشم آید٬ تعداد برنامه ها را افزایش دهند٬ و هزینه توسعه نرم افزار را پایین بیاورند. ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ طراحی شده اند تا کارهایی بسیار بیشتر از بازی را انجام دهند. آنها قرار است قطبی برای تمام سرگرمی ها و البته کنترل سیستم های خودکار خانگی باشند و برای اینکه به شکلی موثر به چنین هدفی برسند٬ نیازمند صدها اپلیکیشن پیچیده اند که باید کدنویسی آنها سر راست باشد. از این رو نیاز به یک معماری پردازشی غیر از معماری Power بود.
پردازشگرهایی که ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ را قدرت می بخشند٬ از معماری Power بهره برده اند که ۷ سال قبل یک عملکرد فوق العاده را نشان می داد٬ ولی برنامه نویسی برای آن بسیار سخت تر از پردازنده های ARM یا Imagination Technologies یا X86 (اینتل و AMD) بود. به علاوه٬ سرمایه گذاری فنی در معماری های ARM و Imagination و X86 خیلی بیشتر بوده و اکوسیستم PowerPC تحلیل رفته٬ زیرا میزان عملکرد آن به نسبت وات مصرفی مناسب نیست. در دنیایی که کنسول ها نیازمند تعداد اپلیکیشن هایی به فراوانی تلفن های هوشمند خواهند بود٬ تنها جواب می توانست از بین این سه باشد: ARM یا Imagination Technologies یا X86.
سونی و مایکروسافت هر دو حس کردند که Imagination Technologies اکوسیستم مناسب و قدرت پردازشی لازم را ندارد. سپس دایره انتخاب به ARM و X86 محدود شد و مبارزه رو در رو ترتیب یافت. نمونه اولیه کنسول ها با معماری ARM قدرت لازم را دارا نبودند و مماری ۶۴ بیتی هم به موقع حاضر نمی شد. معماری ۶۴ بیتی می توانست نشانی پذیری حافظه را حداکثر کند٬ و از آنجایی که کنسول های جدید باید قادر به اجرای همزمان اپلیکیشن ها باشند٬‌ این مورد مهم بود٬ ولی زمان بندی جور در نمی آمد. معماری های مبتنی بر ARM هم به زودی از لحاظ قدرت با هسته های Jaguar شرکت AMD برابری خواهند کرد٬ ولی زمان بندی آن تغییر هم برای استفاده در کنسول های جدید مناسب نبود.
مورد بعدی٬ اجرا و ساخت بود. سونی و مایکروسافت هر دو چیپ های مجتمع پردازشی (سیستم روی یک چیپ یا SOC) مبتنی بر معماری  X86 می خواستند٬ یعنی یک قطعه سیلیکون که تمام عملکردها در زمینه پردازش اپلیکیشن ها٬ گرافیک٬ ویدیو٬ پردازش عکس٬‌ صدا٬ و اداره کنترلرهای امنیت و حافظه و در نهایت ورودی/خروجی (I/O) را بر عهده بگیرد. تنها چیزهای جدا از چیپ مجتمع در داخل کنسول٬ واحدهای حافظه و مدیریت انرژی هستند. علاقه به داشتن چیپ مجتمع بسیار منطقی بود. اول به خاطر مصرف کمتر انرژی٬ دیگر به خاطر اشغال فضای کوچکتر و گرم شدن کمتر. این گونه بود که انویدیا هم از چرخه انتخاب خارج شد.
شاید ندانید که سونی و مایکروسافت نیازهای اختصاصی و مختلفی در زمینه پردازش گرافیک٬ ویدیو٬ امنیت محتوا٬ و حتی حافظه داشتند. هر یک می توانستند رو به طراحی و ساخت چیپ های اختصاصی خود بیاورند ولی تجربه کافی یا توان قرار دادن ۵ تا ۷ میلیارد ترانزیستور بر روی یک قطعه سیلیکون را نداشتند. همکاری با شرکتی مثل Open Silicon می توانست یک انتخاب باشد ولی پروژه آنقدر پیچیده بود که نیاز به شریکی رده بالا و خبره وجود داشت که طراحی های سطح بالا و پیشرویی داشته باشد. در این مرحله٬ نیاز به چیپ مجتمع پردازشی با طراحی اختصاصی٬‌ اینتل را هم از دایره انتخاب خارج کرد.
همه سرها به یک سو اشاره می کردند: سرانجام AMD توانست این کسب و کار بزرگ و پر سود را برنده شود زیرا توان فنی بالایی در طراحی هسته های اختصاصی داشت و نیز٬ تجربه و تعهد و توان پیاده سازی پروژه ای به این مهمی را دارا بود. پیشرو بودن در زمینه CPU و GPU و سایر موارد هم به کمک AMD آمد. این شرکت که اولین سازنده چیپ مجتمع X86 با ۴ هسته پردازشی بود٬ ساخت چیپ ۸ هسته ای را هم آسان یافت و در نهایت٬‌ با برپایی یک بخش پشتیبانی محصول برای حمایت از تلاش های در حال انجام٬ نشان داد که آماده پذیرش مسئولیت کارهایی است که سایر شرکت ها از پس آن بر نمی آمدند.
این هم از داستان پیروژی قاطع AMD در میدان کنسول های بازی.
سروش بازدید : 16 سه شنبه 11 تیر 1392 نظرات (0)

مروزه در دنيا راهكارهاي فراواني براي مبارزه با فراموشي مطرح مي شود و هر راهكار بسته به قدرت خود تا حدي پاسخگوست . اما از ميان اين راه حل ها ، پيشنهاد دكتر سباستين لايتنر و جعبه ي يادگيري او جايگاهي خاص دارد اين روانشناس آلماني توانست راهي براي وارد كردن اطلاعات از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت پيدا كند .روش دكتر لايتنر بسيار ساده است او اعتقاد داشت كه سه امر در فرستادن اطلاعات از حافظه ي كوتاه مدت به حافظه ي بلند مدت نقش اساسي دارد 1. تعداد تكرارها 2. زمان بين تكرارها 3. تمركز دقيق بر روي واحد هاي اطلاعاتي كه سخت تر به حافظه سپرده مي شوند. B15 اين سه مرحله را به طور كامل مديريت مي كند . بعد از مدتي كار با B15 احساس مي كنيد كه تاكنون از قدرت حافظه خود كاملا ناآگاه بوده ايد و از قدرت پنهان در وجودتان شگفت زده خواهيد شد . این برنامه نسخه اندرویدی این برنامه است (برای دانلود کلیک کنید) (منبع اندرویدی ها)

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 25
  • بازدید سال : 29
  • بازدید کلی : 511